sara i landet
Förra året var mitt första växthusår och under vintern var växthuset tömt (jag odlar i markbäddar) på växter. Jag vattnade därför inget vilket gjorde att jorden var kruttorr i våras. Hur ska man göra? Eller är det bäst att ha nån slags "fånggröda" under vintern?
Bassam

Hej

Du kan vattna lite och sen brutit blocken , du kan göra den nu eller på våren.

H.Bassam

sara i landet
Vad menar du med brutit blocken?
Bassam
Hej

Jag menar på ( brutit blocken ) att jorden samlar med varandra så om du kan KROSSA dem.

H.Bassam
Chamomille
Bassam... Försök att skriva så nån förstår.

Sara. Jorden kan bli väldigt torr (suger inte åt sig vatten) om man har mycket torv i. Det kommer ofta från köpejord på påse. Sand, hästskit (hämta själv nånstanns..) och koskit, lite lerjord (vi har lerig jord på tomten som vi tar lite av) kompost om du har, gräsklipp, löv... Rör runt och vattna lite smile.gif Gör det nu.. Själv kastar jag ut det mesta från köket i mina rabatter, sen sköter maskarna resten smile.gif
Bassam
Hej

Tack för att du hjälpte mig att klargöra mina tankar .

H.Bassam
Bassam
Hej

Tack för att du hjälpte mig att klargöra mina tankar .

Obs

jag menar om finns några gemensamt jord så det man kan Krossa dem före Lägg till gödsel eller komposten

H.Bassam
sara i landet
Tack båda två för svaren!
Så med andra ord tillförs gödsel och jordförbättring nu på hösten och så får det verka tills våren och så är jorden färdig att planteras i då?
Chamomille
CITAT (sara i landet @ 04-10-2011, 20:54) *
Tack båda två för svaren!
Så med andra ord tillförs gödsel och jordförbättring nu på hösten och så får det verka tills våren och så är jorden färdig att planteras i då?

Ja så skulle jag göra och har gjort. Sen om du ska gödsla i vår.. Det beror på vad du ska odla smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon