Azur
Vi ska gräva upp för en syrenhäck. Marken på platsen är tung, blöt, lera, och jag tänkte försöka blanda upp den med något bättre. Jag kan få tag på obrunnen hästgödsel, skulle det funka som jordförbättring, eventuellt blandat med några säckar barkmull, eller blir det för kraftigt? Vilka proportioner vore lämpliga? 50/50?
Peztis
Har du tillgång till gräsklipp? Löv, kompost? Det vore bra att blanda ut det med.
Huggorm
Hästgödseln är perfekt. Visserligen skall den ju brinna också, men det gör den väll efterhand. Jag vet inte vad som händer om man planterar i jord med 50% obrunnen gödsel?
Azur
Det som oroar mig är att hästgödseln är genomblöt och verkligen stinker piss och är helt utan strö - det känns som om det blir för kraftigt för en växts rötter. Visserligen kommer "diket" att få stå nån vecka innan vi planterar plantorna, men...

Det är inte helt enkelt att blanda hård lera med nånting heller. Mycket spadande blir det.

Nåväl, jag blandar med barkmull och allt annat jag hittar så gott jag kan.
Mia i trädgården
Trädrötter är känsliga för gaserna som bildas när organiskt material (gödsel, kompost, gräs och löv) bryts ner. Om det är under markytan, d.v.s. i en planeringsgrop, blir inte nedbrytningsgaserna utspädda med luft utan koncentrationen kan bli ganska hög i marken. Om det organiska ligger på markytan kommer gaserna inte i kontakt med rötterna på samma sätt, men näringen kommer växten tillgodo när regnvatten drar ner näringen till rötterna.

Om syrener är lika känsliga som trädrötter vet jag inte, men det finns en viss liknelse. Jag skulle nog därför inte blanda ner hästgödsel i gropen utan lägga det på ytan till våren när växter vaknar till liv. Att gödsla nu kan riskera att syrenen börjar växa igen istället för att avmogna inför vintern.

Vad man skall blanda lerjord med för att lätta upp den vet jag inte, kanske fin flis eller något som är färdignedbrutet?

Lycka till
Huggorm
CITAT (Mia i trädgården @ 27-09-2011, 20:09) *
Trädrötter är känsliga för gaserna som bildas när organiskt material (gödsel, kompost, gräs och löv) bryts ner. Om det är under markytan, d.v.s. i en planeringsgrop, blir inte nedbrytningsgaserna utspädda med luft utan koncentrationen kan bli ganska hög i marken. Om det organiska ligger på markytan kommer gaserna inte i kontakt med rötterna på samma sätt, men näringen kommer växten tillgodo när regnvatten drar ner näringen till rötterna.

Organiskt material i form av trädrötter från döda träd då? Skogen är full.
Azur
Vi får se hur det blir, men inte tror jag det blev bra. Allt gick snett.

De barrotade men inte alls invintrade plantorna kom två veckor för tidigt och hann bitvis torka; jag hade 15st sopsäckar hästgödsel och 12st 50-liters säckar planteringsjord (för han som sålde plantorna hade övertygat min partner att man inte kunde använda barkmull som jordförbättring för "det innehåller svamp") vilket visade sig vara löjligt lite - det märks inte ens att leran är uppblandad med nåt; och jag hade aldrig använt grävare förut och insåg inte att en skopa lera är nästan lika hård och seg som helt ogrävd lera, så spadandet och planterandet blev en mardröm.

Nå, man lär sig av sina misstag.
Bassam
Hej

Det kan inte använda obrunnen hästgödsel kogödsel eller annat naturliga gödsel på grund att de sprider farliga gas under bränntiden och plus de ger mycket varm under bränn tiden så det är farligt för rötter, så det är bättre om man lämna dem bränna först.

H.Bassam
Azur
Fråga: kan man använda barkmull för att täcka under buskarna, eller riskerar man få honungsskivling (som tydligen var svampen som gjorde att man inte skulle använda barkmull vid plantering)?

Om inte barkmull, vad kan jag täcka med? Jag måste täcka med nåt, annars kommer gräset att ta över på nolltid och kväva buskarna.
Bengt i Särö
CITAT (Azur @ 27-09-2011, 09:55) *
Vi ska gräva upp för en syrenhäck. Marken på platsen är tung, blöt, lera, och jag tänkte försöka blanda upp den med något bättre. Jag kan få tag på obrunnen hästgödsel, skulle det funka som jordförbättring, eventuellt blandat med några säckar barkmull, eller blir det för kraftigt? Vilka proportioner vore lämpliga? 50/50?

Hej Azur Ett Tips.

Om det var jag som skulle plantera en syren-häck i blöt tung lera så fanns det bara ett sätt,att köpa ett lass
bra matjord och sätta plantorna uppe på leran.
Det har jag ann-vänt i många år och det blir billigast i längden.
Ann-vänd ingen gödsel när man planterar nya växter det blir bara mycket sämre.
Azur
Bra idé det ska jag göra nästa gång jag planterar syrénhäck.

Jag kommer snart att ha mängder av granflis, skulle det gå att använda som täckmaterial? Alldeles färsk flisad gran alltså.
Bengt i Särö
CITAT (Azur @ 11-04-2012, 09:11) *
Bra idé det ska jag göra nästa gång jag planterar syrénhäck.

Jag kommer snart att ha mängder av granflis, skulle det gå att använda som täckmaterial? Alldeles färsk flisad gran alltså.

Hej Azur.
NEJ.
Cilla
Ujuj, stackars dig!

En lerjord blandar man inte ut bara på en gång, hur mycket annat material man än häller i det. Så om du misslyckas nu så är det en av orsakerna. det tar många år att få en lerjord mer lucker.

Jord är inte bara komponenter som ska blandas. det är ett helt universum av organismer som ska bryta ned och omvandla också, och de växer liksom syréner i den takt de kan, lite varje år.

Sedan är syrén inte så dåliga på att växa i lera heller. Kanske hade det räckt med uppluckring och att lägga brunnen gödsel på topp.

Det bästa "turbosättet" att blanda ut en lera, dvs göra den lite mindre kompakt (vilket är ett av problemen för växterna) är att grusblanda den. I tombola. Men det är inte säkert att det är bättre än att t ex gräva (och därmed också luckra), lägga grus i botten, och sedan stjälpa tillbaka jorden när man sätter plantorna.

Annars är det bättre att luckra, och om man ska plantera vedartade växter sätta dem på kullar eller högt ovan marknivå och lägga material på toppen som lockar maskar och mikroorganismer att syresätta marken.

Varför vill du täcka med bak, strö eller annat? Bättre skugga med löv, rens, halm eller något som mikroorganismerna genast börjar jobba med. Eller att så i gröngödslingsväxter. Kan göras nu och under maj om du inte bor alltför kallt. Sedan en gång till i juli.

Det är stor skillnad på hur döende rötter och annat material bryts ned och hur de påverkar växtlighet i skogen. När man dessutom som vi trädgårdsägare inte väntar på att fröer ska komma i mångmiljonfalt och några arter själva ska välja sina platser måste man härma naturen så gott det går. det vi gör i trädgårdarna när vi planterar t ex syrén är att vi först orsakar jordbävning med dramatiska jordras, sedan med ofattbara orkanstyrkor rycker upp plantor från t ex Tyskland norrut, sätter ned dem i rasmasseområdet som vi dessutom hällt hästtarmars innehåll direkt i...

Det är ofta bättre att försöka härma naturen så gott det går när man ändå planterar som en jordbävning...
Azur
CITAT (Cilla @ 12-04-2012, 07:25) *
Ujuj, stackars dig!

Va? Varför är det synd om mig?
Skiter det sig totalt får jag väl göra om, värre är det inte.
CITAT

En lerjord blandar man inte ut bara på en gång, hur mycket annat material man än häller i det. Så om du misslyckas nu så är det en av orsakerna. det tar många år att få en lerjord mer lucker.
Visst. Fast jag hade inte många år, jag hade tre dagar i oktober att sätta 48 meter häck.

CITAT

Det bästa "turbosättet" att blanda ut en lera, dvs göra den lite mindre kompakt (vilket är ett av problemen för växterna) är att grusblanda den. I tombola.

Hmmmm... Min erfarenhet är att sand + lera = betong... jag har bara haft framgång när jag blandat med humus- och fiber-rikt material. Jag har ett par mindre planteringar där jag spadade ihop leran med torvmull och gödsel, och det blev luckert och ser bra ut. Men de var som sagt mycket mindre, jag hade nog runt 30% organiskt material, och jag spadade för hand. Till häcken underskattade jag hur mycket gödsel jag behövde det blev nog snarare blev 5% hästgödsel och 95% lera, och jag använde grävare så det blev mycket sämre omblandat...

CITAT
Annars är det bättre att luckra, och om man ska plantera vedartade växter sätta dem på kullar eller högt ovan marknivå och lägga material på toppen som lockar maskar och mikroorganismer att syresätta marken.
Det blev lite upphöjt efter grävning och gödsel, runt 10-15 cm kanske, men det bästa hade varit att göra som Bengt föreslog: köpa 2-3 lass jord, schakta ihop det till en sträng, och plantera i den. Jag har aldrig gjort stora grävarbeten förut och underskattade svårigheterna.

CITAT
Varför vill du täcka med bark, strö eller annat? Bättre skugga med löv, rens, halm eller något som mikroorganismerna genast börjar jobba med. Eller att så i gröngödslingsväxter. Kan göras nu och under maj om du inte bor alltför kallt. Sedan en gång till i juli.

Flis och barkmull är vad jag har, hö har jag inte förrän i augusti. Jag kunde väl i och för sig lägga filt eller plast, men då får sorkarna ett gömställe.

Gröngödselväxter är ju en tanke. Jag odlade blodklöver och honungsfacelia förra året, och humlorna älskade det. Frågan är väl om de inte kväver syrenplantorna också.
Cilla
CITAT (Azur @ 12-04-2012, 21:47) *
Va? Varför är det synd om mig?
Skiter det sig totalt får jag väl göra om, värre är det inte.

:-) Bra inställning, trots en hel del jobb!

Visst. Fast jag hade inte många år, jag hade tre dagar i oktober att sätta 48 meter häck.

Måste man ta till turbovarianter är det bättre att bara luckra och lägga singelbädd och sedan lägga kompost på toppen, än att humusblanda.

Hmmmm... Min erfarenhet är att sand + lera = betong...

Japp, därför skrev jag grus.

Gröngödselväxter är ju en tanke. Jag odlade blodklöver och honungsfacelia förra året, och humlorna älskade det. Frågan är väl om de inte kväver syrenplantorna också.

Det tror jag inte att de gör, de syréner som det är liv i pinnar upp och klarar det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon