Full version: Vitlök kvar i jorden
octachoron
Den vitlök som jag satte förra hösten har vuxit men så "försvann" blasten helt på alla plantor under sommaren då jag skulle ta upp lökarna. Eventuellt så fick kaninerna smak för blasten och åt up den (som så mycket annat av grönsakerna).
Eftersom jag har satt vitlöken utspritt i trädgården bland rosor, buskar osv så vet jag nu inte var lökarna finns.

Nu undrar jag om vitlöken kommer att växa upp nästa år eller behöver jag sätta nya klyftor?
Bassam
Hej

ag kan säga att de kan komma om de får inte mycket vinden och om du täcka marken på gräsklipp torkad blad för att behåller jorden fukt omkring dem.

Obs

Du kan plantera nya med dem för säkerhetskull .

H.Bassam

andersen
CITAT (octachoron @ 23-09-2011, 11:53) *
Den vitlök som jag satte förra hösten har vuxit men så "försvann" blasten helt på alla plantor under sommaren då jag skulle ta upp lökarna. Eventuellt så fick kaninerna smak för blasten och åt up den (som så mycket annat av grönsakerna).
Eftersom jag har satt vitlöken utspritt i trädgården bland rosor, buskar osv så vet jag nu inte var lökarna finns.

Nu undrar jag om vitlöken kommer att växa upp nästa år eller behöver jag sätta nya klyftor?

Ja den kommer igen nästa år, jag gör sammasak när jag sätter vitlök dvs sprider ut dom över allt, och när jag höst gräver så tar jag en del som dyker upp andra vänder jag ner igen, och dom kommer så fint på våren då brukar jag klippa av lite blast och ha i matlagningen.
octachoron
Tack, det låter bra!
Då hoppas jag på vitlök nästa år också.
rosita
Den kan också dela sig i sina klyftor under vintern och gro igen, vilket gör att du får många små vitlökar som står mycket tätt. Det hände mig ett år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon