|
HUUUUGA
Ta fram pläden, tänd brasan, snart är den här, vinterkylan.....
Hälsn Tepa
Har dragit igång värmen ikväll, drygt en månad senare än 08-10. Antar att det här betyder att det kommer att gå extra mycket pellets i vinter?
mamamaggan
23-09-2011, 22:38
Pellets ? Finns väl bättre sätt att värma sig
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2011, 23:38)  Pellets ? Finns väl bättre sätt att värma sig  Haha ja men inte att värma huset. Skulle kunna vänta en månad till men familjen har klagat rätt länge.
mamamaggan
23-09-2011, 22:53
CITAT (RB9310 @ 23-09-2011, 23:46)  Haha ja men inte att värma huset. Skulle kunna vänta en månad till men familjen har klagat rätt länge. Äh , se till att de tar på sig mer kläder och så kan man sova flera tillsammans.
kentbra
24-09-2011, 07:35
Alla har sina egna sätt att hålla sig varm. Själv drar jag till Thailand och kommer inte hem förrän i slutet av april.
malcolm
24-09-2011, 09:54
Vintern 2010/2011
[attachment=65056:vinter2011.JPG]
Suck... Han jag brukar köpa ved av har slutat med vedförsäljning och att köpa kluven björkved i Sthlms-området är inte billigt, direkt.
Biggan_
24-09-2011, 16:32
skånepåg
24-09-2011, 16:41
CITAT (malcolm @ 24-09-2011, 10:54)  Vintern 2010/2011
[attachment=65056:vinter2011.JPG] Det var lite snö, här nere var minst en halv meter förra vintern  Och ni skulle se vallarna på 2 meter =( Är det inte nåt snack om doomsday scenario på nätet numera om att 3 hårda vintrar efter det kommer istiden eller vad jag läste förra året?
CITAT (Biggan_ @ 24-09-2011, 17:32)  Håller fullständigt med Biggan! Här ska det vara sommarvärme en vecka framåt och på två veckors prognosen visade nattens lägsta +5grader. Dessutom är det bestämt att vi ska köpa en ny luft-luft värmepump snarast!
Monarda
24-09-2011, 18:26
Jag hoppar över vintern i år.
[attachment=65080:PB010582.jpg]
Jag bara älska vintern med MYCKET snö!!!
kerstin z5-6
24-09-2011, 20:18
hatar vinter men åker snart bort till sol och för resten av tiden har jag en ny täljstens kamin o massor av gratis björkved:)
Huggorm
24-09-2011, 20:33
CITAT (katah @ 24-09-2011, 19:19)  Dessutom är det bestämt att vi ska köpa en ny luft-luft värmepump snarast!  Fast de klarar inte av riktig vinterkyla
Vill inte verka negativ men hatar verkligen snö och kyla.... Och mygg. Tror jag får flytta så fort ungarn blivit vuxna så jag slipper skiten. CITAT (Huggorm @ 24-09-2011, 21:33)  Fast de klarar inte av riktig vinterkyla Men man använder dom väl ändå bara som stödvärme eller? Känns i princip omöjligt att värma upp ett helt hus?
kerstin z5-6
25-09-2011, 20:27
Flyttar så snart jag har råd att sluta jobba.. här går det inte bo på vintern
Katarina Odla.nu
26-09-2011, 19:34
Som skåning älskar jag vintern om det bara blir mycket snö! Som vi haft två vintrar nu. Men den vanliga varianten här nere med 2 till 5 plusgrader, blåst och duggregn i fyra månader är inte charmigt! Bara brunt, grått och kallvått!
Och trädgården mår ju finemang av en riktigt vinter!
Huggorm
26-09-2011, 19:42
Egentligen skiter jag i hur vintern blir, bara våren blir tidig och utan bakslag
Läste att det skulle bli milt fram till december, men vad som skulle komma efter det sas inget om. Och en luft värmepump håller fin temperatur iaf till -20. Vet en hel del som har flera uppe i norr plus att där uppe är det billigare med elen.
kerstin z5-6
27-09-2011, 19:24
är det? Billigare med elen ? Hur höga är dina elräkningar ?Mina är halva min lön dec jan feb.. med tilläggs eldning
Egentligen är det inte elen som är billigare norrut utan det är frågan om reducerad energiskatt. Jag eldar också i kamin när det är riktigt kallt för att hålla nere åtgången på energi=pengarna i plånboken, annars kör jag med luftvärmepumpen och den håller värmen, helt klart. Ner till -20 o det är kallt för att vara västsverige (Göteborg med omnejd). I vintras hade jag elräkningar på ca 1000-1500:-/månaden när det var som kallast men i och med att jag mår dåligt i kroppen så hade jag det lite varmare än vad jag annars skulle haft.
I vinter har jag inte mycket ved, bara för eventuella strömavbrott. Får väl prioritera uppvärmningen och ta smällen när elräkningarna kommer. Fast huset blir ganska snabbt uppvärmt och jag stänger alltid av några element under natten. 12-13 grader på morgonen är inte roligt men det är roligare än en hutlös elräkning i alla fall. Nästa vecka tror jag att jag skall byta till vinterdäck. Tidigt är det men sommardäcken är underkända ifall farbror polisen stoppar mig. Ett gammalt, tidigare upplagt foto. Undrar om pippin lever än idag. [attachment=65152:S5030635.JPG]
kerstin z5-6
27-09-2011, 20:51
Här kostar elen mellan 5000-7000/ månad utan tilläggsvärme i dec jan o feb.jag är reumatiker med men kan sällan ha den värme jag behöver.jag emigrerar-snart:)
Huggorm
28-09-2011, 15:36
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-09-2011, 21:51)  Här kostar elen mellan 5000-7000/ månad utan tilläggsvärme i dec jan o feb.jag är reumatiker med men kan sällan ha den värme jag behöver.jag emigrerar-snart:) Emigrera eller isolera.
Överbölingen
28-09-2011, 18:30
Kerstin! När oljan kostade oss 32 000/år skaffade vi jordvärme. Pris inkl moms 82 500. Elkostnaden steg med ca 6 000/år. På 4 år blev det en totalkostnad på ca 110 000 Olja år ett 32 000, år två 33 000, år tre 34 000 och år fyra 35 000 = 134 000 kr. Alltså tjänade vi i snitt 6 000 om året. och "vinsten" bara ökar år från år. Dra ifrån 3 000 för 10 års försäkring så är vi närmare sanningen.
Överbölingen
28-09-2011, 18:44
Visst ökar kostnaderna om vintern. Skotern slukar bränsle (frivilligt iofs). Man vill ha bra innetemp osv. Vid under -17° utetemp går elpatronen igång. För att inte kyla ner jorden på lägdan för mycket.
Men å andra sidan sett. Grannen fixar snöröjningen mot en billig slant. Traktorskopa och bakslunga. Gångar på gården gör vi med snöskotern. Garage, (växthus), gäststuga, kompost, hundgård, barnens koja, vedboden, badtunnan, och allmänt tillkört runt planteringar. Det senare för sorkens del.
Och så njuter vi av vintern med sina vita vidder. Tid för snickerier och visioner. Och lite isfiske. I mars, april när vi har vårvinter så njuter vi av solen. Och de flesta fröerna mår gott under snötäcket.
kerstin z5-6
28-09-2011, 18:55
Det är isolerat så det räcker.. jordvärme kan göra saken bättre men är e stor investering i ett gammalt hus.jag avvaktar till jag kan bli en flyttfågel:)
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-09-2011, 19:55)  Det är isolerat så det räcker.. jordvärme kan göra saken bättre men är e stor investering i ett gammalt hus.jag avvaktar till jag kan bli en flyttfågel:) Nej det är faktiskt inte lätt för oss/de som är sjuka och dessutom inte är i närheten av att vara höginkomsttagare och som fryser vedervärdigt på vintern. Man kan ha hur bra isolerat som helst, är man reumatiker eller har annan sjukdom så är kylan verkligen pest.
Huggorm
28-09-2011, 20:29
Det har ju varit ett inslag på lokalnyheterna i Blekinge den här veckan om en tant på över nittio år som sålde allt hon hade och skulle emigrera till Thailand. Men jag vet inte vad som är värst, vinterkyla eller trettio grader och över 100% luftfuktighet
kerstin z5-6
28-09-2011, 22:17
Såg den jag säjer go girl go..  För alvaret-ni har inte en aning om vad det kostar här o allt prat om att den skulle vara billigt för att vi bor nära de älvar som gör elen-glöm o dröm ..
Mår faktiskt värre i stark värme än i stark kyla. Kylan kan jag hålla ute med rejäla kläder o goa täcken men i värmen så kan jag ju inte mer än klä av mig och det hjälper ju inte. Fast då är huset en lisa med sin svala innetemperatur. Har en lätt släng av reumatism och kan verkligen förstå den som lider av sin reumatism när kylan kommer. Den reumatismen hoppas jag bli förskonad från. Bara det intet blir en lika snörik vinter igen. Det är mer framkomligheten än kylan jag bävar för inför vintern.
kerstin z5-6
29-09-2011, 19:31
Ja det är ju olika, för mej är symptomen helt borta i + 23 eller över.
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-09-2011, 23:17)  Såg den jag säjer go girl go..  För alvaret-ni har inte en aning om vad det kostar här o allt prat om att den skulle vara billigt för att vi bor nära de älvar som gör elen-glöm o dröm .. Kerstin: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...;artikel=539716. Men ni märker inte av den skillnaden, då ni använder mer el för att det är kallare hos er, och längre kallt dessutom, än vad det är här nere. De som däremot märker av pengarna som flödar in är elföretagen som tjänar storkovan, på oss alla.
kerstin z5-6
30-09-2011, 20:47
ja sant Cilla
Haha. Vi har haft Svevias mannar härjande här bra länge nog, o de är inte färdiga på nåt sätt. Men de har för tillfället fått ett nytt uppdrag o det är att lägga ner elen i backen på andra sidan berget. När jag kommenterade med: ah, ni är här och förstör också... så blev svaret: ja, om du är så himla bra på att laga mat på vedspis så gärna för mig. Svaret mitt blev att ju mer ni gräver desto fler strömavbrott har vi här, i tid och otid. Men det sista gick nog inte in i skallen på herr storkäft. Svevia har grävt upp ett o samma hål 4 gånger pga felkoppling av ett annat företag, Leab och Infratek. Dessa gör verkligen, tillsammans med Svevia skäl för uttrycket "Dum och Dummare". Om de visste hur bra vissa är på att elda i vedspis och kamin, och i princip kan klara sig bättre än vad de kan i sin lägenhet... så skulle de bums flytta ut på landet
kerstin z5-6
04-10-2011, 19:45
 Ja:)
CITAT (Katarina Odla.nu @ 26-09-2011, 20:34)  Som skåning älskar jag vintern om det bara blir mycket snö! Som vi haft två vintrar nu. Men den vanliga varianten här nere med 2 till 5 plusgrader, blåst och duggregn i fyra månader är inte charmigt! Bara brunt, grått och kallvått!
Och trädgården mår ju finemang av en riktigt vinter!  Nej, tyvärr inte.... Har ingen trädgård kvar snart efter två vintrars snö med sorkinvasion som följd. Vi har tydligen inga predatorer som kan hantera det nya läget i naturen. Hellre lera och grått än inget att odla kvar.
Ugglemormor
07-10-2011, 17:07
Blir mörkrädd när jag såg mina bilder från förra vintern......  kom inte ens åt mitt växthus till slut....  och rådjuren sprang i trädgårdarna, vilket inte har hänt innan hos mig.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|