Full version: Räcker blomlampa
bandin
Nu har mina frösådder börjat breda ut sig och det har blivit lite för trångt under lysrörslampan. Har riggat ett bord till som belyses av en 75 W blomlampa (vanlig glödlampa). Funkar detta ljus också för de små eller måste det vara lysrör?

Jessica
Åsa, mälardalen zon 2
Absolut ALDRIG vanlig glödlampa till frösådder den blir på tok för varm + det är för mycket mörkrött ljus som får plantorna att sträcka på sig och bli långa och gängliga.

Lysrör eller lågenergilampa fungerar bättre till frösådder och dessa ska placeras nära växterna ca 20cm.
TeliaNet
hej.
om du har lysrör över nån växt som du vill ska bli högre eller blomma så sätt glödlampa över de.
den bränner lätt sönder bladen så ventilera mycket.
bandin
Vänta lite, jag menar inte en VANLIG glödlampa útan en växtlampa fast inte som lysrör. Är den inte bra? Den känns inte särskilt varm och har ett kallt blåaktigt sken.

Jessica
uno
en sådan armatur har jag över mina rumsväxter som står längst in i rummet
långt från fÖnsterljus. Växterna trivs bra under denna lampa. Bl.a. ormbunken växte till sig efter en nerklippning i höstas.
Men igentligen tror jag att 75W är i minsta laget för att driva upp fröplantor
men som sagt en god hjälp.
TeliaNet
är det möjligen den från osram?
Tesa
...man tager vad man haver och ljus från lågenergilampor fungerar bra... det är iaf bättre än inget ljus alls... jag drev mängder av plantor under sådana ifjol och det gick så bra så.... fast dom stod relativt svalt då...15-18 grader....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon