Katarina Odla.nu
Hej!
Har du något önskemål om en artikel som du skulle vilja läsa på Odla.nu.
Berätta gärna! Det kan vara ett aktuellt ämne för hösten i trädgården eller något du länge har velat läsa om.

Vad ska ni hitta på i trädgården i helgen? Själv ska jag beskära färdigt mina äppelträd och hoppas också på en fika i höstsolen.

Trevlig helg!
önskar Katarina på redaktionen
RB9310
Jag har precis hittat mitt nya intresse med att odla. Skulle gärna läsa mer om inomhusodling, speciellt chili och paprika. Kommer även att försöka mig på att få fram tillräckligt med tomat och gurka för att mätta familjen rolleyes.gif
Rihane
En arktikel om olika jordar och hur man kan förändra dom till att passa dom olika behoven olika växter har.
EKLO
Om att odla med kväveanrikat kol som gödningsmedel, hur man gör kolet, hur man anrikar det, hur man finfördelar det och hur man sedan gödslar med det - fördelar, nackdelar och allt!
Peztis
Jag vill läsa om allt! biggrin.gif
Just nu är det nog mest inspirationstrådar om inredning mm i växthus - hur har andra löst det?

Och jag ska nog också ta ett tag i äppelträdet i morgon, idag var det poolen som skrubbades ren och veks ihop.
Mia i trädgården
Jag tycker det vore roligt att lära mig mer om pollinering av fruktträd, bärbuskar m.m. Gärna ganska detaljrikt på hur det fungerar, inte fungerar m.m.

Också roligt vore om hur olika växter (perenner, rosor, buskar, träd) vill ha olika planteringssätt. Det jag tänker mest på är om man skall ha kompost, gödsel m.m. i planeringsgropen eller inte, t.ex. rosor vill (vill de, eller vill de inte?) ha kompost nära rötterna vid planeringen medan det är en "no no" vid plantering av träd. Jag har en fråga liggande om detta i forum "träd, buskar..."

Sedan vore också roligt att lära mig om hur buskar skall beskäras, på vissa skall grenen beskäras så långt ner mot marken som möjligt (vinbär) medan andra skall ha 10-20 cm kvar. När skall de olika metoderna användas och varför, beskärning av buskar vår/vinter alt JAS m.m.

Några önskemål från mig!
Mia i trädgården
Och så kommer ett förslag till...

Om ympning och att ta bra ympqvistar. Jag har hört att kvistar på trädets västra sida, ganska långt upp på kronan är bra, men fick ingen förklaring varför denna placering är bäst. Vilka ympkvistar är bäst, årsskottet, fjolårsskottet..... och varför. SEdan vid ympningen, vilken ny placering på träder är bäst, att tänka på osv. Så lite om ympning vore kul inte bara hur utan varför man skall tänka på vissa saker är alltid bra att veta, så kan man lättare applicera kunskapen i praktiken.

Tack så länge
Orkidétjuven
Invasiva arter från trädgårdarna. Det ligger rätt i tiden och många människor är fortfarande inte medvetna om problemen som de kan/kommer orsaka genom att plantera in nya arter eller hybrider, som de kanske i början tycker är trevliga, men i framtiden. Allt från par år till 100 år kan innebära stora problem för den svenska naturen. Dessutom förstör vi svenskt kulturvärde/landskap genom att plantera in arter som sticker ut som en ond tumme och som inte hör hemma mer än i möjligen en botanisk trädgård.

Ämnet känns fortfarande nästan tabubelagt och nämner man det så får man mycket skit tillbaka. Det kan ses i flera trådar rörande ämnet.
Därför behövs det mer information, som bra artiklar, just för att få folk tänka efter en extra gång " bör jag ha en, vad blir konsekvenserna i framtiden, förändrar jag synen av vad ett svenskt landskap ska se ut som etc.. innan de införskaffar en ny växt som inte hör hemma i området.

Även om jag nu jämför med andra platser som Nya Zeeland så finns det över 40 000 introducerade arter, 200 av dessa är aggressivt invasiva och ändrar hela ekosystem och flera arter har dött ut just pga av detta. 8 Nya arter rymmer varje år från trädgårdar och naturaliserar sig i det vilda. Hur kommer läget se ut i Sverige om 150 år och vi då har tex medelhavsklimat?
Nej nu är tiden för att förhindra vissa problem innan de blir problem som vi inte kan hejda.

Ett ämne som detta behövs att skrivas om och öppna upp folks ögon.

Katarina Odla.nu
Hej!

Tack så här långt för intressanta läsönskemål!

Jag tar allting till mig. Sen dyker artiklarna kanske inte upp på studs. Vissa ämnen kräver en del efterforskningar, andra, som till exempel beskärning av buskar, blir aktuellt strax efter nyår när det närmar sig perioden för att börja beskära.

Om jord och jordförbättring kommer det en artikel inom ett par veckor.

Önska gärna vidare!

Hälsningar Katarina på redaktionen
Sillywizard
Hm, Jag skulle vara intresserad av en grundlig och fullständig kurs i YMPNING.

Tack på förhand.
solbrud
Förslag som inspiration till att göra egna dörrkransar.

Förslag på hemgjorda spaljeer till trädgården samt länkar och boktips på spaljeer att snickra själv.
Tänkte att vi kan bygga dessa under vintern i garaget, det blir ännu en anledning att längta till nästa säsong/ Mvh Solbruden
KRT
Jag skulle gärna vilja läsa om innovativa sätt att övervintra känsliga växter!

Tycker ofta man läser att växter ska förvaras frostfitt, eller "svalt och ljust", men om man nu inte KAN förvara sitt fikon "svalt och ljust" utan det står i trädgården på friland, eller i en så stor kruka att den inte går att rubba - hur gör man då?
Eller om man har en exotiskt växt (tex oliv) som är så hög att den inte går in i rummet där man brukar förvara den?

Vore också kul att få olika aspeker på hur man kan göra i norr (snön hjälper ju till) jämfört med i söder (där vätan är ett större problem än i norr)!
Eva Hedström
Jag skulle vilja läsa mer om hur man kan främja djurlivet i trädgården, både insekter och andra djur, fåglar, igelkottar, paddor och grodor.

Och läsa mer om hur man kan vara miljövänlig i trädgården, vilka val man kan göra för att vara "grön". Lokalt producerad jord t.ex. Perenna, återkommande växter istället för hårt drivna växthusplantor i lastbil osv.
Katarina Odla.nu
CITAT (RB9310 @ 23-09-2011, 15:11) *
Jag har precis hittat mitt nya intresse med att odla. Skulle gärna läsa mer om inomhusodling, speciellt chili och paprika. Kommer även att försöka mig på att få fram tillräckligt med tomat och gurka för att mätta familjen rolleyes.gif

Kul att du har hittat detta härliga intresse. Att driva och odla inomhus är det många som vill veta mer om, så vänta bara - det kommer.

Tack för ditt tips!
/Katarina

CITAT (EKLO @ 23-09-2011, 15:46) *
Om att odla med kväveanrikat kol som gödningsmedel, hur man gör kolet, hur man anrikar det, hur man finfördelar det och hur man sedan gödslar med det - fördelar, nackdelar och allt!

Hej!
Det var inte ett av de lättaste ämnena detta. Ska djupdyka och se vad jag kan hitta./Katarina

CITAT (Peztis @ 23-09-2011, 19:51) *
Jag vill läsa om allt! biggrin.gif
Just nu är det nog mest inspirationstrådar om inredning mm i växthus - hur har andra löst det?

Och jag ska nog också ta ett tag i äppelträdet i morgon, idag var det poolen som skrubbades ren och veks ihop.

Hej!
Det här med växthus och inredning i dem vill vi verkligen skriva mer om på Odla.nu. Bra att du tar upp det! Jag hoppas att det dyker upp någon artikel redan nu under hösten, annars ska det komma mycket mer till nästa säsong!
/Katarina

CITAT (Mia i trädgården @ 24-09-2011, 12:59) *
Jag tycker det vore roligt att lära mig mer om pollinering av fruktträd, bärbuskar m.m. Gärna ganska detaljrikt på hur det fungerar, inte fungerar m.m.

Också roligt vore om hur olika växter (perenner, rosor, buskar, träd) vill ha olika planteringssätt. Det jag tänker mest på är om man skall ha kompost, gödsel m.m. i planeringsgropen eller inte, t.ex. rosor vill (vill de, eller vill de inte?) ha kompost nära rötterna vid planeringen medan det är en "no no" vid plantering av träd. Jag har en fråga liggande om detta i forum "träd, buskar..."

Sedan vore också roligt att lära mig om hur buskar skall beskäras, på vissa skall grenen beskäras så långt ner mot marken som möjligt (vinbär) medan andra skall ha 10-20 cm kvar. När skall de olika metoderna användas och varför, beskärning av buskar vår/vinter alt JAS m.m.

Några önskemål från mig!

Hej!
Bra och mycket matnyttiga önskemål som nu står på min lista!
Efter nyår kommer det börja dimpa ner artiklar om beskärning av buskar och träd. Och övriga frågor du tar upp kommer att fyllas på efterhand, men en hel del kommer kanske inte förrän till nästa säsong.
/Katarina

CITAT (KRT @ 27-09-2011, 18:16) *
Jag skulle gärna vilja läsa om innovativa sätt att övervintra känsliga växter!

Tycker ofta man läser att växter ska förvaras frostfitt, eller "svalt och ljust", men om man nu inte KAN förvara sitt fikon "svalt och ljust" utan det står i trädgården på friland, eller i en så stor kruka att den inte går att rubba - hur gör man då?
Eller om man har en exotiskt växt (tex oliv) som är så hög att den inte går in i rummet där man brukar förvara den?

Vore också kul att få olika aspeker på hur man kan göra i norr (snön hjälper ju till) jämfört med i söder (där vätan är ett större problem än i norr)!

Hej!

Det här är en av de mest aktuella frågorna. Det är verkligen dags nu om känsliga växter ska skyddas inför vintern.
Jag återkommer så snart jag kan!
/Katarina

CITAT (Eva Hedström @ 29-09-2011, 23:09) *
Jag skulle vilja läsa mer om hur man kan främja djurlivet i trädgården, både insekter och andra djur, fåglar, igelkottar, paddor och grodor.

Och läsa mer om hur man kan vara miljövänlig i trädgården, vilka val man kan göra för att vara "grön". Lokalt producerad jord t.ex. Perenna, återkommande växter istället för hårt drivna växthusplantor i lastbil osv.

Hej Eva!
Din fråga ligger verkligen i tiden. Vi trädgårdsägare spelar en viktig roll vad gäller att främja djurlivet och värna om miljön.

Så det kommer artiklar i ämnet!
/Katarina

CITAT (solbrud @ 26-09-2011, 14:21) *
Förslag som inspiration till att göra egna dörrkransar.

Förslag på hemgjorda spaljeer till trädgården samt länkar och boktips på spaljeer att snickra själv.
Tänkte att vi kan bygga dessa under vintern i garaget, det blir ännu en anledning att längta till nästa säsong/ Mvh Solbruden

Hej!
Vi har satt igång att skriva artiklar om dörrkransar. Kommer under de närmaste veckorna!
Ska kolla på länkar och boktips! Himla bra som du säger att passa på att bygga på vintern.
/Katarina
kerstin z5-6
Bra med allmänna artiklar tycker jag med -om kransar och annat-fast om man sitter inne med direkta frågor ? föreslår jag även en tråd i forumet som är otroligt lågfrekvent på nya frågor just nu!
RB9310
CITAT (Katarina Odla.nu @ 30-09-2011, 11:27) *
Kul att du har hittat detta härliga intresse. Att driva och odla inomhus är det många som vill veta mer om, så vänta bara - det kommer.

Tack för ditt tips!
/Katarina

Suveränt Katarina. Det ser jag fram emot yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon