Överbölingen
Urfånig personlig upplevelse! Odon. Har jag ont i huvudet och äter odon så släpper det! Har jag inte ont i huvudet och äter odeon får jag ont i huvudet!?!.
[attachment=65109:Odonbra.jpg]
Fullkomligt vansinnigt.
Men nu har jag hittat ett recept på en dekokt på odon och vill plocka.
Och si "Ur den vaggande" (Ferlin) morgondimman på älgpasset steg massor av odonris fram och i juli nästa år kan jag plocka de odon jag behöver.
Mer om min helg på bloggen. Ni som inte gillar jakt kan läsa på andra bloggar.
Monarda
Hittade lite intressanta uppgifter om odon i "Stora bärboken". Enl äldre litteratur ska odon vara narkotiska, man kan även bli svagsint och yr i huvudet av förtäring. En förklaring skulle vara att odon innehåller ämnen besläktade med fenoler, som en del människor är känsliga för. Författaren har träffat personer som fått symtom som yrsel och en känsla av baksmälla någon halvtimme efter det att de ätit av bären. Odon har också rykte om sig att kunna sätta fart på kärlekslivet och verka som ett afrodisiakum och det är anledningen till att odon i vissa delar av landet bannlystes som "djävulens bär". devil.gif
Så ta det lungt med dekokten, Överbölingen! blush.gif
sqrulan
-fear-.gif Jag skulle inte våga äta dom, blev skrämd under hela min uppväxt då alla sa att dom var giftiga och väldigt farliga att äta.
ingrid fuxwall
Är odon något som liknar blåbär?
Överbölingen
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-09-2011, 19:57) *
Är odon något som liknar blåbär?

Odon

Ser ut så här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon