Full version: Lägga på mer jord
Mickebombom
Hej

Vi har planat ut en gräsmattan framför en rabatt. Det gör att rabatten numer ligger för lågt så den behöver höjas. Är det någon som vet hur benved, klematis, löjtnantshjärta och pioner tål att man bara lägger på mer jord? Eller måste man gräva upp dem?

/Micke
kerstin z5-6
Pioner och vedartat som Benved gillar det inte-de bör du lyfta upp o plantera om i så fall
octachoron
I regel så klarar klematis av en jordhöjning utan problem.
Peztis
Sedan är ju frågan hur mycket det är frågan om. Någon cm borde de flesta - inte alla - klara men om det är frågan om flera dm så är det nog "bara" att gräva upp, hälla på jord och plantera om.
Mickebombom
Tack för svaren

Tyvärr handlar det om en höjning på ca 2-3 dm

Pionen är rätt nyinköpt för 60:- men benveden har rotat sig rätt bra efter 2 år...får försöka gräva djup helt enkelt.

Vilken tid är bäst för att göra det? Nu, senare på hösten eller till våren?

/Micke
josohl
2-3 dm höjning klarar nog i princip inget. Bara att gräva upp. Vart i landet bor du / vilken zon? Nu borde vara en bra tid att planera om såvida du inte bor allra längst norrut, växterna får tid att rota sig lite innan vintern och det är inte så torrt som på våren. Se bara till att den nya jorden inte är alltför hårt gödslad!
Mickebombom
Bor i Åkersberga (en bit utanför Stockholm)

/Micke
Peztis
Då tycker jag att du ska utnyttja det fina vädret här i Sthlm och gräva om så snart du kan. Dessutom så är det lättgrävt nu då jorden är fuktig.
Mickebombom
Med tanke på att jag handskottat 50-60 ton jord hittills så borde jag väl klara av en rabatt också...

Tack för råden

/Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon