Jenny Linnea
27-09-2011, 19:24
Hej alla!
Jag har precis flyttat in i ett hus och den förra ägaren har anlagt en väldigt stor kompost (säkert 4 ggr 4 meter i bredd och 2 meter djup) av i princip endast grenar och blad. Hur tycker ni jag ska göra för att få fart i komposten?
Eva i Västerås
27-09-2011, 20:07
Jag skulle tömma den, rensa ur de grövsta grenarna, lägga tillbaka så varvat jag kan med löv och annat grönt. Får du tag på hästgödsel är det jättebra att varva in. Hönsgödsel är bra kvävetillskott för att få igång komposten. Billigare är annars att vattna med några kannor guldvatten (1 del urin till 10 delar vatten).
Orkar eller hinner du inte med ett sånt projekt, så bara vattna med guldvatten, fast rätt mycket, eller låt hönsgödsel stå ett par dagar i en hink vatten, rör om och vattna.
Är det mycket grova grenar så tar det flera år att förmultna men det blir jord till sist. Det blir det ju i naturen också.
Bra är att göra 2 eller 3 delar av komposten så blir det lätthanterligare.
Jenny Linnea
27-09-2011, 20:46
Tack för jättebra tips! Jag ska prova snarast.
Eva i Västerås
28-09-2011, 07:44
Om jag bara kunde leva som jag lär ;=).
Vid vår nyköpta stuga finns en stor hög med "kompost", invävd med otroliga mängder kvickrot, nässlor, vallört och kirskål.
På vårt uppfrästa grönsaksland vill jag ju väldigt gärna ha kompost, men det känns vådligt att lägga på så mycket rotogräs.
Dessutom har jag börjat rensa ur igenväxta rabatter och planteringar och fyller på MER kvickrot, kirskål, vallört och nässlor!
Fast jag försöker lägga det i ena änden.
I planen för nästa år ingår kompostramar och lite mer organiserad hantering. Men i höst får det bli som det kan, när det nu inte kan bli som det borde!
KatteLatte
28-09-2011, 07:58
Har fått för mig att man skall även blanda i litet "fungerande" kompost så du får in rätt bakterier i det hela, för att få igång det snabbare. (Ung som surdegsbröd).
Grenar är litet på gott och ont. Det blir litet luftigare vilket är bra, men de förmultnar ju inte lika snabbt, så du får ett elände när du skall fyllla om.
Kan det inte vara läge att passa på nu och bygga en 3-kammarkompoet istället, nu när du ändå skall in och mecka i det?
Vi har en 3-kammars; det blir litet grävande eftersom jag flyttar all kompostmassa ett steg varje år, men det funkar kanon. Kan försöka fixa litet bilder. Det är eg bara i första kammaren jag medvetet har haft grenar i botten (och de följer inte heller nödvändigtvis med då jag flyttar om), och det har att göra med att få in luft. Inte pga att jag skulle ha provat mig fram till att det är vad som funkar bäst utan för att jag har fått för mig att man skall göra så.
Eva i Västerås
28-09-2011, 10:21
3 kammare är jättebra. Vid mitt förra hus hade jag en 2-kammars varmkompost för köksavfall och 3 bås för trädgårdskompost.
Matkomposten fylldes 1 kammare /halvår. Sen fick det vila lika länge.
Trädgårdskomposten fylldes på längst bort och sen flyttades det efter ett halvår. I sista båset blandades den gamla kökskomposten och nästan färdig trädgårdsjord. Ett halvår till så blev det helt underbar jord, och dit vill jag komma så småningom.
Jag köpte ingen jord eller gödning till något alls som jag hade utomhus. Grönsaksland, rabatter, krukor och blomlådor. Avfallet från 4 personers hushåll och en tomt på 1800m2 räckte till allt.
Jag skulle tipsa att köpa en kompostkvarn, finns ofta billigt begagnad att köpa på Blocket, om du vill snabba på din kompost.
Jag kör allt utom hushållsavfall i kvarnen innan jag lägger i komposten (ogräs, kvistar etc)
Jenny Linnea
30-09-2011, 07:59
Ojoj...jag märker att jag har lite att ta tag i! Kanske skulle investera i en bra kompostbok för lite inspiration och bilder

Sambon får nog dra på sig dom rejäla handskarna snart..
Jag skulle börja med att försöka sortera komposten.
Skaffa eller bygg ett såll så att du kan få det som förhoppningsvis redan är färdig kompost. Detta lägger du i en hög.
I nästa hög lägger du det som är halförmultnat.
I den tredje lägger du så det som är nytt för säsongen.
Att skaffa en kompostkvart och flisa ned grenar är en jättebra idé om du verkligen vill kompostera det mesta och inte elda eller forsla bort grenar och ris.
Att gräva om gör underverk för komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.