mariathulin
23-09-2011, 08:50
Jag har lite olika chiliplantor som fortfarande står ute (zon 1), jag har fortfarande frukter som inte har mognat ännu. Vid vilken temperatur brukar ni ta in dem för vinterförvaring? Vi har fortfarande runt 15 grader på dagen och runt 11 på natten.
Så har jag en fråga till; jag har en aji blanco cristal som ger fantastisk skörd, många och stora. Men nu får jag svarta fläckar på dem. Fläckarna är som små prickar på vissa men lite mera omfattande på andra. Vi har haft mycket regn här och de har stått ute på fat så deras små "fossingar" har nog fått stå i vatten periodvis och har inte hunnit torka upp mellan ösregnen. Kan det vara det som är orsaken eller har ni några andra idéer om varför det blir fläckar?
Jag blir så inspirerad nu av den här tråden så jag får nog gå in på Runåbergs fröer och titta om jag hittar några skojiga sorter till nästa säsong.
Hej
Svarta fläckar? kommer med kalt som börjar nu så om du kan övervintra dem nu.
H.Bassam
beritskoloni
23-09-2011, 18:12
Jag har tre stora chiliplantor som stått ute hela sommaren. För en vecka sedan har jag ställt in de på min inglasade balkong och de börjar nu bli mogna och röda. Min erfarenhet är att de inte kan mogna ute på friland utan kräver växthus eller inglasad balkong.
Ja jag håller med, dels var sommaren lite "kort" och tror dom behöver längre tid i värme för att mogna. Mina fick flytta in i ett orangeri med ca 15 grader och nu först efter 3-4 veckor börjar dom få slutfärg.
Anja Danmark
24-09-2011, 07:07
De skal ind nu - jo koldere, det når at blive ude, jo større er det chok, som planterne får, når de kommer ind.....
mariathulin
28-09-2011, 20:29
Tack för alla svar!!
Då är det nog dags för mig att ta in mina små älsklingar.
Har skördat min apache nu och gjort chilipulver av den. Det var en stark liten rackare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.