Peztis
Jag vet inte hr det gick till men jag hade rknat och rknat, gubben jag bestllde ifrn p det etablerade fretaget bekrfatde mina uppgiter men ndocj s fick jag fr lite samkross till mitt vxthusbygge. Och d hade jag lagt p tv ton extra samt att det blev 0,4 extra i leveransen. Sger de...
Jag hade nog behvt 6-7 ton till...

Summa summarum, jag mste tnka om fr jag har inte rd med en leverans till, det r ju leveransen och inte stenen som kostar.

I alla fall. I mitt fall s innebr det att ena lngsidan av vxthuset nu str p betongplintar son inte r tckta och det kan det kanske vara bra om det gr innan vintern. Jag har lite samkross kvar att "leka" med men absolut inte hur mycket som helst.

En tanke r att bygga upp en leca-mur (ca 2 varv block hg) ca 20 cm ifrn vxthuset och fylla mellanrummet med packat kross och p andra sidan muren bygga upp en odlingslda.

Sedan brjade jag fundea p att bygga muren kanske 60 cm ifrn och fylla upp med kross och sedan ovanp denna lgga markduk, bygga en trram och fylla med lite jord eller ngt och andvnda som drivbnk, har en massa fnster som str och vntar p att f tjnstgra.

Tankar och ider?

En bild kanske hjlper...
[attachment=65052:IMG_4966_1.jpg]

Som ni ser s r allt grus nu, det ska lgas plattor mm. Men det r allst lngsidan som behver std. Snarast...

Meningen var allts att allt skulle byggas upp med samkross, den ev kanten skulle eg ha varit utmed grskanten men nhpp... det blir tydligen sllan som man har tnkt sig.
KRT
Jag har inte en susning om detta med std och hllfasthet, men jag tycker idn att bygga en drivbnk lngs med lter ursmart! Om man titta p gamla orangerier har de ofta drivbnkar lngs med och det r S snyggto och verkar vara praktiskt ocks smile.gif
Peztis
Ja, som du ser blir det inte alltid s som man planerat! Drfr gick arbetet lite i snigelfart fr jag blev helt stlld. Det r mycket kvar att gra men det artar sig bra nd. Det viktigaste r ju p plats och det r ju odlingsbddarna och sjlva vxthuset. Sedan fr man ta yttermiljn och golv nr det passar.
KRT
Du anar inte hur avundsjuk jag r - drmmer om ett vxthus, eller iaf ngon slags inglasat uterum dr jag kan ha mina medelhavsvxter! Min absoluta drm r ett vxthus p mur, med odlingsbddar utanfr och nock-dekoration s det ser ut som ett gammeldags orangeri. Men det r inte billigt s det lr f vnta. Men ett vanligt normalstort vxthus ska vi titta allvarligt p nsta hst.
Det r ju bara det att man ju ska ha TID att leta upp rtt hus, stta upp det och sedan gra allt klart runt det smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon