Full version: Spindellilja?
Anne-li
Hejsan,

Jag fick i våras en planta, en spindellilja. Har nu sökt för att få upp lite mer information och blir verkligen förvirrad då det verkar vara riktigt rörigt att reda ut begreppet spindellilja kontra narcisslilja. Jag har läst tråden här på forumet men tycker ändå det är väldigt svårt att bena ut begreppen gör därför en ny tråd med försök att få klarhet i om min är en spindellilja eller ej.

Den har lök, bladen sitter ett och ett (ej sk falsk stam) och är ca 50 cm långa och 7 cm breda (som bredast). Blomman har 6 kronblad med raka ståndare, det här är första blomman som slagit ut hos mig

spindel5.jpg

spindel3.jpg

spindel6.jpg

Skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa till med att reda ut om detta är en spindellilja.

Finns fler bilder i mitt album och jag kan även ta ytterligare foto om det är till mer hjälp.

MVH
Anneli

Glömde tillägga att den inte vissnar ner blush.gif
Ranunculus
Det finns ett flertal olika spindelliljor. Den du har är en spindellilja. Om du söker på Hymenocallis så får du se många olika.
Anne-li
Tack snälla "Ranunculus" för ditt svar! Då vet jag att det stämmer att den tillhör släktet Spindellilja eller Hymenocallis förstår att det inte går att få reda på vilken av alla hybridblandningar detta är men det spelar ingen roll. Har fått denna av snälla grannar i pensionsåldern och jag misstänker att den kommer från min grannes föräldrahem och härstammar långt tillbaka, ska kontrollera detta, är ju alltid kul att ha en bakgrund till växter som följts i generationer.

Återigen stort tack för ditt svar!.

Anneli
Ranunculus
Jag har en som jag tror är samma, plus en bredbladig, båda kommer från min moster någon gång i slutet på 70-talet. Den bredbladíga har jag fått som speciosa, den andra har jag inget namn på. Speciosan slår ut alla blommor nästan samtidigt, den andra kommer lite mer en och en, båda är vintergröna.
Fröerna på speciosan är stora som puttekulor, de gror ganska lätt, men tar lång tid till blombart ex.
Ulla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon