Full version: Vårt valnötsträd
M-Nilsson
Är det ovanligt med valnötsträd i Sverige? Antar inte men att det inte är nått man ser varje dag.

Vi har ett valnötsträd, med två stammar som är dryga 8 m högt, men då har vi även beskurit det (kraftigt) ett par gånger, annars vågar jag inte tänka på hur högt det hade varit. whistling.gif

Under många år tillbaka har vi haft nötter och nu är det bara nån få vecka innan de börjar lossna och ramla ner. Jag hade tänkt prova plantera nån, så kom gärna med tips på hur man kan göra. Jag vet att man ska plocka dom så fort de har fallit och skala dom? Sen är det väl bara att plantera dom?

Någon intresserad av köpa såfärdiga valnötter så finns här massor flirting.gif
Huggorm
Det finns ett och annat valnötsträd i Sverige, särskilt i de sydligaste delarna förstås. Men nu när de härdigare sorterna blivit vanligare hos plantskolorna har särskilt det manchuriska hamnat i rätt många trädgårdar runt om i stora delar av landet. Jättekul eftersom det är mycket trevliga träd!

Du skall vara stolt över ditt valnötsträd, som sagt är de äkta valnötsträden inte så vanliga, och ett som lämnar en massa nötter skall man vara extra rädd om tummenupp.gif
KRT
I Skåne är de inte speciellt ovanliga, det finns åtmonstonde 3 st på väg till barnens dagis (en promenad på ca 3 minuter smile.gif)..... Men det är klart, det är södra Skåne. Längre norråt är de förmodligen betydligt ovanligare.

Jag har själv några stycken Juglans regia (äkta valnöt) i trädgården efter att jag var dum nog att slänga ut några nävar självplockade nötter till ekorrarna en vinter, utan att tänka på att ekorrar gräver ner nötter och glömmer sedan bort att de grävt ner dem. Följande vår började det sticka upp valnötsträd här och där i trädgården smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon