KRT
Är just nu i Amsterdam och funderar på att hyra en cykel och cykla till blomstermarknaden för att se om jag kan hitta något kul att ta med hem. Men så pratade jag med min mamma som undrade om man FÅR ta med lökar/knölar från land till land på det sättet???

Alltså, får jag lagligt ta med tulpanlökar (eller andra roliga lökar) från Holland till Sverige?

Och hur tusan gick det här till - ett inlägg blev två?!?!?!?!?!?!
kerstin z5-6
Självklart! Inom Eu kan du ta i stort sett vad du vill,lökar krukade perenner träd o buskar jag har nog testat alla typer:)

Amsterdam är en underbar stad, men har du tid ? Åk till området Apeldoorn! tex Appeltern som är fantastiskt fint
KRT
Behöver jag några speciella intyg "växtpass" eller så? Eller är det bara att shoppa loss smile.gif
kerstin z5-6
Shoppa loss! Du behöver ingenting!
KRT
Toppen!!!!!!!!!!! Tur att jag har massor med plats i resväskan smile.gif
kerstin z5-6
TÄNK PÅ ATT resväskan är kyld.. ner till -40 ta alla kläder o allt annat där o packa lökar o växter i handbaggage
ingrids
Kerstin - visst finns det flygbolag som inte har så kallt i bagaget? Har tagit hem vin i resväskan utan att något hänt...
KRT - förhoppningsvis är utbudet roligare såhär i tulpansäsong men i somras fanns det inte mycket skoj lökar på blomstermarknaden. Jag blev jättebesviken på att utbudet på blomsterpråmarna var så mainstream.
kerstin z5-6
På somrarna är det förstås inte löksäsong i Holland och blomsterpråmarna i Amsterdam är för turister som vill ha mainstream(mest).Nu däremot är utbudet stort både där och på andra ställen.

Visst finns det bolag som har mindre kallt-men vilka ?.Alkohol går ju ofta ta i resväskan men levande växter är det ju lite knepigare med
KRT
Åter från blomstermarknaden!!!
Inget dåligt utbud, kan man lungt säga..... Om man är ute efter udda tulpaner kunde man nog hitta det mesta där smile.gif Allt från lila med vita kanter, till rosa med så vridna kronblad att det inte såg ut som tulpaner mer!
Fanns verkligen hur mycket lökväxter som helst!!! Såg de största amaryllislökar jag någonsin sett, de var stora som en handboll..... Men då kostade de naturligtvis lite också whistling.gif

Nåja, jag hittade lite roliga saker;
Narcissus Replete - pingstliljor med visa och rosa blommor (i stället för det gula var de rosa)
Allium Hair - allium med gröns spröt bland blommorna
Iris germanica Night owl - mört rödsvart iris
Amaryllis Papilio - limegrön/röd, löken är stor som en grapefrukt!

Dessutom två rejäla rotplantor (alltså bara rötterna) av Pion (okänd sort, kunde dock inte motstå de stora knölarna), en tuva "afrikas blå lilja samt en Citrus mitis (Calamondin)...... Mer får jag nog inte plats med i resväskan. Men jag ska packa i kväll och se om jag får ner något mer, vi har några timmar över i morron eftermiddag och då KAN jag hinna dit en gång till smile.gif

De hade lökar/knölar till cyklamen, men jag är osäker på om det är den härdiga sorten som fungerar utomhus, eller om det är någon variant som måste tas upp och förvaras svalt. Så det vågade jag inte köpa.

kerstin z5-6
Låter som du har haft det trevligt!" Ja de där amaryllisarna går inte av för hackor :)Grattis till fina lökar!!

Just nu när det är högsäsong åker Holländare och jag wink.gif till kusten nära tulpanfälten för att handla direkt i påsar av odlarna.men det förutsätter ju tid förstås vilket man ofta inte har
KRT
Njae, sådan tid har jag tyvärr inte - men jag kan tänka mig att det är ännu billigare och roligare att göra så smile.gif

Är speciellt glad över att jag hittade en vacker nasciss som inte är gul - jag gillar inte gula blommor så påsk och pingstliljor är bannlysta hemma hos mig flirting.gif
kerstin z5-6
De där vitrosa narcisserna är mina favoriter med.Har samlat på mej några olika men har inte än den du nämner.Fina!och blir sakta fler o fler:)
ingrids
Även jag ogillar gula påskliljor - en dubbelblommande "Bridal Crown" som ser ut som en fylld tazett och en riktigt riktigt vit som ser ut som en vanlig påsklilja har åkt ner. Blev hemskt besviken när jag köpt Mount Hood och insåg att den börjar gul och bara blir vit efter ett tag sad.gif (Däremot gillar jag pingstliljor smile.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon