Full version: Lavendel
Citrus Angel
Ska man klippa ner Lavendeln inför vintern? Och i så fall hur mkt?
Crazy4Flowers
Vad jag förstår så gör man det till våren, då tar man ned den till det förvedade.
Citrus Angel
CITAT (Crazy4Flowers @ 27-09-2011, 18:00) *
Vad jag förstår så gör man det till våren, då tar man ned den till det förvedade.

Ok. Tack!
Antar att det betyder att man ska klippa ner dom till den nivå där det torkat ihop?
Chamomille
Klipp ner den ordentligt - till 1/3-del ungefär smile.gif Jag slarvade några år med mina (de såg för hemska ut då) så då klippte jag ner dom nästan jäms med fotknölarna, men de växte upp så fint igen så.
Frideborg
När det gäller Lavendel så är det bara vårbeskärning som gäller.
Är den lite äldre skär ner ordenligt.Den kommer igen.
mvh Frideborg
carin1964
Börjar det bli dags nu att beskära? Jag bor i Stockholmsområdet. Jag satte plantorna förra året, men jag antar att jag klipper ner den som de var då. Tänkte passa på och ta sticklingar. Kan jag sätta dem utomhus i en kruka? Eller ska man ta inden i kallväxthus eller inomhus?
CillaM
Vänta ett tag till, iaf till april.
Anki V
Jag brukar vänta tills jag ser var det skjuter grönt och klippa ovan. Jag gjorde misstaget att klippa för tidigt en vår och då lyckades jag nog klippa lite för långt ner för den lavendeln blev det inget av.

/Anki
carin1964
Tack, då väntar jag lite till. Jag läste idag någonstans ett tips på att det var lagom att klippa när rabarbern har "musöron", dvs. har börjat röra på sig. Så jag kollade den idag och det fanns ingenting där, så även det tyder på att jag ska vänta lite.
kerstinh
Jag mer eller mindre jämnade en lavendel med marken vid den här tiden förra året eftersom plantan var helt knäckt efter all snö som vi hade skottat på den. Den kom upp superfint igen, så jag ska nog försöka klippa ner mina lavendelplantor rejält i framtiden. :-)
Cilla
När de är etablerade och funnit sig några år tål de mer nedskärning. Jag brukar göra avläggare istället för sticklingar, eftersom mina lavendelsticklingar ofta geggar och möglar ihop innan de hinner bilda rötter.

carin1964
Jag tittade på ett program på tv 8 "Trädgårdstoppen" och där rekommenderade dem att klippa på hösten, tvärtemot vad jag har kunnat läsa mig till, så man kanske kan göra lite hur man vill.

I höstas tog jag i alla fall sticklingar, (med klack) och jag tror att de har klarat sig i en nedgrävd kruka under vintern.
Bassam
Hej
Vi klipper dem på hösten till nere mark nivå men på våren beskära den vid behöv.

H.Bassam
Cilla
Jag klippte en 4-årig lavendelhäck på sensommaren och den var bara att lyfta upp våren därpå (zon 3). Vårbeskärning misslyckas man däremot sällan med, om man inte börjar alltför tidigt och den fryser in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon