CITAT (RB9310 @ 23-09-2011, 15:11)

Jag har precis hittat mitt nya intresse med att odla. Skulle gärna läsa mer om inomhusodling, speciellt chili och paprika. Kommer även att försöka mig på att få fram tillräckligt med tomat och gurka för att mätta familjen

Kul att du har hittat detta härliga intresse. Att driva och odla inomhus är det många som vill veta mer om, så vänta bara - det kommer.
Tack för ditt tips!
/Katarina
CITAT (EKLO @ 23-09-2011, 15:46)

Om att odla med kväveanrikat kol som gödningsmedel, hur man gör kolet, hur man anrikar det, hur man finfördelar det och hur man sedan gödslar med det - fördelar, nackdelar och allt!
Hej!
Det var inte ett av de lättaste ämnena detta. Ska djupdyka och se vad jag kan hitta./Katarina
CITAT (Peztis @ 23-09-2011, 19:51)

Jag vill läsa om allt!

Just nu är det nog mest inspirationstrådar om inredning mm i växthus - hur har andra löst det?
Och jag ska nog också ta ett tag i äppelträdet i morgon, idag var det poolen som skrubbades ren och veks ihop.
Hej!
Det här med växthus och inredning i dem vill vi verkligen skriva mer om på Odla.nu. Bra att du tar upp det! Jag hoppas att det dyker upp någon artikel redan nu under hösten, annars ska det komma mycket mer till nästa säsong!
/Katarina
CITAT (Mia i trädgården @ 24-09-2011, 12:59)

Jag tycker det vore roligt att lära mig mer om pollinering av fruktträd, bärbuskar m.m. Gärna ganska detaljrikt på hur det fungerar, inte fungerar m.m.
Också roligt vore om hur olika växter (perenner, rosor, buskar, träd) vill ha olika planteringssätt. Det jag tänker mest på är om man skall ha kompost, gödsel m.m. i planeringsgropen eller inte, t.ex. rosor vill (vill de, eller vill de inte?) ha kompost nära rötterna vid planeringen medan det är en "no no" vid plantering av träd. Jag har en fråga liggande om detta i forum "träd, buskar..."
Sedan vore också roligt att lära mig om hur buskar skall beskäras, på vissa skall grenen beskäras så långt ner mot marken som möjligt (vinbär) medan andra skall ha 10-20 cm kvar. När skall de olika metoderna användas och varför, beskärning av buskar vår/vinter alt JAS m.m.
Några önskemål från mig!
Hej!
Bra och mycket matnyttiga önskemål som nu står på min lista!
Efter nyår kommer det börja dimpa ner artiklar om beskärning av buskar och träd. Och övriga frågor du tar upp kommer att fyllas på efterhand, men en hel del kommer kanske inte förrän till nästa säsong.
/Katarina
CITAT (KRT @ 27-09-2011, 18:16)

Jag skulle gärna vilja läsa om innovativa sätt att övervintra känsliga växter!
Tycker ofta man läser att växter ska förvaras frostfitt, eller "svalt och ljust", men om man nu inte KAN förvara sitt fikon "svalt och ljust" utan det står i trädgården på friland, eller i en så stor kruka att den inte går att rubba - hur gör man då?
Eller om man har en exotiskt växt (tex oliv) som är så hög att den inte går in i rummet där man brukar förvara den?
Vore också kul att få olika aspeker på hur man kan göra i norr (snön hjälper ju till) jämfört med i söder (där vätan är ett större problem än i norr)!
Hej!
Det här är en av de mest aktuella frågorna. Det är verkligen dags nu om känsliga växter ska skyddas inför vintern.
Jag återkommer så snart jag kan!
/Katarina
CITAT (Eva Hedström @ 29-09-2011, 23:09)

Jag skulle vilja läsa mer om hur man kan främja djurlivet i trädgården, både insekter och andra djur, fåglar, igelkottar, paddor och grodor.
Och läsa mer om hur man kan vara miljövänlig i trädgården, vilka val man kan göra för att vara "grön". Lokalt producerad jord t.ex. Perenna, återkommande växter istället för hårt drivna växthusplantor i lastbil osv.
Hej Eva!
Din fråga ligger verkligen i tiden. Vi trädgårdsägare spelar en viktig roll vad gäller att främja djurlivet och värna om miljön.
Så det kommer artiklar i ämnet!
/Katarina
CITAT (solbrud @ 26-09-2011, 14:21)

Förslag som inspiration till att göra egna dörrkransar.
Förslag på hemgjorda spaljeer till trädgården samt länkar och boktips på spaljeer att snickra själv.
Tänkte att vi kan bygga dessa under vintern i garaget, det blir ännu en anledning att längta till nästa säsong/ Mvh Solbruden
Hej!
Vi har satt igång att skriva artiklar om dörrkransar. Kommer under de närmaste veckorna!
Ska kolla på länkar och boktips! Himla bra som du säger att passa på att bygga på vintern.
/Katarina