Katarina Odla.nu
22-09-2011, 15:33
TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD!Vinnare meddelas inom kort!
RÖSTA PÅ DIN FAVORITROS - VINN ROSOR!Vi är mycket nöjda med årets utval av rosor på Odla.nu! Jag vill gärna veta vilken som är er favorit bland dem vi valt och inbjuder därför till en tävling!
Gör så här!Gå in på Odlas
Roserbjudande klicka på
Gilla vid din favorit bland våra rosor. Skriv sedan i den här tråden vilken sort du valt för att delta i tävlingen.
Tävlingen gäller till måndagen den 3 oktober. Vi drar tre vinnare bland dem som deltagit och de får handla rosor på Odla.nu för 250 kronor.
Länk till erbjudandet:
Roserbjudande Välkommen att delta
önskar Katarina på redaktionenMejla mig om du har någon fråga om tävlingen: katarina@odla.nu
DykUnderYtan
22-09-2011, 16:57
Black Baccara ser riktigt häftig ut, min favorit. Ser framför mig den tillsammans med min grå/silverbladiga växter...
Valde Amber Queen, läcker färg och blommar länge!
Tante Morgan
22-09-2011, 17:35
Jag måste välja Rhapsody in Blue! Jag är fullkomligt betagen av dess lila färg. Blå är den ju tyvärr inte men ljuvlig ändå!
När jag ser den tänker jag på en dikt jag hörde i en barnsaga på radio för några år sen;
Till det Lyckliga Arabien
till Fågel Fenix land,
Där blå rosenträd växer
i öknenens gyllene sand.
hoppfaderallanlej
22-09-2011, 17:52
Svårt val, men det fick bli Mme Alfred Carrière... Ljuvligt skir och samtidigt fräckt lockande med sin fyllda blomma... För vem kan motstå en närkontakt med nosen nedstucken i fluffigheten och insupa dooooften....
Ååhh, fanns det svarta rosor??!!
Black Baccara, en klar favorit för min del.
boltgirl
22-09-2011, 18:33
Persian Yellow är en sort som jag precis hittat tillbaka till efter nära trettio år. Pappa var trädgårdsentusiasten hos oss, och han dog när jag var tre, men jag minns ändå de underbara, gula klätterrosorna som växte längsmed husväggen, precis bakom träden han fick i fyrtioårspresent. Under uppväxten har jag planterat lite hit och dit, men oftast har mamma kört över hela grönsakslandet/redwood plantagen/rosbuskarna med gräsklipparen, alternativt storasyskonens kamrater som råkat klampa sönder något. Det är först nu, när de är upptagna med barn och barnbarn, som jag kan odla tryggt i upphöjda bäddar och nu när jag ensam sköter trädgården blir det absolut en ny Persian Yellow längs väggen igen!
Skitnilla
22-09-2011, 18:40
Mme Plantier! Underbar ros - ljuvlig doft, fantastiska knoppar och vacker blomma.
Nitt hjärta slår för de gammaldags doftande rosor och mitt val är Stanwell Perpetual.
Leonardo da Vinci blev min favorit! Är så fint med det rosa mot de mörka bladen och härligt med många blommor!
Persian Yellow som ska få "lyfta" min torra, sandiga framsida där solen ligger på långa dagar. Tror den ska tåla det och ändå se glad ut med fina, fyllda blommor och ett grönt (förhoppningsvis friskt) bladverk. Lite spännande även med ett okänt ursprung...
"Gillade" Amber Queen.
Har sedan tidigare sett ut den som vacker på en plantskola och som en ros som jag kanske ska skaffa mig nästa år.
Den långa blomningstiden och att den vare sig blir så hög eller bred spelar in. Verkar vara en lämplig zon.
Gillade doften också och sånt är viktigt.
Ezereht
22-09-2011, 20:24
Leonardo da Vinci fick min röst. Kanske mest för att jag skulle gärna vilja ha den så småningom. Fin form och vackra blommor. Verkar vara frisk också från vad man hört.
Biggan_
22-09-2011, 20:37
Amber queen fick min röst! Underbar färg och lång blomningstid!
MissBea
23-09-2011, 00:00
Underbara Ingrid Bergman!
Stora mörkröda blommor som man nästan druknar i... En rabattros med attityd och ljuv romans i underbar kombination. Måste bara älskas!
greenwisard
23-09-2011, 01:00
Absolut "Sebastian Kneipp" (och har en hemlig kärlek till Rumba och Snow Ballet

)
Efter mycket velande och tvekande har jag lyckats bestämma mig för NEW DAWN!
En riktig klassiker! Så underbar och tacksam!
Odlas erbjudande faller mig verkligen i smaken, där är så mycket spännande och fint så mycket ha-begär... Konstigt nog kunde jag inte längre hitta Black Baccara där. Vart har den tagit vägen? Någon som vet?
Chamomille
23-09-2011, 07:36
Jellona. Bilden på blomman talar för sig själv.
sqrulan
23-09-2011, 07:44
Climbing Iceberg
Rabarbara
23-09-2011, 11:07
Jag väljer Ghislaine de Féligonde för att den helt enkelt är underbart romantisk. Den har så fina färger som växlar mellan rosa och aprikos, den doftar underbart, blommar länge och dessutom passarden både som buske och på spaljé.
lilla mamma
23-09-2011, 11:14
Jellona. Som sockervadd med rosa kant
Margith
23-09-2011, 12:01
Jag vet inte om jag missförstod.
Jag tryckte på "gilla-knappen" utifrån vilken ros som stod högst upp på min inköpslista.
Rösten föll då på Pink Grootendorst. Den enda ros som finns med i erbjudandet, som klarar zon 6-7
och som jag inte redan har i trädgården.
Om vi i stället pratar om favoritrosor bland erbjudandet, sådana som vi redan har, sådana som växer och mår (även i Norrbotten, zon 6-7) då skulle jag ha lagt min röst på Louise Bugnet. Underbara röda blomknoppar som slår ut i helt vita blommor. Fantastisk ros som sköter sig själv, tom bladlössen har låtit bli den i sommar
LolaPagola
23-09-2011, 14:59
Jag vill också vara med och tävla. Har bläddrat i massor av rosböcker under sommaren, inför min plantering av en rosenspalje, och blev glad när jag så att Climbing Iceberg fanns att rösta på.
Alltså min röst går till Climbing Iceberg.
Fast där var massor av ljuvliga buskrosor också....
Beställde 2 Black Baccara för kruka så den får övervintra i garaget, tror inte den klarar vintern här ?
Och Persian Yellow för den har jag inte !
pilgrim
24-09-2011, 20:31
Jag lägger min röst på Leonardo da Vinci, en ros jag inte har men har tänkt på länge! Så vacker!
Jag har inte facebook men vill gärna rösta och ha chansen att vinna!
Min favorit är Amber Queen!
Hittar inte någon "gilla-knapp"m en antar att det som vanligt är Facebook det gäller?
Skulle jag få vara med och rösta skulle det utan tvekan bli Rumba!!! Vilket är ett bevis på att kärlek och hat inte ligger långt ifrån varandra - jag avskyr gula blommor men ÄLSKAR blommor i orange och rött....
Krolliljan
25-09-2011, 19:45
Ghislaine de Féligonde
Har jag haft förut och kommer att skaffa igen. Underbar som skiftar förg och doftar gott och växer villigt här i zon 1. Jag bara älskar den.
Mme Alfred Carriere är min favorit. Det finns en fantastisk på Sissinghurst Castle:
[attachment=65110:alfred_1.jpg]
Sillywizard
26-09-2011, 11:37
Ack ja, så mycket fint att välja mellan...
Eftersom 'Black Baccara' har tagits bort, får det bli 'Amber Queen' den här gången.
Inga austinrosor?
Crazy4Flowers
26-09-2011, 20:36
Black Baccara gillar jag skarpt, men den är slut så jag valde Climbing Iceberg istället.
Hmmmm... jag är ju inte med i Facebook så därför så antar jag att jag inte kan vara med i tävlingen?
Om jag kan/hade kunnat vara med så går min röst till Mme Alfred Carrière som jag sitter och funderar på om jag ska beställa. Skulle så gärna vilja snickra något pergolaaktigt i närheten av mitt växthus och låta den klättra där och blomma hela sommaren!
Beatrice79
29-09-2011, 11:41
Rhapsody in blue..... älskar den och har själv satt ner tre plantor nyligen (hoppas verkligen de tar sig)
Chocolate Ruffles gillar jag. "Ruffsiga kronblad"
Eva på Västkusten
03-10-2011, 07:46
Sebastian Kneipp blir min favorit. Har själv besökt plantskolan / rosförädlingen Kordes utanför Hamburg och blivit guidad genom alla växthusen. Köpte flera rosor där så jag vet attde har en bra kvalite.
Clarpida
03-10-2011, 12:26
Hej!
Jag är såå förälskad i Blanc Double de Coubert! Bor i zon 6, och det är en utmaning att få rosor att överleva här. Därför skulle 'B D d C' passa utmärkt hos mig
Blir jätteglad om jag har turen att vinna den doftande, vackra och tåliga rosen!
manettan
03-10-2011, 14:37
Bonica 82 är min favorit! Härligt rosa färg och skulle passa utmärkt i min trädgård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.