Skruttis
Hoppas kunna få ett snabbt svar från någon kunnig här.

Vår katt har varit sövd tidigare idag och är nu hemma och, vad jag är tämligen säker på, sover med ögonen delvis öppna.
Jag tror han fick lite salva i ögonen innan operationen.

Det jag är lite undrande över är, hur länge kan han sova så här, innan ögonen tar skada?

Jag kan inte få tag i veterinären förrän i morgon bitti, och har inte hittat svar via googling, därför så frågar jag här.

Snälla, någon som vet?
mamamaggan
När vår katt h ade varit sövd och sov med " öppna " ögon fick vi rådet av veterienären att " blinka " åt katten . Alltså sluta ögonlocken några gånger ibland för att inte ögonen skulle torka ut.
Skruttis
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2011, 17:18) *
När vår katt h ade varit sövd och sov med " öppna " ögon fick vi rådet av veterienären att " blinka " åt katten . Alltså sluta ögonlocken några gånger ibland för att inte ögonen skulle torka ut.

Tack snälla du för snabbt svar!

Minns du hur ofta ni skulle blinka åt honom?
Peztis
Katter gör så ibland även när de inte blivit sövda, i alla fall har våra gjort det.
Kladdet i ögonen är ju en salva för att ögonen inte ska torka ut.

Är det bättre nu, börjar han piggna till?
Skruttis
Tack för svar Peztis!

Jag var rädd för att salvan inte skulle räcka om han låg med ögonen öppna hela natten också.
Nu gjorde jag som mamamaggan skrev, hjälpte honom att blinka bortemellanåt.

Han piggnade aldrig till i går kväll.
De gånger han vaknade, raglade han iväg en bit och spydde.Vi bar tillbaka honom till bädden vi ordnat precis bredvid där jag satt, stoppade om honom och han sov en stund.
Så där höll vi på ända tills det var dax för oss att sova.
Han har legat blickstilla mellan oss hela natten, har andats lugnt och haft ögonen stängda.
Nu på morgonen går han normalt igen men han är väldigt matt. Han vill inte äta men har druckit lite vatten.
Just nu ligger han bredvid mig och håller på att somna igen. wub.gif
Myosotis
Fick han ingen uppvakningsspruta? Ibland kan det ta lång tid innan de vaknar ordentligt. Om han behöver sövas igen någon gång kanske du ska nämna för veterinären att det tog väldigt lång tid? Skönt att han mår bra igen.
Skruttis
Jo då, han fick uppvakningssprutan vid 13-tiden. Jag trodde inte det skulle ta så lång tid för honom att piggna till.
Bra tanke Myosotis, jag ska absolut ta upp det med veterinären. Jag har en liten bok med anteckningar om allt som gäller honom, så jag skriver ner det även där.

Det var en orolig natt. Jag kollade andningen och ögonen varje halvtimme. Det är en lättnad att han ligger här och sover som vanligt nu.

Nu återstår bara en nervös väntan på provsvar från tyskland, vad den stora knölen i örat, som togs bort, består av. -fear-.gif
mamamaggan
Skönt att höra att han mår bättre nu.

Hoppas att ni snart kan få svar på provet och att det inte är något farligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon