Lexikon
26-09-2011, 20:10
Jag letar efter tips på en rosa (allt mellan cerise och ljusrosa) rhodondendron som kan bli riktigt stor. Har "vanlig" lila och vit parkrhodendendron på fyra meter jag så småningom vill kunna matcha, även om jag förstår att det kommer ta tid. Vad finns det för sorter som blir riktigt stora?
Jag önskar även tips på rhodendendron i varierande färger (rosa-lila-vit-röd) som blir 1-1,5 m max och som skulle fungera att plantera i en "häck". Gärna riktigt kompakt växande som inte blir för breda med tiden.
Tack på förhand,
Lexikon
Jan Lindgren
27-09-2011, 09:02
Hej!
Kolla sorten maximum Rosea eller ponticum Rosea (Samma sort) en hybrid mellan ponticum och maximum eller tvärtom. Den växer snabbt hos mig, blommar senare än de flesta storblommiga rhododendron. Det är tack vare maximum. Maximumhybrider är normalt ganska sena. Sorten har lite vildprägel vilket är normalt för primärhybrider. En annan trevlig sort är Maxecat, en hybrid mellan maximum och catawbiense. Den blir bredare än hög, passar bra i en vildplantering men kanske lite sämre i en villaträdgård.
Till din täta häck så kan du välja lite olika yakushimanumhybrider. De flesta är relativt långsamväxande. Du kan hitta massor av sorter på plantskolorna.
MVH
Jan Lindgren