Full version: När skördar ni
rosita
Nu har vit- och röd kål växt färdigt och kan säkert vara klara att skörda. Morötter, palsternackor och rotselleri kan nog också skördas. Frågan är om det ändå är bättre att låta dem stå kvar i landet ett tag till? unsure.gif

Jag har ingen jordkällare, så hur är det bästa sättet att vinterförvara?
katah
Vi sitter i samma sits, ingen jordkällare.

Vi har tagit upp rötter och kål så sent som det är rimligt.
Jag har koll på 2-veckors prognosen och försöker bedömma läget efter det.

Våra enda förvaringsplats är isolerad men inte uppvärmt förråd.
Där förvarar vi rötterna i sandhinkar på ne gammal våningsäng.
Det går att hänga lite täcken runt deras våning eller slänga lite gamla mattor över dom.
Sedan har vi en frostvakt på gång där som håller utrymmet frostfritt.

Det värsta är om det kommer en värmebölja på dagarna +15 grader, det går inte att skydda mot den.
Därför är det viktigt att balansera till så sent som det går.
Så vi planerar att inte skörda i närmaste 2 veckor i alla fall.

Vitkålen klarade där fint fram till mars.
Rötterna var fina fram till vårvärmen i maj.( rotselleri, palsternacka, morot, rödbeta)
Jag kunde plantera ner några palsternackor, morötter och rödbetor och har nu skördat en hel liter
palsternackafröer till framtida bruk naughty.gif
rosita
Vi har precis som ni också ett isolerat förråd där vi kan förvara skörden, men vissa dagar blir det ju, som du säger, för varmt. Vi har ett garage som också håller sig ganska kallt om vi kommer in i november, så då kan vi förvara skörden där. Men grönsakerna måste ju upp ur jorden innan frost. Sandhinkar är ju bra, tack för det tipset!
Vi får väl hoppas att det går att vänta med skörden tills slutet av oktober!

Tack för tipset med att plantera rotfrukterna till våren!
Holmfrid
En gammal hederlig stuka bukar jag använda. Men det kanske inte funkar i norra sverige?
Men kan tillägga att det har varit ganska kallt även här nere i skåne. -20!!!!!
rosita
CITAT (Holmfrid @ 23-09-2011, 13:24) *
En gammal hederlig stuka bukar jag använda. Men det kanske inte funkar i norra sverige?
Men kan tillägga att det har varit ganska kallt även här nere i skåne. -20!!!!!

Jag bor också i Skåne. Hur gör man nu en stuka?
MrLeaf
Hej,

Har aldrig gjort en stuka själv, men google gav mig detta från wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stuka_%28f%C3%B6rvaring%29

smile.gif
smuleborg
Stuka, intressant (sitter i samma båt som andra, ingen jordkällare). Men vad är skillnaden mot att låta potatisen vara kvar i backen (tills det att tjälen går till). Det är väl det med tjälen, tänker högt.
rosita
CITAT (smuleborg @ 27-09-2011, 19:42) *
Stuka, intressant (sitter i samma båt som andra, ingen jordkällare). Men vad är skillnaden mot att låta potatisen vara kvar i backen (tills det att tjälen går till). Det är väl det med tjälen, tänker högt.

Precis! Stukan gör ju att tjälen inte når dit. flirting.gif
rosita
Någon som har ett bra tips på hur jag förvarar röd och vit kål under vintern? Utom i stuka, då.

Katah: hur förvarade du kålen i förrådet? Även den i hinkar?

katah
Jag har förvarat vitkålen bara luftigt där på hyllan.
De har klarat sig fint en bra bit efter jul bara så där.
Jag tror att jag åt de sista på mars, men då var de översta bladen väldigt dåliga,
men kärnan var fortfarande bra.
Den trivs vid +1 grader, inte frost men inte så mycket mer.
rosita
Okej, då gör jag som du, har dem på hyllan!

Har du skördat ännu, katah?
Peztis
Jag hade lagt ett vitkålshuvud (köpt i mataffären) nere i skafferiet (ca 13 grader) i en plastpåse - inte bra! Den har börjat ruttna och stinker rätt vedervädigt. Imorgon får den åka ut i komposten.

Alltså, i påse är det inte bra!
rosita
CITAT (Peztis @ 15-10-2011, 19:40) *
Jag hade lagt ett vitkålshuvud (köpt i mataffären) nere i skafferiet (ca 13 grader) i en plastpåse - inte bra! Den har börjat ruttna och stinker rätt vedervädigt. Imorgon får den åka ut i komposten.

Alltså, i påse är det inte bra!

Men med papperspåse funkar det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon