boxer2
Några tips på vad jag ska göra? Min valp äter alla leksakerna. [attachment=64959:013.JPG]
Dessa två är bara en bråkdel på vad hon tuggat i sig. Öra och svans på den vita musen ligger i hennes mage och svansen på den bruna älgen ligger i hennes mage plus lite av fyllningen. De mjuka leksakerna är ju de som är mest omtyckta. Latex leksaker är där ju alltid pip i och de driver hon mig till vansinne med. Hon piper och piper och springer runt i lägenheten så mattorna ligger i en enda hög.
Tips på leksaker som ej piper och går att äta???

Vore tacksam för svar!
Bee
Märgben! Garanterat poppis hos vovven. Men se till att det ätbara äts i köket så du slipper kladdig parkett i vardagsrummet smile.gif

Är det en jakthund du har? I såfall gör den ju bara vad instinkten säger att den skall göra, dvs ha ihjäl djuret. Fast innehållet är nog inte så nyttigt. Försök stå ut med pipet och ge valpen silikonleksaker. Dom håller mycket längre.
Meriona
Det finns såna utan pip, det har åtminstone jag köpt i djuraffärn.
ingrids
Såna där dragkampstampar borde väl vara fria från pip och småbitar men ändå mjuka och goa att tugga på? Eller riskerar hon trådar i magen då kanske ...
boxer2
CITAT (Bee @ 21-09-2011, 13:58) *
Märgben! Garanterat poppis hos vovven. Men se till att det ätbara äts i köket så du slipper kladdig parkett i vardagsrummet smile.gif

Är det en jakthund du har? I såfall gör den ju bara vad instinkten säger att den skall göra, dvs ha ihjäl djuret. Fast innehållet är nog inte så nyttigt. Försök stå ut med pipet och ge valpen silikonleksaker. Dom håller mycket längre.

Nej det är en Phalené valp på 6 månader. silikonleksaker håller ca 1 minut till henne, jag har prövat.
Märgben kan pröva.

CITAT (ingrids @ 21-09-2011, 14:06) *
Såna där dragkampstampar borde väl vara fria från pip och småbitar men ändå mjuka och goa att tugga på? Eller riskerar hon trådar i magen då kanske ...

Ja det kan jag ju pröva. Trådar i magen får jag hålla koll på, för det vet jag inte...
KatteLatte
Fullt normalt, även här hemma äts det fluff när Systrarna Bus får tillfälle. (Kul och se mops och schäfer ha dragkamp förresten....)

Men att äta det är väl inget vidare nyttigt egentligen, så jag skulle rekommendera att inte ha såna leksaker annat än när man själv leker med hunden. Och sen plocka bort dom.

Får de för sig attdet r OK att tugga sönder leksaker övergår de snart till soffkunddarna eller liknande. Blir ju svårt att fatta skuillnaden.

Tuggrulle eller märgben kan man ha framme om de inte äter så mycket av detatt de blir dåliga i magen eller att de sätter i halsen.

En annan bra leksak är gamla byxben som man klippt av och gjort knut på mitten på.
Bettis
Ta en sax/kniv och stick in i pipen så är det slut på pipet men hunden har kvar sin leksak. En strumpa eller handduk med knut på går också att leka med eller ta en boll och lägg i strumpan och gör en knut längst upp på strumpan. Det finns massor med saker att hitta på bara fantasin som har sina gränser!
Anna-Karin Lundberg
Var med när hunden leker och stoppa den när den börjar gnaga istället för att leka med leksakerna. Det är skillnad på leksaker och gnagsaker. Bara för att ett gosedjur är köpt i djuraffär betyder inte att det tål att gnagas på. Har man en hund som vill gnaga på leksakerna behöver den läras att man inte leker så, eller så får man plocka bort alla leksaker.
Hundar är olika, vissa vill bara slita sönder medans andra faktiskt leker. Min gamla hund hade en gosehund som han lekte med i flera år. Min kompis hund var här och slet den i stycken på tre sekunder. Ägaren till hunden sa att det var en dålig leksak som inte tålde hans hunds lek, men jag tycker det var en dåligt fostrad hund som förstörde leksaken.
Hundar behöver inte ha "fri fostran" över sina leksaker som vissa tror, de kan lära sig att leka på rätt sätt.
boxer2
CITAT (Bettis @ 21-09-2011, 14:40) *
Ta en sax/kniv och stick in i pipen så är det slut på pipet men hunden har kvar sin leksak. En strumpa eller handduk med knut på går också att leka med eller ta en boll och lägg i strumpan och gör en knut längst upp på strumpan. Det finns massor med saker att hitta på bara fantasin som har sina gränser!

Hon fick en strumpa med tidningspapper i, det tog inte lång tid innan hon fått hål på skaftet och fått ut gummibandet i strumpan och gjort ett ganska stort hål på skaftet på strumpan.
Tack för tipset på hur man får bort pipet, för gummi leksaker håller här hemma, i alla fall så här långt. wink.gif

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 22-09-2011, 08:27) *
Var med när hunden leker och stoppa den när den börjar gnaga istället för att leka med leksakerna. Det är skillnad på leksaker och gnagsaker. Bara för att ett gosedjur är köpt i djuraffär betyder inte att det tål att gnagas på. Har man en hund som vill gnaga på leksakerna behöver den läras att man inte leker så, eller så får man plocka bort alla leksaker.
Hundar är olika, vissa vill bara slita sönder medans andra faktiskt leker. Min gamla hund hade en gosehund som han lekte med i flera år. Min kompis hund var här och slet den i stycken på tre sekunder. Ägaren till hunden sa att det var en dålig leksak som inte tålde hans hunds lek, men jag tycker det var en dåligt fostrad hund som förstörde leksaken.
Hundar behöver inte ha "fri fostran" över sina leksaker som vissa tror, de kan lära sig att leka på rätt sätt.

Ja så gör man ju inte.
*Stintan*
Ta bort alla mjukisleksaker och använd såna bara när du själv leker med hunden. Då kan du lära henne att inte bita sönder genom att ta bort mjukisdjuret när hon börjar slita och tugga för hårt och byta ut det mot ett tuggben. Låt henne istället ha tuggben (utan knutar) eller såna vita tuggrullar det brukar vara populärt. Hon kanske t.o.m. gillar att du håller i tuggbenet när hon gnager, det gör min.
boxer2
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2011, 20:39) *
Ta bort alla mjukisleksaker och använd såna bara när du själv leker med hunden. Då kan du lära henne att inte bita sönder genom att ta bort mjukisdjuret när hon börjar slita och tugga för hårt och byta ut det mot ett tuggben. Låt henne istället ha tuggben (utan knutar) eller såna vita tuggrullar det brukar vara populärt. Hon kanske t.o.m. gillar att du håller i tuggbenet när hon gnager, det gör min.

Detta har jag prövat och det funkar, tack.
Ja hon kommer själv med tuggbenen för att jag ska hjälpa henne att hålla dom.
Varför utan knutar?
*Stintan*
CITAT (boxer2 @ 30-09-2011, 11:15) *
Detta har jag prövat och det funkar, tack.
Ja hon kommer själv med tuggbenen för att jag ska hjälpa henne att hålla dom.
Varför utan knutar?

Knutarna kan lossna och då finns risk att dom fastnar i halsen när dom tuggar på dom. Jag tar alltid bort tuggbenen innan dom blir riskabelt små också. Det finns ju tugben som är som rullar och dom tycker jag är bättre.
KatteLatte
Även rullarna tar jag bort då de blivit för små slamsor.

Sen finns det ju tuggisar som är ihoppressade småbitar och där är väl risken att fastna i halsen avsevärt mindre, men de håller inte lika länge. Å andra sidan brukar de vara rätt billiga.
*Stintan*
CITAT (KatteLatte @ 30-09-2011, 11:44) *
Även rullarna tar jag bort då de blivit för små slamsor.

Sen finns det ju tuggisar som är ihoppressade småbitar och där är väl risken att fastna i halsen avsevärt mindre, men de håller inte lika länge. Å andra sidan brukar de vara rätt billiga.

Jag menade också att jag tar bort även dessa när de blivit för små.
boxer2
CITAT (*Stintan* @ 30-09-2011, 11:37) *
Knutarna kan lossna och då finns risk att dom fastnar i halsen när dom tuggar på dom. Jag tar alltid bort tuggbenen innan dom blir riskabelt små också. Det finns ju tugben som är som rullar och dom tycker jag är bättre.

ja jag ger de vita pinnarna eller pressade ben.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon