|
Natur liv
22-09-2011, 04:43
Jag har odlat rosmarin i pallkrage och funderar på om jag kan plantera om den i kruka och ta in över vintern. Tidigare år har jag låtit rosmarinen förfrysa för att köpa ny planta till våren. Det skulle vara trevligt att ha färska örter även vintertid. Är det någon som har provat?
Red Top
22-09-2011, 06:50
Jag har försökt många gånger, men aldrig lyckats helt. Framåt slutet av januari brukar mina stora fina plantor tvärdö. För att lyckas har jag för mig att man måste ha ett ljust svalt utrymme. Det kan inte jag erbjuda, utan jag har haft dem i ljust fönster i rumstemperatur.* Men jag har inte ångrat att jag försökt. Har ju kunnat få färsk rosmarin i flera månader. * Det finns säker någon här som vet och kan svara på det.
Alexander-VG-zon3
22-09-2011, 08:15
Har lyckas övervintra Rosmarin några gånger i ett östfönster med svalrumstemp och extraljus tända ca 18timmar.
Skruttis
22-09-2011, 08:41
Vi övervintrar dem på garagevinden direkt innanför ett fönster. Temperaturen där går som mest ner till 0 gr.
Myosotis
22-09-2011, 14:31
Har försökt några gånger, men de har dött.
Natur liv
22-09-2011, 18:01
Låter inte så förhoppningsfullt, men jag ska nog ta in den i rumstemperatur i alla fall. Jag saknar sval och ljus plats, så det är väl enda alternativet. Jag får se det som att jag förlänger odlingssäsongen något.
Alexander-VG-zon3
22-09-2011, 18:18
Jag tror extraljus är väldigt viktigt, värme+torrluft+mörker=dåligt.
Kryddan03
22-09-2011, 19:42
Jag är antagligen undantaget som bekräftar regeln då jag har en minst åttaårig uppstammad rosmarin som varje vinter står på min fönsterbräda i rakt söderläge. Den står i och för sig alldeles vid balkongdörren och då jag vädrar mycket m h a den även på vintern kanske det räcker för att rosmarinen skall må bra.  Men, som sagt, det hör nog inte till vanligheterna.
mamamaggan
22-09-2011, 19:45
Låter hoppingivande !!!
Då kan jag säkert ha min i växthusmiljö ( c:a 15 plusgrader ) över vintern. Har extraljus där också .
Uppstammad ? Det lät snyggt , kansek man skulle ge sig på också.
Alexander-VG-zon3
22-09-2011, 19:53
CITAT (Kryddan03 @ 22-09-2011, 20:42)  Jag är antagligen undantaget som bekräftar regeln då jag har en minst åttaårig uppstammad rosmarin som varje vinter står på min fönsterbräda i rakt söderläge. Den står i och för sig alldeles vid balkongdörren och då jag vädrar mycket m h a den även på vintern kanske det räcker för att rosmarinen skall må bra. Men, som sagt, det hör nog inte till vanligheterna. Det finns fler som har övervintrade inne utan extraljus med (har jag hört och läst innan med), lyckas man bara spara den nåt år tror jag det går enklare desto äldre den blir. Tycker du det blev så med din att det var lättare när den blivit äldre? Och sedan har man ju olika klimat inne. Har du ingen bild på den ? en uppstammad 8årinng låter som ett snyggt exemplar. Tycker rosmarin är jätte fina. CITAT (mamamaggan @ 22-09-2011, 20:45)  Låter hoppingivande !!!
Då kan jag säkert ha min i växthusmiljö ( c:a 15 plusgrader ) över vintern. Har extraljus där också .
Uppstammad ? Det lät snyggt , kansek man skulle ge sig på också. Där jag övervintrat rosmarin (köper ju varje år, vissa har jag sparat en längre tid och andra har dött första vintern). Men där har jag ca lägst +10c +15c och under dagen upp till +20c ibland högre och lägre. Så i den temp har det funkat, dock är dom ute ganska länge både så det fryser lätt och snöa, lite höstkyla ute och sen in i växthus +15c skulle nog funka bra. Mina har inte mått dåligt av att tas in direkt från ute. Vissa har börjat blomma mitt i vintern.
mamamaggan
22-09-2011, 19:57
 Flaxss.
Kryddan03
22-09-2011, 20:11
@flaxss, Oj, det kommer jag inte ihåg. Den har liksom haft sin plats där varje vinter och verkar trivas med det.  Köpte den som en liten pytteplanta med flera grenar och stammade sedan upp den. Den och de andra "övervintrarna" ser lite tilltufsade ut. Men det beror på att de fick stå inne ända till juli p g a renoveringen förra året. Sedan blir den ju inte så stor eftersom jag går och plockar av den hela tiden - förutom att jag klipper bort allt "rangel" på våren och skördar den på hösten - och p g a att den bor i kruka året runt. Sedan vill jag inte ha den för stor heller för då får den inte plats på fönsterbrädan. I år är den lite frodigare. Får se om jag kommer ihåg att ta en bild innan jag skördar.
Natur liv
24-09-2011, 08:23
Roligt att höra att det kan fungera med att odla rosmarin inomhus och inspirerande bilder dessutom. Kanske är köksfönstret hemma bra, jag vädrar ofta när jag lagar mat och det kanske håller nere temperaturen något. Man skulle kanske också dra ned temperaturen på elementet under det fönstret. Vad tror ni? Är det möjligt att fixa ett litet lokalt övervintringsklimat vid en kruka?
Myosotis
24-09-2011, 10:47
Absolut. Jag har inte elementen under fönsterna och det kan bli väldigt kallt, ibland is på insidan. Övervintrar mina kaktusar där. Men jag tror inte det räcker att sänka temperaturen på elementet, du får nog stänga av det eller flytta det om det går. Egentligen borde man ha ett dubbelfönster med en massa plats emellan, det kanske skulle gå att fixa något sådant genom att sätta upp plast innanför (och evt. över) rosmarinkrukan så att den varma rumsluften inte kommer dit.
Kryddan03
30-09-2011, 18:30
Den är just nu 50 cm hög och 45 cm i diameter. Nu i dagarna blir det nog höstskörd så att den får plats på fönsterbrädan.
Alexander-VG-zon3
30-09-2011, 19:17
Vacker rosmarin Har några på friland som jag ska försöka få igenom den kommande vintern, och så en i kruka (kryprosmarin) som får stå inne i fönstret som innan.
Kryddan03
30-09-2011, 19:37
CITAT (flaxss @ 30-09-2011, 20:17)  Vacker rosmarin Har några på friland som jag ska försöka få igenom den kommande vintern, och så en i kruka (kryprosmarin) som får stå inne i fönstret som innan. Tack!  Den blommar på sommaren också. Jag försökte att ta ett foto på sista blomman, men jag fick aldrig till skärpan. Kryprosmarin låter spännande! Har du någon bild?
Alexander-VG-zon3
01-10-2011, 11:57
Rosmarinus officinalis var. prostatus 'Capri', en bild från idag. Tycker med blommorna är svåra att ta kort på men vackra blommor har dom. Min har ganska ljusa blommor nu, brukar dock bli kraftigare färg på blommorna under sommaren. Skulle vilja ha en som är riktigt riktigt mörkt blå. Hade en sådan innan med mörka blommor även den krypande, men den just den sorten verkade vinterkänslig.
Kryddan03
01-10-2011, 17:38
CITAT (flaxss @ 01-10-2011, 12:57)  Rosmarinus officinalis var. prostatus 'Capri', en bild från idag. Tycker med blommorna är svåra att ta kort på men vackra blommor har dom. Min har ganska ljusa blommor nu, brukar dock bli kraftigare färg på blommorna under sommaren. Skulle vilja ha en som är riktigt riktigt mörkt blå. Hade en sådan innan med mörka blommor även den krypande, men den just den sorten verkade vinterkänslig.  Jättefin! Och vilken härlig blomning! Hm, den borde ju fungera i ampel.
Alexander-VG-zon3
01-10-2011, 22:11
Tack
Ja i ampel kanske jag ska ha den i nästa sommar, dom krypande varianterna har varit väldigt blomvilliga och blommat mycket mer än andra rosmarin sorter.
Kryddan03
01-10-2011, 22:23
CITAT (flaxss @ 01-10-2011, 23:11)  Tack
Ja i ampel kanske jag ska ha den i nästa sommar, dom krypande varianterna har varit väldigt blomvilliga och blommat mycket mer än andra rosmarin sorter. Får hålla koll om jag kan hitta den till nästa säsong.
Alexander-VG-zon3
01-10-2011, 22:59
Eller får du komma hit på fika och ta med dig några skott hem ? Vill du ha så får du säga till.
Kryddan03
01-10-2011, 23:20
CITAT (flaxss @ 01-10-2011, 23:59)  Eller får du komma hit på fika och ta med dig några skott hem ? Vill du ha så får du säga till. Hit? Är det Skåne, Västergötland eller Italien?
Alexander-VG-zon3
02-10-2011, 00:17
Västergötland såklart
hej!
jag tror att allt beror på wilken sorts rosmarin som ni sysslar med.
jag är nybörjare med rosmarin och har köpt en så-kallad "Pinien-Rosmarin".
i kataloget läste jag att "Pinien-Rosmarin ist einer der wenigen Rosmarine, die auch gerne an einem sonnigen Platz im Haus überwintern, also bei Zimmertemperatur" - alltså, det finns inte många rosmarin som just den där Pinien-Rosmarin som kan övervintras inomhuset.
(jag är tyska och bor i Tyskland som ni har såklart märkt)
köpte Rosmarinen från "Rühlemanns Kräuter und Duftpflanzen" i internätet. räknade hur många sorters rosmarin som det finns i kataloget: 16!
lycka till med era rosmariner, Birke från Tyskland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|