HelenaLJ
Hej

Jag har rosen Easy Going från Harknesss, och den är mycket tålig och fin. Nu såg jag att Odla.nu säljer rosen Amber Queen som också är från Harkness, och de ser ganska lika ut. Är det någon här som vet vad det är för likheter och skillnader på dessa rosor? Hur är ex färgen på blommorna och bladen och hur är blommornas form?
Kajsa
Amber Queen, har haft den till och från under många år i zon 3 - 4 men det slutar oftast med att den fryser bort, här två bilder

Ros från 1984, blir ca 1 m kan bli buskig efter ett par snälla vintrar, doftar gott, bärnstensgul, zon 4 ros.

Blommar hela sommaren. Har även haft den som stamros.

Sök bilder och fakta om Easy Going på www.helpmefind.com
den kom 1996, också en Floribunda ros
HelenaLJ
Tack för bilderna! Amber Queen ser ganska lik ut de Easy Going som jag har, men Amber Queen ser ut att ha fler kronblad och vara tätare i blomman. De outslagna blommorna ser väldigt lika ut. Är de utslagna blommorna så ljusa i färgen eller är det bara på fotot?

Var i Sverige bor du? Jag bor i Skåne där vi de två senaste vintrarna haft snö som täckt rosorna (som är planterade för två år sedan), men vanligtvis har vi barnmark nästan hela vintern. Mina rosor har klarat sig bra dessa två vintrar, men hur de klarar barmark med blåst vet jag inte än.
Kajsa
I Skåne kommer Amber Queen klara sig så mycket bättre än här i Västerås zon 3 - 4 ! Blomman blir lite ljusare när den slår ut, här en bild till. Jo den var vacker, vi får se om det blir fler vid tillfälle ?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon