Jubbe063
Har de senaste 8 åren planterat medelstora, små, stora och jättar av Iris. Har köpt och lånat böcker om Iris, testat alla råd i stort sett.

Varje år så står de där, inga blommor och ingen tillväxt att tala om. Rotknölarna blir varken större eller mindre. Ger snart upp. Men ser fina blommande exemplar då och då i närområdet.

Hmmm, ja en Iris, blålila, mellanting mellan småväxt och medelstor verkar trivas. En planta som jag hittade på ett grustag. Den lyckas jag med. Den blommar jättemycket, rotknölarna blir fler och större varje säsong, hela jordytan där de står är täckt av potatisstora rotknölar.

Kan det vara så att alla moderna hybrider man hittar på plantskolorna har sämre härlighet än de gamla sorterna? Och om så är fallet, var får jag tag i gamla härdiga sorter? Vilka sorter rekommenderar ni i så fall?

Bör i Östersund, min trädgård varierar mellan zon 4-6 med vissa specialytor med med zon 3 (fast där vill jag helst behålla mina orkidéer)
kerstin z5-6
Har du testat Strandiris?De går bra överallt,de har rötter inte riozomer.Av de med skägg blommar de ju dåligt om de planteras för djupt,de gillar inte heller för tung jord
Jubbe063
Jorå, strandiris och besläktade arter och hybrider har jag. Funkar fint. Det är just hybrider och vissa av arterna av skäggbärande typ jag har problem med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon