CITAT (henrikandersson @ 25-09-2011, 21:25)

När jag ändå är igång tänkte jag kolla av något jag undrat länge. Min pappa har alltid sagt att han har hört att om man planterar äppelkärnor från köpe-äpplen så blir det inga goda äpplen på trädet som gror - han menar att det kommer bli som vildäpplen typ. Kan det stämma? Jag undrar då samtidigt, om det kommer bli samma med min eventuella jordgubbsplanta, eller kommer det bli lika fina jordgubbar som de jag planterade frön från?
All fröförökning är sexuell, så barnen kommer att ha arvsanlag från både mamma (växten fröerna kom ifrån) och pappa som för det mesta är okänd om man inte handpollinerat. Barnen kan sen likna sina föräldrar mer eller mindre. Precis som syskon hos oss människor.
När man fått fram en god/bra sort av en växt som man gärna vill ha fler exakt likadana av så är det vegetativ förökning som gäller i fortsättningen. Dvs delning eller ympning mm. Då är de nya plantorna kloner av den gamla. Ibland tar man fram sk frösträngar, man fröförökar under kontrollerade former tills man har en renodlat vissa egenskaper. Ungefär som hundraser : ) Köpe fröer till blommor i separerade färger har en sån bakgrund tex.
Att så frö av frukter kan alltså ge blandade resultat, med jordgubbar vet man ju ganska snart hur resultatet blir (och jag tror det är en jordgubbsplanta du har där i krukan) med äpplen tar det förstås mycket längre tid. Men det kan vara roligt att prova, trots allt är det genom fröförökning som nya sorter kommer till. Det måste ju inte bli suräpplen av alltihop, man kan ju ha tur och få fram något exeptionellt också... Lite som lotteri alltså.