Full version: Spindellilja?
Anne-li
Hejsan,

Jag fick i vras en planta, en spindellilja. Har nu skt fr att f upp lite mer information och blir verkligen frvirrad d det verkar vara riktigt rrigt att reda ut begreppet spindellilja kontra narcisslilja. Jag har lst trden hr p forumet men tycker nd det r vldigt svrt att bena ut begreppen gr drfr en ny trd med frsk att f klarhet i om min r en spindellilja eller ej.

Den har lk, bladen sitter ett och ett (ej sk falsk stam) och r ca 50 cm lnga och 7 cm breda (som bredast). Blomman har 6 kronblad med raka stndare, det hr r frsta blomman som slagit ut hos mig

spindel5.jpg

spindel3.jpg

spindel6.jpg

Skulle bli jtteglad om ngon kan hjlpa till med att reda ut om detta r en spindellilja.

Finns fler bilder i mitt album och jag kan ven ta ytterligare foto om det r till mer hjlp.

MVH
Anneli

Glmde tillgga att den inte vissnar ner blush.gif
Ranunculus
Det finns ett flertal olika spindelliljor. Den du har r en spindellilja. Om du sker p Hymenocallis s fr du se mnga olika.
Anne-li
Tack snlla "Ranunculus" fr ditt svar! D vet jag att det stmmer att den tillhr slktet Spindellilja eller Hymenocallis frstr att det inte gr att f reda p vilken av alla hybridblandningar detta r men det spelar ingen roll. Har ftt denna av snlla grannar i pensionsldern och jag misstnker att den kommer frn min grannes frldrahem och hrstammar lngt tillbaka, ska kontrollera detta, r ju alltid kul att ha en bakgrund till vxter som fljts i generationer.

terigen stort tack fr ditt svar!.

Anneli
Ranunculus
Jag har en som jag tror r samma, plus en bredbladig, bda kommer frn min moster ngon gng i slutet p 70-talet. Den bredbladga har jag ftt som speciosa, den andra har jag inget namn p. Speciosan slr ut alla blommor nstan samtidigt, den andra kommer lite mer en och en, bda r vintergrna.
Frerna p speciosan r stora som puttekulor, de gror ganska ltt, men tar lng tid till blombart ex.
Ulla
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon