Full version: Krossade tomater
asali
Jag har fått mycke tomater och tänkte göra lite krossade tomater att lägga i frysen. Borde man inte bara kunna hacka ner allt med skal o innanmäte o bara frysa eller måste man förvälla o ta bort skal först?
Först hade jag tänkt göra krossade tomater o lägga i burkar (bättre att ha i en jordkällare än att de tar plats i frysen) men jag hinner inte, men är de någon som vet hur man gör då, då kanske de måste kokas upp först o hällas i sterila burkar? men måste man göra något mer? tillsätta salt, vinäger el något annat? och framförallt, hur länge kan de hålla sig?
Eller har ni något annat enkelt förslag, de måste gå fort aftersom tomaterna mognar i rasande fart nu.
Jultorpet
Jag har också haft massor med tomater över och har gjort.... typ.... krossade tomater och frusit in.
Jag kör dom i mixern med skal och kärnor, putsar bara bort om det är något fult på dom som jag inte skulle vilja äta. Därefter kokar jag dom för att få bort vätska. Det tar lång tid, flera timmar men det blir bättre konsistens och mer smak. Brukar också krydda lite med åtminstone lite salt och socker.
Har även gjort lite andra varianter, en med oliver i och en med chili i. Har också gjort en röra med lite allt möjligt, paprika, lök, chili, vinäger och kryddor.
Mycket behändigt att ha, bara att ta fram och blanda i köttfärsen eller grytan.
asali
Tack för ditt snabba svar, då ska jag köra igång på direkten:)
niggle
Jag fryser in dem som de är och använder demi grytor mm.
Mixa kan man göra när de har tinat.
Funka jättebra.
Är de hela kan man ju gratinera med ost på, t.ex.
skånepåg
Klart det går att frysa, går även att frysa in lök så har du typ ett kilo eller mer så bara hacka järnet sen går det bra att frysa in det med, man har ju det på pizza ^^
Nästan allt går att frysa in men just rotfrukter kan blli lite mosiga =(
RB9310
Men hur blir infrusen lök om man inte ska ha den i ugn? Jag använder alltid en massa lök till t ex hamburgare och tacos.
skånepåg
Det säljs frusen och hackad lök, och finns på alla frusna pizzor så varför inte? Bara hacka och var glad biggrin.gif
RB9310
Ja visst men på t ex pizzor så ska dom tillagas i 225 grader (ungefär). Tvivlar på att rå lök gör sig speciellt bra efter att ha varit fryst men hoppas på motsatsen?

Vill ju kunna äta den rå som den är eller som tillbehör på hamburgare, tacos, hårdmackor mm.
skånepåg
All lök går ju att äta rå men just gul lök är ju godast med lite tillagning tongue.gif
Men vad jag märkt så har det inte ändrat smaken nåt märkvärdigt =/
Prove me wrong =)
RB9310
Ska testa... Älskar rå lök till det mesta jag äter yes.gif
skånepåg
Lök i alla sorter är stor favorit här med =)
Jultorpet
För ganska många år sedan odlade jag gul lök som råkade få stå lite för kallt på vintern. Den var helt kart frusen en period men när den tinade upp var den precis som innan så det är nog inte omöjligt att det går bra att frysa in den och använda den otillagad efter det.

CITAT (niggle @ 24-09-2011, 22:29) *
Jag fryser in dem som de är och använder demi grytor mm.
Mixa kan man göra när de har tinat.
Funka jättebra.
Är de hela kan man ju gratinera med ost på, t.ex.

Ja det är ju som man vill.... när man vill göra jobbet så att säga!

Jag tycker dock att färska tomater är lite blaskigt att ha i mat. Man får ha i många för att det ska blir någon smak av dom och då blir det vattnigt. Då föredrar jag min variant som är mer lik de tetror jag köper i affären stor del av året.
Anja Danmark
Men hvorfor fryse løg? De vil da sikkert være ok til retter, hvor de skal tilberedes, men skal de bruges rå, vil det helt sikkert ikke være lige så gode som et friskt løg.

Og de kan jo holde sig i måneder, så jeg kan ikke lige se en grund til at bruge el på at fryse dem...

Jultorpet
CITAT (Anja Danmark @ 26-09-2011, 07:04) *
Men hvorfor fryse løg? De vil da sikkert være ok til retter, hvor de skal tilberedes, men skal de bruges rå, vil det helt sikkert ikke være lige så gode som et friskt løg.

Og de kan jo holde sig i måneder, så jeg kan ikke lige se en grund til at bruge el på at fryse dem...

Håller med dig. Det skulle vara att man vill ha den hackad och färdig, bara att hälla i maten då.

Sen beror det ju på hur mycket man har och hur mycket plats man har att förvara den på förstås. Jag skulle inte få in 10 kg i kylskåpet t ex, om det var enda platsen jag hade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon