M-Nilsson
Jag kommer inte ihåg exakt hur länge sedan det var jag planterade kärnan men inom ett år i alla fall men nu är det en söt liten 30 cm växt med flera nya skott och förgreningar. cool.gif

Det jag är nyfiken på är om det i vårt land skulle gå att få fram frukt?
Som jag har förstått det är avokado en tropisk växt som inte klarar av kylan, varav man måste ha den inomhus eller i värme på vintern?

Alexander-VG-zon3
Den kan odlas både i tropisktklimat och subtropiskt, där avokado växer vilt/kommer ifrån är det dock mer subtropiskt. Så en liten svalareperiod gör inget. Jag odlar mina ute och tar in dom innan frosten kommer, då får dom lite svalka ute. Lite frost gör ingen skada OM den har invintrat och slutat växa. Sedan finns det varianter som är framtagen för att passa i ett tropisktklimat medan andra är anpassade för ett mer höglandsklimat.

Tror dock det är svårt att få frukt och från frösådd tar det några år innan den ev blommar, dock har man stora krukor att ge och låter den växa sig står och den får rätt miljö och skötsel så kan det gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon