Hej!
Flyttade i våras in i ett hus med den här busken som häck.
Någon där ute som vet vad det är? Hittade en enda klase med bär på den 10m långa häcken och jag tycker det påminner om svart aronia på de bilder jag hittat på nätet...
Den är bedrövligt tunn och ful med gamla torra grenar med mossa på. Kan jag gallra nu i höst eller ska jag vänta till våren?
[attachment=65104:SAM_1387.JPG]
//Fredrik
Eva 33c
25-09-2011, 19:01
Jag tror inte det är aronia utan gissar på häckoxbär, cotoneaster lucidus. Om du vill ha många nya gröna skott ska du vänta med klippning till våren och då kan du ta ner den ganska ordentligt. Vill du bara putsa lite så kan du göra det nu, det stimulerar inte en nytillväxt på samma sätt. Så det beror på vad du vill åstadkomma.
Ser ut som du har helt rätt! =)
Jag bryr mig inte om bären egentligen utan "problemet" är att den är så tunn och risig. Grannen har samma typ och den är tjock och fin så vår behöver nog bara lite kärlek och omvårdnad...
Eva 33c
25-09-2011, 22:20
Liguster har jag ingen erfarenhet av (växer inte här så den föll mig aldrig in. Men tror också du har rätt efter att ha tittat på lite bilder. Vad jag kan se så sitter ligusterns blad motsatta men inte oxbärest. Lite svårt att se på bilden, men nog ser de motsatta ut...
Och jag tror nog att det jag skrev om klippning passar in ändå.
Anders zon 1
25-09-2011, 23:16
Ja nog är det liguster alltid. Tål i princip hur mycket klippning som helst. Klipper man ner den helt tar det naturligtvis ett tag innan den blir stor igen men etablerade plantor växer rätt fort. Funkar bra som häckväxt till ungefär zon 3-4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.