|
Någon mer som har dåliga erfarenheter av Försäkringskassan/A-kassan? Varje gång jag har kontakt med dem blir det enorma problem. Jag vill inte skylla på enskilda personer där men reglementet verkar vara så komplicerat så ingen kan förstå det. Den här gången har jag bara varit arbetslös såhär har gången varit: 1. Kontaktar arbetet om Arbetsgivarintyg och får det efter 6-7 dagar. (Tog tid innan jag fick tag i någon kring semestertiden.) 2. Skickar in det men det kommer i retur efter ca 5 dagar att för kort period är ifylld. 3. Kontaktar arbetet igen om att skicka ett nytt intyg. 4. De skickar ett nytt som jag skickar in till Unionen. 4-5 dagar till har gått. 5. Sedan tar det ca 10 dagar så kommer ett nytt tortyrbrev från Unionen/A-kassan och denna gången är det helt helt nytt fel som fanns från början men som inte delgavs mig direkt. Nu får jag riktig panik för har redan skjutit upp alla räkningar och bara fått in ca 5-6.000 sedan 1 Augusti. 6. Löser ivf det sista relativt snabbt iveckan och idag kommer ett nytt brev. Jag är godkänd för a-kassa men skall jag ha inkosmtförsäkringen så måste ytterlgiare en blankett skickas in. Blir så trött - har jag pratat om inkomstförsäkringen varenda gång jag pratat med Unionen. Varför sa inte ngn detta direkt!!!
Utan min advokat hade jag stått mig slätt mot fk när jag skadades i en cykel/ bilolycka för 9 år sedan. Första kontakten jag hade fick jag veta att det kunde ta ett par månader innan jag skulle få ersättning. Jag uppmanades att ta lån för att klara mina utgifter under tiden. Sen följde flera år där jag fick bevisa att jag varken varit fysiskt eller psykiskt sjuk före olyckan. Jag fick en skallskada och fk läkaren som utredde mig var kirurg och hon ansåg att bara för att jag gått i terapi en gång så hade jag inte klarat mitt jobb. Trots bra vitsord och knappt några sjukdagar. Som tur var så fick jag en advokat som betalas genom bilistens trafikförsäkring. Tillsammans har vi stridit för min arbetsskadelivränta som först var 25% men till slut blev 100%. En av de få lyckligt lottade kvinnorna som får det har jag förstått då de flesta har förslitningsskador som inte tas på allvar. Efter några "lugna" år så blev det utredning igen när sjukersättningen gjordes om. Trodde jag hade sett det värsta av deras omänskliga bemötande tills jag samma dag som min mamma gått bort blev uppringd och fick veta att "jag var så ung" så jag skulle ut och arbeta på direkten. Någon empati för min sorg fanns inte. Det hände inget på fyra månader och då ringer dom igen strax efter min lillebror gått bort och samma sak upprepar sig. Så det var bara att genomgå alla tester och arbetsträning igen. Till slut insåg dom att jag inte var en simulant och jag fick permanent ersättning. Men jag hade aldrig, aldrig klarat det utan hjälp. Oj, vad långt det här blev...är nog lite arg fortfarande.
herkules
23-09-2011, 19:27
just trassel m olika intyg och fk's oförmåga att kläcka ur sig vad det är för papper de ska är ju omtalad.  men hur klarar du dig nu då, kan du låna pengar till räkningarna?
mamamaggan
23-09-2011, 19:33
Vilken byråkrati !!!
Ibland undrar man om de har handläggare som bara kollar en sak . lämnar den vidare till en annan som kollar en sak , lämna den ....................................
De har ingen som helst förståelse för att man måste ha pengar till sina räkningar. En av mina kompisar hade liknande problem , ringde upp Fk och sa att nu kommer jag att säga åt banken att de får kontakta er direkt när jag inte kan betala lånet på huset.
Då helt plötsligt fick hon pengar ?!
Blomstertanten
23-09-2011, 20:59
Är glad så länge jag kan hålla mej så långt ifrån "sjuka kassan" som möjligt!
zaaritha
23-09-2011, 21:18
Försäkringskassan har blivit nå´t i stil med "nazister"! De behandlar oss människor som vi vore löss! Se GT i dag. En döende cancerpatient, han får ingen ersättning! Detta är otroligt hemskt!
CITAT (zaaritha @ 23-09-2011, 22:18)  Försäkringskassan har blivit nå´t i stil med "nazister"! De behandlar oss människor som vi vore löss! Se GT i dag. En döende cancerpatient, han får ingen ersättning! Detta är otroligt hemskt! Och så finns det de som kallar det för snyfthistorier... Tragiskt.
mamamaggan
23-09-2011, 22:50
Min bästa kompis man var cancersjuk och FK vägrade i stort sett tro på läkarintygen . Han fick både medicin och cellgifter men inget hjälpte .
När han lämnade in det sista läkarintyget där det stod att all behandling/medicinering upphört ringde FK upp och undrade varför. Kunde han börja jobba nu ?
Min kompis talade om att de satt hemma och väntade på att han skulle dö . Det trodde/förstod inte FK utan de hörde av sig och ville att han skulle åka på utredning för att ta reda på vilken arbetsförmåga han hade.
Kompisen och hennes man struntade i FK som skickade flera brev med krav om att han måste delta i utredning. Det sista brevet kom precis efter att han dött .
När min kompis ringde FK och talade om hur det var blev de väldigt förvånade . De bad inte om ursäkt eller beklagade utan bara pratade på om varför han dött .
herkules
23-09-2011, 22:54
varför handlägger fk a-kasseärenden?
Det är helt surrealistiskt med F-kassan. De läser läkarintyg med dubbla glasögon och förstoringsglas men klarar inte av att förklara sina egna blanketer och vilka intyg som behövs!
Nu har jag läst om att de ska utreda igen alla de som har fått permanent sjukersättning efter dessa nya nitiska reglerna. Alla som har blivit sjukpansionärer innan högerregeringens regler får ett brev där de kan jobba för 40 000kr / år med bibehållen ersättning, men de som har kvalat sig in i sjukersättningen genom Europas hårdaste regler under senaste året ska utredas igen ifall dom skulle kunna ha lite arbetsförmåga kvar!
Har dom inte tillräckligt med sjuka till fas3 och socialen redan????
Aqvakul
24-09-2011, 06:56
Regeringen kan försöka lappa ihop det här hur som helst men faktum kvarstår: Man visar ett totalt förakt för de små och svaga. Även om man skulle kunna visa på ökad sysselsättning och tillväxt, så är människosynen så bedrövlig att det det aldrig, aldrig är värt det....
Anki på Öland
24-09-2011, 08:01
Tror det är bara jag som har en alldeles fantastisk handläggare på fk. När min rygg brakade ihop hade handläggaren, jag, min chef och kommunens kille som skötte omplaceringar ett utmärkt samarbete. När jag arbetsprövade och efter 1 timme sa att nej det går inget så var det inget snack alls utan handläggaren och jag konstaterade tillsammans att det bästa vore att jobba ½-tid på mitt ordinarie jobb. Inte så poppis hos min chef, men hon fick pussla med timmarna. När jag sen i vintras bröt fingret och blev helt sjukskriven ringde hon hem till mig för att fråga hur det var och ge mig sitt direktnummer om jag behövde få tag på henne av någon anledning. Hon förklarade också dom nya reglerna och sa att blir din sjukskrivning mer än ett halvår så ska du egentligen prova på omplacering men eftersom vi redan provat det för några år sen och det inte funkade behöver vi inte bry oss om det nu för du blir ju inte mera lättplacerad när du har en högerhand som inte fungerar.....
CITAT (herkules @ 23-09-2011, 23:54)  varför handlägger fk a-kasseärenden? Det är vad jag förstått för att få ut sin inkomstförsäkring som ingår om man är med i facket. Sen om det är samma för alla fack vet jag inte. Jag googlade på kommunal o sktf....
anne-li i olofstorp
24-09-2011, 11:25
A-Kassan är lika för alla fack då den är lagstadgad
herkules
24-09-2011, 16:28
men vad har fk med a-kassan att göra? jag trodde att om man blev arbetslös (nej, jag har aldrig varit det) så kontaktar man sitt fack och får ersättning? när ändrades allt detta och varför?
Krolliljan
24-09-2011, 16:44
Ja det kan man undra. Rätt som det är så tar ens sjukdagar slut  ( vem har hittat på att de kan ta slut  )eller så bestämmer en handläggare att man inte är sjuk utan är frisk nog att sköta "ett annat jobb" och ska man gå och anmäla sig hos arbetsförmedlingen.
I dagens läge har FK jättemycket med A-kassan att göra. När man är utförsäkrad och inskriven på arbetslivsintroduktion är det A-kassan som beslutar hur mycket pengar man får men FK som betalar ut. Bland annat. CITAT (Krolliljan @ 24-09-2011, 17:44)  Ja det kan man undra. Rätt som det är så tar ens sjukdagar slut  ( vem har hittat på att de kan ta slut  )eller så bestämmer en handläggare att man inte är sjuk utan är frisk nog att sköta "ett annat jobb" och ska man gå och anmäla sig hos arbetsförmedlingen. Det är regeringen som har hittat på att de tar slut. Reinfeldt och co.
Krolliljan
24-09-2011, 17:02
Jo jag vet att det är regeringen. Jag blir bara så arg ibland på att de gör så här. Jag kan inte fatta att man bara kan hitta på det.
herkules
24-09-2011, 17:04
ok, men om man är FRISK och blir arbetslös, är det fk som gäller då också?
Jag har skrivit fel - skall vara "Någon mer som har dåliga erfarenheter av A-kassan/försäkringskassan? Sorry! I detta fall har jag bara varit i kontakt med a-kassan men har haft lika tom större problem med försäkringskassan.
Ugglemormor
02-10-2011, 18:24
Försäkringskassan och sjukvården???? Jag undrar hur går det för en som blivit sjuk och sliten (fallet gäller en annan person, inte mig) i sitt arbete innom hemsjukvården och hamnar till slut med skadad rygg på sjukhus???? Personen i fråga behövde en operation för att komma på benen och till arbete. Detta nekades pga. övervikt och rökning. Läkaren sade att ska titta på det när personen blivit rökfri och minst 20 kg lättare. H#n skickades hem, klarar inte sig själv ens och där tillsätter man resurser för att h#n får mat och hygien. OCH en sjukskrivning på några veckor (osäker hur många). Personen var endast omkring 45 år ! H#n sade att det kommer inte att gå alls......
Rökstoppa och fr.a. viktnedgång kanske är viktiga förutsättningar för en lyckad operation. Jag kan nog tycka att det är bra att man kräver en motprestation ibland. Det kan ju faktiskt öka motivationen hos patienten att ta hand om sej (och sin rygg) även i fortsättningen.
CITAT (Anki på Öland @ 24-09-2011, 09:01)  Tror det är bara jag som har en alldeles fantastisk handläggare på fk. När min rygg brakade ihop hade handläggaren, jag, min chef och kommunens kille som skötte omplaceringar ett utmärkt samarbete. När jag arbetsprövade och efter 1 timme sa att nej det går inget så var det inget snack alls utan handläggaren och jag konstaterade tillsammans att det bästa vore att jobba ½-tid på mitt ordinarie jobb. Inte så poppis hos min chef, men hon fick pussla med timmarna. När jag sen i vintras bröt fingret och blev helt sjukskriven ringde hon hem till mig för att fråga hur det var och ge mig sitt direktnummer om jag behövde få tag på henne av någon anledning. Hon förklarade också dom nya reglerna och sa att blir din sjukskrivning mer än ett halvår så ska du egentligen prova på omplacering men eftersom vi redan provat det för några år sen och det inte funkade behöver vi inte bry oss om det nu för du blir ju inte mera lättplacerad när du har en högerhand som inte fungerar..... Min egen erfarenhet av FK är bara positiv. När jag för några år sedan var sjukskriven efter en större operation så kom ersättningen lika punktligt som lönen. Inget som helst krångel. Gita
*Stintan*
02-10-2011, 19:09
Det är nog mer regel än undantag att läkarna kräver rökstopp och viktnedgång om detta bedöms nödvändigt för en operation som annars kanske både skulle vara riskabel och inte ge önskat resultat. Övervikten i sig förvärrar ju dessutom ofta ryggbesvären. Tycker inte det är något konstigt alls att man ställer krav på patienten.
CITAT (Ugglemormor @ 02-10-2011, 19:24)  Försäkringskassan och sjukvården???? Jag undrar hur går det för en som blivit sjuk och sliten (fallet gäller en annan person, inte mig) i sitt arbete innom hemsjukvården och hamnar till slut med skadad rygg på sjukhus???? Personen i fråga behövde en operation för att komma på benen och till arbete. Detta nekades pga. övervikt och rökning. Läkaren sade att ska titta på det när personen blivit rökfri och minst 20 kg lättare. H#n skickades hem, klarar inte sig själv ens och där tillsätter man resurser för att h#n får mat och hygien. OCH en sjukskrivning på några veckor (osäker hur många). Personen var endast omkring 45 år ! H#n sade att det kommer inte att gå alls......  Jag kan inte på något sätt tycka synd om personen i ditt exempel. Sjukvårdens resurser är inte oändliga, prioriteringar är nödvändigt och är man inte på något sätt beredd att göra vad som krävs för att förbättra sin egen hälsa så hamnar man med all rätt sist i kön. Gita
*Stintan*
03-10-2011, 10:16
Man kan väl knappast skylla läkarens krav på viktnedgång och rökstopp på försäkringskassan vilken tråden handlar om.
Ugglemormor
03-10-2011, 10:23
Gita, I sakfråga och principer håller jag med dig helt. Såg fler ex. av en tuff behandling av olika motprestationer att få det man var där för, som skickades hem för att uppnå målen. Undrar bara hur/om det funkar??? Men jag grät när h"n kördes liggande hem, en ensamstående med tonåringar. Vi hann ju snacka en hel del, så därför känner jag för den situationen och personen i fråga. Det var inget positivt för henne att höra detta och samtidigt lyssna på att ett spec. team fr. ett universitetssjukhus skulle komma och ta hand om min operation. Hon var bitter!!! Det kändes inte bra innombords, men man får vara tacksam för det man själv fick. Det är nog bäst för alla att resurser läggs på "säkrare kort" rent ekonomiskt, men dessa som inte fyller de nyare kraven blir det ett dåligt liv eller inget liv alls. Däri blir det mer gap mellan oss alla. Synd!
*Stintan*
03-10-2011, 11:05
Sjukhusen erbjuder hjälp med rökavvänjning och det borde även gå att få stöd och hjälp för att bli av med de nödvändiga kilona men fortfarande har det inte mycket med försäkringskassan att göra.
Ugglemormor
03-10-2011, 11:41
Jag menar att ex. detta fall som jag beskrev hamnar ju hos FK om hon inte bli rökfri och av med sina kilon innom de närmsta veckorna, göra sin operation och återvända till arbetet. Hur enkelt är det när i många av fallen har lidit flera år och ändå jobbat?.... Hoppas att personerna i den situationen får den hjälp de behöver för att vända i den situationen. Där inne hörde jag inte ett smack om det i alla fall och jag hann träffa flera fall och snacka med dom. Lika villsna och hopplösa just då, men hoppas...... Många av dem var ju oroliga hur det kommer att gå med just den FK-biten, och inte att undra på....
*Stintan*
03-10-2011, 12:16
En del tror visst att det ska komma stekta sparvar o lägga sig på tallriken och att andra ska ordna allt. Man får väl anstränga sig lite själv i en sån situation. Det är ju knappast andra som stoppar in bullarna i munnen på dem eller röker åt dom.
Ugglemormor
03-10-2011, 12:39
Stintan, Just därför fick jag denna operation för att de visste om att jag lever inte till årets slut, men med detta kommer jag upp snabbt pga av mitt kynne.... Visst finns det många som tror att det flyger stekta sparvar, men dit hör inte jag, men har empati nog att bry mig om andra, men jobbet kan man inte göra åt någon, har jag lärt mig. Man får till sistens göra det själv och/ev tänka på sitt eget leverne......
*Stintan*
03-10-2011, 12:58
Kan inte tycka att det har så mycket med empati att göra faktiskt eftersom personen kan få sin operation om hon gör som läkarna säger.
caprifol
03-10-2011, 13:02
Jag vet inte om det är allmänt vedertaget, men åtminstone på ett par av storsjukhusen här i Stockholm utför de inte operationer för den kärlkramp i benen som kallas fönstertittarsjukan om rökande patienten inte slutar röka. Det lär vara meningslöst!
Ugglemormor
03-10-2011, 13:14
Jag är inte hemma heller hur det är i hela landet för har sluppit anlita dom på länge, så jag märkte en skillnad på folk och folk under denna vistelse. Jag sympatiserar inte rökning, men hur i katten gör de som blir så stora och i unga år?.. Visst vet jag allt om arv och snabbmatsvanor och stress, men självhjälp kanske inte klingar så klart hos alla, vem vet.... När jag lyftes till operationsbordet så stod det i kanten --- max 100kg! Ojdå, tänkte jag, hur ser bordet ut om någon väger mer?.... rätt så udda tanke mitt i allt, men det såg jag..... Det är Tufft och spara ska man överallt, så därför blir en del utan hjälp, men det är väl inget nytt. Förr gick man till doktorn huvud under armen eller inte alls pga. att pengarna räckte knappt till maten....
*Stintan*
03-10-2011, 13:36
Men det är ju för att rökning och övervikt gör operationerna riskabla och man riskerar att inte få lyckade resultat av operationen som trots allt kostar massor. Det är ju faktiskt för patientens bästa man kräver detta. Det gäller inte om det är akut livshotande.
Aqvakul
03-10-2011, 13:48
CITAT (*Stintan* @ 03-10-2011, 14:36)  Men det är ju för att rökning och övervikt gör operationerna riskabla och man riskerar att inte få lyckade resultat av operationen som trots allt kostar massor. Det är ju faktiskt för patientens bästa man kräver detta. Det gäller inte om det är akut livshotande.  Visst är det så. Tror nog att nästan alla kan och vill fatta det....
caprifol
03-10-2011, 13:59
CITAT (*Stintan* @ 03-10-2011, 14:36)  Men det är ju för att rökning och övervikt gör operationerna riskabla och man riskerar att inte få lyckade resultat av operationen som trots allt kostar massor. Det är ju faktiskt för patientens bästa man kräver detta. Det gäller inte om det är akut livshotande. Javisst, och jag önskar lägga till att jag tycker det är rätt!
herkules
03-10-2011, 14:19
@ugglis, jag håller så väl med dig i det du skriver i inlägg#28 (jag kan inte citera m tfn) folk delas in i à och b-lag på sjukhus nu för tiden.
Ugglemormor
03-10-2011, 14:23
Japp....  håller med er alla om detta, men kanske tänkte jag mer om mina medpatienter i olika situationer och kände en sorg om det hela........ När man ligger där själv så är man inte så tuff och stor varken till sinnet eller annat som påverkar en under ett sådant äventyr...... Lättare se det mer objektivt som ni gör och även jag kommer att tänka på när man har lagt bakom sig det mesta..... Svårt att inte bli berörd där inne.......  när man hamnar mitt i eländet......
Om man delas in i ett A och B.lag på ett sjukhus så beror det ju inte på vem man är, utan på hur förutsättningarna är för en lyckad operation. Ålder, kondition, tidigare sjukdomar, nuvarande sjukdomar mm. Man väger risker mot nytta. Fick själv fylla i en hälsodeklaration med en massa frågor innan jag godkändes för operation. Oplanerade operation i samband med olyckor är ju en annan sak.
Chamomille
03-10-2011, 14:56
CITAT (*Stintan* @ 03-10-2011, 14:36)  Men det är ju för att rökning och övervikt gör operationerna riskabla och man riskerar att inte få lyckade resultat av operationen som trots allt kostar massor. Det är ju faktiskt för patientens bästa man kräver detta. Det gäller inte om det är akut livshotande. Japp. Alla underbara människor på SÖS frågade mig mycket noggrant om ditten och datten när jag skulle få narkos. Bland annat hur mycket jag röker. Därefter injiceras det man behöver.
Ugglemormor
03-10-2011, 15:01
Håller med dig om det. Det kostar sjukhuset att anlita spec. personal fr. ett annat håll till dessa speciella neurokirurgiska och mickrokirurgiska operationer och då tänker man på också att personen har kapacitet kvar att komma igen efter ett sådant ingrepp, däri kommer att man blir bedömt och beslut tages. En kördes iväg i ambulans, men det gick inte med mig med en lång resa...... Jag skulle in i början av nästa år för konsultation och få besked om det hela, men nu blev det livsfarligt akut på en gång, men nu hade jag inte väntat för länge med tanke på kondis och annat de tittar på..... Det är faktiskt lärorikt och man är tacksam till tusen...... men önskar ingen det motsatta -- att bli nekad....men fakta är inte vad jag önskar ---- det är mer skrämmande än man tror.....
I regel blir man nog opererad på det sjukhus kompetensen o resurserna finns.
herkules
03-10-2011, 15:56
missbruk är ju en sjukdom så om man missbrukar nikotin och mat borde man ju få vård för det. typ 3 mån på hälsohem o sen operation? det skulle vara vård det!
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-10-2011, 16:41
Att rökninge inte är bra, vet vu ju alla. Men talar om för en sjuk människa att den mitt i allt elände skall ha den kraft att sluta röka är omänsklig
Övervikt är ju inte heller bra men får man med stora problem med ryggen väntar så länge på operation ja då smyger sig övervikten på. När man har så svår värk i ryggen att man knappt kan röra sig då är det helt naurligt.
Men hur gör då dom med arbetsskada eller efter en arbetsplatsolycka? Kräver man då att vederbörande måste avhålla sig från arbete????
Eller vid en bilolycka? Skall då den skadade avstår från bilkörning för att inte kanske skada sig igen?
Jag har en och annan operation genomgått i litt liv men dom största problem var alltid bara dom långa väntetider för då hinnar man bli dålig
Elisabeth
Ugglemormor
03-10-2011, 17:21
Visst Elisabeth, det är ju sant, men som du säger, hur gör man vid dessa fall som patienten bredvid mig som kördes hem i ett hjälplöst och i ett hopplöst fall? Nog kan man inte vara omänsklig mot henne när hon hade sjunkit så långt ner att man befarar att hon fixar varken det ena eller det andra..... (nyskild, lämnad) Missbruk har kommit i bilden i en taskig situation som h#n gått med alldeles för länge. Skadorna i ryggen kommer med tunga lyft i hemsjukvården..... Ven tar hand om dessa???? Verkar sitta löst! Ska till jobbet om några veckor enl. doktorn..... lämnas med det... Mina "skavanker" har jag levt med, men klarat mig ändå tills ett tag sedan då jag började misstänka att allt är inte rätt, men inga svar, så till slut sa min personlige läkare hur det låg till efter MR-rtg i juni och planering börjades, men hann inte längre än så..... förlamad fr. midjan nertill de sista dagarna innan akutinryckning. Jag går redan och kommer att göra det och alla nerverna är räddade, hoppas jag. Så ser det ut nu. Smärtan har redan minskat och är i rörelse under dagarna försiktigt lite i taget och sen ser jag på inspelade avsnitt vid vila. Min åsikt om dessa olyckskamrater gör ont i mig, men det är min känsla för dessa som jag träffade förrutom denna jag nämnt. Det är lättare att vara neutral när man inte har det i ögonen med sig så jag hoppas att det tas som sådan just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|