Orkidétjuven
Någon som vet vad detta är för växt? Den är stor. En meter tvärsöver. Har inte sett ngn blomma än på den.
Tror jag kan ha planterat den par år sedan, men minns ej. KAnske kommit dit av sig själv?
Orkidétjuven
Ingen som har ngn ide? Kan inte riktigt hitta den i min flora.
Helen i Piteå Zon 5
Kan det vara någon sorts Solidago? Veronica?
Orkidétjuven
Stjälkarna är ju nästan tjocka som rabarber. Den växer i vatten med ska jag nog tillägga.
CillaM
Var bor du nu? Trodde du bodde på Nya Zeeland än, för det gjorde du väl ett tag.... Vilken av växterna är det du menar? För det är väl flera sorter? Den som ser ut som hampa, kanske är just det, men på långt håll ser den ut som Mose vass, nån sorts parasollsäv. Den andra helbladiga kan jag inte se ordentligt
Orkidétjuven
Jag är tillbaka i Sverige för ett par månader. Den här saken växer där jag själv är uppvuxen.
JAg menar den stora flikiga saken i mitten. Det är en stor planta. ca 1 meter tvärs över med tjocka stjälkar, och där varje stjälv breder ut sig till mindre flikar och blad.. Inga blommor vad jag har sett och inte tidigare är medans jag varit borta heller.
CillaM
Men nog ser det väl ut som en hampa? Är det nån som planterat där medans du var borta eller är det fågelfröhampa?
Orkidétjuven
Men kan de växa i vatten? Får ta lite bättre bladbilder nästa gång. Men Hampa säger vi så länge då. Får jag väl slita upp den sen tongue.gif
Jultorpet
CITAT (Orkidétjuven @ 28-09-2011, 21:26) *
Men kan de växa i vatten? Får ta lite bättre bladbilder nästa gång. Men Hampa säger vi så länge då. Får jag väl slita upp den sen tongue.gif

Vid första anblicken tänkte jag också på hampa men vid närmare titt så stämmer inte bladen riktigt tycker jag. Den här ser ut att ha långa blad, alltså att de små bladen sitter på rad så att säga, ungefär som på rönn och ask. På hampa sitter de ju ihop, ut från en och samma punkt från skaftet, som kastanjeblad.
Orkidétjuven
Visst liknar det mer rönn eller ask på bladsättet som du beskriver. Okay, så vi fortsätter fråga.
KatteLatte
Och jag tycker bladens placering ser ut som bambu.... Tittar vi på samma bild?

Hur ser stjälkarna ut?
CillaM
Nån variant av Mose vass? laugh.gif

Men ask eller rönn är det inte
zaaritha
Men--är det inte bambu?
CillaM
Nu slog det mig, kan vara Typha, kaveldun, eller så kan det vara svärdslilja, Iris, de långsmala bladen alltså. De andra är inte bambu heller, men vad det är...? Kan du ta och gnugga bladen mellan fingrarna och lukta sen?
Kryddan03
Kan det vara sprängört (Cicuta virosa möjligen var angustifolia)?
Jultorpet
CITAT (Kryddan03 @ 01-10-2011, 22:33) *
Kan det vara sprängört (Cicuta virosa möjligen var angustifolia)?

Kan det nog vara, ser ut att stämma med de bilder jag får upp.
Orkidétjuven
Visst måste det vara det. Allting stämmer på beskrivning. Måste jag bara fundera ut om jag har satt den själv eller om det finns fler i omgivningen.
TAck för det. smile.gif
Kryddan03
CITAT (Orkidétjuven @ 04-10-2011, 08:49) *
Visst måste det vara det. Allting stämmer på beskrivning. Måste jag bara fundera ut om jag har satt den själv eller om det finns fler i omgivningen.
TAck för det. smile.gif

Ingen orsak! smile.gif Den gnagde i bakhuvudet ett tag för att den såg så bekant ut och ändå inte. Att den borde vara flockblommig kändes som ett första steg i tankegången. Men det finns ju en del att gå igenom i det dammiga arkiv jag ibland kommer ihåg att kalla minne. Så, det var bara att plocka fram floran och börja bläddra. Nu kan jag ju, enkom med utgångspunkt från din bild, inte svära på att det är sprängört. Men, det känns ändå som en trolig kandidat. Du får väl karva lite i den för att bestämma vidare (OBS! Använd handskar när du hanterar den).

Vågar man ödmjukt be om en gentjänst? Att du möjligen kunde tänka dig att lägga in en länk el dyl till den "evighetslånga" listan över invasiva arter i din signatur? Det känns så träligt att behöva skrolla en hel "skärmsida" när du skriver ett inlägg, ibland mer beroende på hur långt ditt inlägg är. Ja, jag är lat. wink.gif (På en del andra forum finns det oftast en regel för hur lång/stor signatur man får ha - just för att underlätta för alla medlemmar). Du gör som du vill, men åtminstone jag skulle vara, om inte evigt, så i alla fall väldigt tacksam. smile.gif

P S Om du har satt den själv börjar man ju undra vad för maliciösa planer du smider egentligen. Den tros ju numera vara den växt som användes vid Sokrates avrättning/självmord istället för odört. Eller det finns tankar och hypoteser kring det i alla fall. Tänker du månne eliminera enträgna vresrosodlare och/eller parkslidesentusiaster? biggrin.gif
Orkidétjuven
Visst. Listan var mest en tillfällig grej för att öppna upp folks ögon. Jag gillar inte trycka upp saker i folks ansikten, men tyvärr behövs det lite ibland.
Tycker själv det är lite jobbigt att scrolla förbi mina egna inlägg just av samma sak som du skriver.
Men jag tror nog den har gjort sitt syfte och att inte alltför många har missat den och i fortsättningen tänker efter en extra gång.
Men länk är bra förslag och har redan lite planer att länka med information om respektive arts potentiella hot, om den nu inte redan är ett hot alien.gif .

Ang eliminering av enträgna odlare. ninja.gif
Jag hoppas du står på min sida flirting.gif
Kryddan03
CITAT (Orkidétjuven @ 04-10-2011, 15:59) *
Visst. Listan var mest en tillfällig grej för att öppna upp folks ögon. Jag gillar inte trycka upp saker i folks ansikten, men tyvärr behövs det lite ibland.
Tycker själv det är lite jobbigt att scrolla förbi mina egna inlägg just av samma sak som du skriver.
Men jag tror nog den har gjort sitt syfte och att inte alltför många har missat den och i fortsättningen tänker efter en extra gång.
Men länk är bra förslag och har redan lite planer att länka med information om respektive arts potentiella hot, om den nu inte redan är ett hot alien.gif .

Ett förslag är ju att kopiera in listan som en bild i t ex paint eller något annat bildredigeringsprogram. Sedan lägger du in bilden i albumet eller på hemsidan och länkar till den.

CITAT (Orkidétjuven @ 04-10-2011, 15:59) *
Ang eliminering av enträgna odlare. ninja.gif
Jag hoppas du står på min sida flirting.gif

Skall jag vara riktigt ärlig (nästan) började jag bli så småirriterad på listan att jag funderade på att kopiera den och använda den som inköpslista den dag jag får en trädgård att odla. coolgleam.gif giggle.gif

Annars har jag en känsla av att vi båda spelar i samma lag... if you get my drift. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon