Peztis
För första gången så är det många vackra frukter på mitt Aroma och jag är sååååå glad!
Men sedan kommer då frågan: hur vet jag att äpplet är moget och färdigt att plockas för lagring i skafferiet?
Har ett Transparente Blanche och där vet jag att om man klämmer lite så ska de vara lite mjukt, då är det moget. Men ett äpple för lagring bör jag väl helst inte klämma på? Och så är det väl skillnad på ett äpple som ska användas direkt mot ett som ska kunna lagras?

Jag åt ett Aroma igår som hade trillat ned och det var jättegott! Så jag vill ju verkligen inte att skörden ska förstöras av för tidig eller sen skörd.

Och läser jag lite på internet så är det skörd allt ifrån september till november, dvs inte mycket till hjälp.
catski
Halloj!

Jag plockade mina i veckan.Om det äpplet du åt var gott skulle jag plocka dom nu, dom brukar ju ändå "mogna" till sig lite vid lagring.Jag är ingen expert! nån annan kanske vet bättre!
Men mina brukar bli bra nu och såklart smakar jag ett innan jag plockar ner alla.
Lycka till
Eva i Skåne
Jag har inga äpplen på mitt Aromaträd i år, men jag skulle plockat mina ungefär nu - om jag haft några.
Ett riktigt gott äpple!
niggle
Nu!
Jag har plockat mina nu och de är ljuvliga.
Förvara svalt och lite mörkt.
Söta, syrliga och krispiga.

niggle
Peztis
Då ska jag gå ut igen i det fina vädret och plocka ned dem. De får stå i skafferiet, där är det mörkt och lite svalare än i övriga huset.
Peztis
Nu ligger de i champinjonlådorna! Ska ta och gå och igenom dem och så ska man tydligen slå in dem i tidningspapper också. Är det för att ev röta inte ska sprida sig eller varför gör man det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon