Full version: Vildvin runt uteplats
Pemman
Vi ska flytta till radhus med en liten uteplats i rakt söderläge. Det finns redan ett lågt trästaket. Jag gillar tanken på att det ska vara som att komma in i ett grönt rum/djungelkänsla och funderar på att ha vanligt vildvin på 2 metersnät runt hela. Men det kommer ju att se ut som ett fängelse innan vildvinet vuxit upp och på vintern... Dessutom vill jag även ha en sandlåda och en studsmatta till barnen så effekten förtas nog ändå... Kanske finns det något finare vildvinet kan klättra på? Det får inte vara för dyrt och inte för lättklättrat eftersom jag har busiga klättrare hemma. En hund ska inte kunna ta sig igenom (inte vår utan en som bor i närheten). Tips, tankar, idéer?
Peztis
Armeringsnät, är det det du tänker på? Eller vanligt glest hönsnät?

Vill du täcka fort kan du ju första året plantera ettåringar. Jag satte rosenbönor och herrejisses vad de har växt och det är totalt ogenomträngligt.
Dock har jag då i år lärt mig att det även blir rätt tungt så de grenar jag petade ned håller på att välta av tyngden.
Nästa år planerar jag att sätta i 2-tumsstolpar (fastsatta enl konstens alla regller med betongplintar osv) och borra hål och trä igenom armeringspinnar.
Sedan om det blir gjort är ju en annan sak men så är planen.
KatteLatte
Hahaha, läste "vildsvin" istf "vildvin" och kom fram till att du borde satsa på elstängsel......
Pemman
CITAT (Peztis @ 25-09-2011, 22:26) *
Armeringsnät, är det det du tänker på? Eller vanligt glest hönsnät?

Vill du täcka fort kan du ju första året plantera ettåringar. Jag satte rosenbönor och herrejisses vad de har växt och det är totalt ogenomträngligt.
Dock har jag då i år lärt mig att det även blir rätt tungt så de grenar jag petade ned håller på att välta av tyngden.
Nästa år planerar jag att sätta i 2-tumsstolpar (fastsatta enl konstens alla regller med betongplintar osv) och borra hål och trä igenom armeringspinnar.
Sedan om det blir gjort är ju en annan sak men så är planen.

Jag tänkte mig stängselnät, lite robustare än hönsnät. Täckt med grön pvc-plast. 1-åringar kanske man kan ha första året men konkurrerar de inte med vildvinet om platsen då? Plus att man måste plocka bort dem på hösten?
Peztis
Om du planterar ettåringar nästa år innan vildvinet har etablerat sig så får du så klart riva bort det när det inte längre är så vackert på hösten eller till våren.

Jag är ju annars en riktig "sucker" för klätterhortensia men den tar några år på sig att etablera sig innan den sätter fart. Dessutom undrar jag om den inte vill ha något lite mer stadigt att klättra på än en nät.

Hur lång sträcka är det frågan om? Är det rakt eller många kringelikrokar? Har du bild på platsen så är det oftas lite lättare att komma med tips och idéer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon