Full version: Frökedja 2, 2011
Margith
Nu ligger kuvertet i brevlådan!

Adresslistan för kedja 2 ser ut så här:

1. Maj-Elén
2. veram
3. DykUnderYtan
4. Iren
5. Eva zon 1-2
6. Östh
7. Monica, Norrbotten zon 5
8. Ewa och Janne
9. Crazy4Flowers
10.Fotograf Johanna
11. Gåsis
12. lämås
13. Solbrud
14. Margith

Reglerna hade jag ju lovat att skriva ner också slap.gif

Fröerna kan vara 1-åringar, 2-åringar eller perenner, dock INTE grönsaker
Fröerna kan antingen vara plockade i min egen trädgård eller överblivna 'slattar' (minst 50% av ursprungligt innehåll) från nån köpt påse, men inga fröer får vara äldre än 1 år
Mottagaren av kuvertet tar ut de fröpåsar som man vill behålla och lägger tillbaka minst lika många egna fröpåsar
Om någon fröpåse innehåller fler fröer än du tycker att du behöver, plocka ut de fröer du vill ha och skicka påsen vidare, men du måste lägga in en ny fröpåse
Kuvertet ska inte innehålla mer än 2 likadana fröpåsar
Kuvertet går runt 2 gånger. Vill du inte vara med på varv 2, måste du stryka ditt namn på adresslistan
När du får kuvertet måste du skriva en liten kommentar på Odla om att du fått kuvertet
Kuvertet ska skickas vidare inom 3 dagar
HelenN
Åh, va snällt att jag fick vara med här:) Väntar redan på det spännande kuvertet...men det tar nog ett tag då jag är nummer 13, o då är du 14 då Margith?! thanks.gif
Iren
Ja jättekul! Tack för allt jobb du lägger ner Margith!!
Maj-Elén
Oj, jag är först, detta ska bli spännande. Jag har samlat lite fröer som jag hoppas ni ska gilla. Reglerna är ju solklara så jag hoppas att jag gör allt rätt.
Östh
Verkligen kul att vi är på gång igen! tummenupp.gif Ser redan fram emot varv nr två då jag räknar med att ha ännu fler mogna frö att byta med. Känguruäpplen mm behöver lite mer tid.
Maj-Elén
Fick frökuvertet idag. Nu ska jag välja ut vad jag vill ha och skickar vidare till veram.
veram
Spännande! Jag packar fröer nu.
HelenN
tummenupp.gif
Maj-Elén
Kuvertet har kommit iväg idag med en del nya fröer i.
veram
Fröerna kom idag! Nu har jag gått igenom dem, packat i nya och skickar direkt idag till DykUnderYtan!
DykUnderYtan
Fröerna har hittat hit och nu sitter jag och packar för fullt. Lägger på lådan imorgon (då vi ändå inte har någon tömning under helgerna.
DykUnderYtan
Sådär, kuvertet laddat med nya kuvert.

Lyckades inte rädda det ursprungliga kuvertet så det är ett nytt och välpreparerat (lätt att tejpa igen utan att man river sönder det när man öppnar) för att förhoppningsvis hålla varvet ut. biggrin.gif

IreneL står näst på tur...
Iren
Spännande! Kul att vänta på roliga brev:-D
DykUnderYtan
Är rädd att det inte kommer förrän på tisdag, eftersom de som sagt inte tömmer lådan här på helgerna. Men på väg är det allt... det ligger där och väntar. smile.gif
Iren
Ja, fröerna kom idag och är postade till Eva smile.gif
Eva zon 1-2
Vad spännande. smiley_small_hug.gif Jag går här och väntar.
Eva zon 1-2
Fröerna kom idag.
Nu har jag bytt och kuvertet går vidare med posten imorgon. Östh bör få det på fredag. tummenupp.gif
Östh
Förväntan är stor inför att kuvertet skall anlända. smile.gif Kollade just att frimärken verkligen finns nu när frö har förberetts.
Östh
Idag kom det efterlängtade brevet. thanks.gif Har nu bytt ut några påsar, tejpat samt kollat porto tabell. Tidigt i morgon läggs det på lådan för att börjar sin färd norrut till Monica.
Monica, Norrbotten zon 5
Brevet har anlänt. Har valt ut tre sorter och lagt i betydligt fler.
Jag postar i morgon, så kuvertet borde dyka upp hos Ewa på måndag.
Crazy4Flowers
Ojojoj det är nu dags att leta efter flyttkartongen med alla mina fröer...... hmmmm vart är den viktigaste lådan i hela världen..... giggle.gif
Ewa och Janne
Hej!

Fröerna kom igår och har gått vidare idag! Jag stoppade i ett par extra påsar.

Ewa
Crazy4Flowers
Påsen har anlänt, gör iordning och skickar under helgen.
Fotograf Johanna
Jag har fått kuvertet och skickar det vidare imorgon.
Gåsis
Om jag inte får kuvertet idag måste jag tala om att det kommer att dröja ett par dagar innan jag kan sända det vidare. Jag ska tittas till i ett knä imorgon och kanske blir lite opasslig ett par dagar efter det.

/Åsa
Fotograf Johanna
Jag skickade i fredags så det borde komma till dig idag.
Gåsis
Jajamen! Det var bara posten som var lite sen. Nu är det bytt och klart, men jag kan inte lägga det på lådan förrän i morgon när jag har skjuts.

/Åsa
Margith
Det blir nog bra med det Gåsis.
Se nu till att få ditt knä fixat. Kuvertet kommer fram förr eller senare.
smiley_small_hug.gif
Gåsis
En snäll man har jag så idag hamnade kuvertet på lådan.

/Åsa
HelenN
Idag kom frökuvertet och jag har redan bytt ett par påsar och lagt det på lådan igen:)
solbrud
Inget är som väntans tider sägs det ju.
Personligen så anser jag att det i mitt fall inte stämmer. Jag är med för första gången och som sist på listan har jag INTE stått ut med att vänta, har köpt, bytt och tiggt till mig massvis med frön sen kedjorna började den 24/9 när Margit la kuvären på lådan.
Men imorgon så är det kanske dags att få och öppna kuväret och kolla om jag täckt in "alla" sorter eller om jag trots allt hittar några godbitar.
Vad jag längtar!
Gåsis
Om det är så att du tycker det är lite perenner är vi många här som kan dela med oss. Det fanns iaf en hel massa fina ettåringar och söderutväxter!

/Åsa
solbrud
Idag fick jag kuväret, vilken lycka. Jag som har köpt ett hus från ett par som inte gillade trädgård och som bara hade 4-5 sorters perenner totalt har många "hål" att fylla eller rättare sagt gräva och fylla.
Jag hittar nog en del här bland påsarna i kuväret.
Men tack för erbjudandet Åsa, det är jättesnällt tänkt och jag kommer säkert att fråga längre fram om sånt jag önskar mig. För mig som är ny här känns det lite skämmigt att få utan att få betala eller ha rariteter att byta med ännu.

Jag är fortfarande väldans tacksam för att Margith åtagit sig detta och för att jag fick vara med i en frökedja. TACK!
Jag meddelar här när jag lägger kuväret på lådan till just Margith.
Ha en fin helg alla.
solbrud
Nu har jag postat frökuväret till Margith med postavgång 13:00 idag.
jag blir osäker ang. vad det skulle få kosta mer än att det bara skulle vara två frimärken. Det blev i allafall 24 kr med många fröpåsar i.
Informera mig gärna till nästa varv vad som är "rätt eller fel".
Margith
Jag är redo vid brevlådan. Med lite tur kan ju kuvertet kanske dyka upp redan idag.

Ang porto, så "blir det det det blir", men jag tycker att det är önskvärt att det räcker med 2 frimärken.
Mot slutet av kedjorna brukar det trots det behövas 4.

Men ju mer porto, ju mer finns det i kuvertet och snart börjar varv 2 tummenupp.gif

Jag är bara orolig att en hög portokostnad kanske kan få några att avstå från att vara med.... ingen av oss vet ju om det finns nåt vi vill ha i kuvertet....
Margith
Kuvertet kom idag yahoo.gif
Jag har tjuvkikat lite, här fanns mycket trevligt.
Tack och lov behöver inte jag bestämma mig förrän jag startar varv 2 *ha-ha fuskigt vah?*

Imorgon bör kedja 1 komma till min brevlåda och kedja 3 borde (med lite tur) landa i min brevlåda innan veckan är slut.

Jag förbereder mig alltså på att fixa varv 2 till helgen tummenupp.gif
solbrud
Skönt att höra att det brukar bli fler frimärken på slutet. Jag vill ju inte ta alla frön av alla sorter som jag önskar utan dela på dem så andra också kan få. Och så sen vara lydig och stoppa i en ny fröpåse för varje påse man nallat ur... ja då blir det rätt många påsar i kuväret till slut.
Men man vill ju inte få "skäll" för att portot är högt.
Bra att veta att jag iallafall gjort som sig bör, puuuh!

Välj och vraka när du vill Margith, det är du värd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon