BigDaddy
Så klantigt av mig. En massa som fick fullt med målarfärg på sig. Kan de dö av detta?
Oliv, citrusar, rosmarin etc etc
Stänkt en hel del på dem & det har torkat in så tror det är svårt att tvätta bort det.
KatteLatte
Skulle gissa att vattenbaserad är mindre illa än lösningsmedelbaserad färg.

Sån där uteolja som man målar trädäck med är rätt tuff mot växterna; andra färger vi kladdat fel med ute har gått rätt bra.
malcolm
Tror inte det är någon större fara med växterna, något enstaka blad kanske vissnar bort men värre än så blir det nog inte och försök till rengöring gör förmodligen större skada än nytta.

Har det blivit någon moppe förresten?
BigDaddy
Ok tackar. Låter skönt att höra att det nog inte är ngn större skada.
Det var väldigt klantigt av mig & jag vart skraj när jag såg det.

Jakemän. En moppe har det blivit & det är bland det bästa köp jag gjort faktiskt. Så himla skönt att ta sig till jobbet.
Går oerhört fort jäntemot bussarna som matchar mina jobbtider illa & går en lång omväg.
Går mkt snabbare än bilen då jag tar en genväg/cykelbro istället för alla köer morgon & kväll genom tingstadstunneln.
Absolut billigaste alternarivet av dessa 3.

Moppen vet jag inte mkt om. Ringde på en annons & de verkade mkt trevliga & pålitliga. Kände att det var viktigt då jag sj inte visste ngt om moppar.
De hade servat den regelbundet, den hade gått kort sträcka. Gubben hade bytt batteri & en massa saker just innan med kvitto på det för att han ville känna sig trygg så inget skulle gå sönder efter 1v.
Ser ny ut.
Går sjukt nog i säkert 75km/tim. Otrimmad.
De var äldre som sålde & enda ägarna så litar på det.
Mätaren visar 65 max men där ligger den & trycker när man gasar för fullt. Nåja, nu kör jag lugnt så pressar den inte så normalt.

Gubben sade att går ngt sönder så kunde jag ringa, han jobbar med att laga moppar så han kunde allt. Då fixar han det.
De var väldigt snälla så jag kände det var tryggt.

Modellen var en kinatillverkad tror jag & hette Viarani el ngt. smile.gif
Fick hjälm & lås med.
knapp 300 mil
4600 kr

Hittills är allt perfekt med den & det är grymt skönt att komma så fort till jobbet. Kunde jag inte med ngt annat fordorn & den drar ju knappt ngt jämfört med bil. Busskortet blir dubbelt så dyrt som denna.
Dessutom skitkul att köra.
Men till våren börjar jag cykla igen. smile.gif

Hur är det, är det lurigt att köra på vintern?

Sedan en fråga.
Gubben sade att plockar jag av reg.-skylten så kan jag gå från att köra på bilväg till cykelväg. Vet inte om han menade att det var lagligt el om man lurar regelverket där?
Jag vet att hastigheten är 25km/h på cykelväg men är det ok om jag skulle göra så bara jag håller mig under 25km/h trots att det från början är en moppe som ska gå på bilväg?

Nu vart det långt & jag bytte ämne helt men jag fick ju svar på min undran tidigare. smile.gif
Jag är kass på att fatta mig kort asså. smile.gif
Tack för hjälp även med moppen & tack för att du visade intresse här Malcolm!
KRT
Enligt personlig erfarenhet är olja (möbelolja, trallolja eller uteolja) döden för växter medan jag har åtskilliga växter som har vita och grå färgfläckar (Cuprinol Plus, tror det är en akrylatfärg) sedan husmålningen i somras och de mår utmärkt!
Iaf klarar Hostor, rosor, stockrosor, karpaterklockor, rosmarin och oliv färgen utan problem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon