tosizer
27-09-2011, 23:51
hej hallå tjena.
jag klarar inte av ett rum utan levande växter, har ett badrum utan fönster...finns det någon växt som skulle vilja bo där? mer än mögel dårå...
tänkte på garderobsblomman, men hur sanningsenligt är namnet egentligen?
Ja inte i ett rum helt utan ljus men du har kanske en lysrörsbelysning i badrummet? Den kan ju ge lite ljus som växten kan ta upp, speciellt om det är sk kallvit färg på lysrören. Har haft Garderobsblomma i sonens rum på en hylla längst in mot väggen, inte mycket ljus där minsann, men så fina dom blev! Fantasktisk blomma egentligen...
Whiskuchi
28-09-2011, 10:35
Du kan ju köpa mer än en, låta den andra stå i ett fönster någon annanstans och låta dem byta plats då och då!
tosizer
28-09-2011, 22:04
ahaaaa, så lysrör kan ge dem nåt?! intressant. dessvärre är det glödlampor i mitt badrum...hm. jag ska nog testa garderobsblomma trots det, o rycker ut den i sista sekund om den är påväg att stryka med! haha.
bra idé av dej med Whiskuchi. jag kan ju va helt extrem också o ta med mej en blomma in varje gång jag ska spendera några minuter där, o ta den med ut sen!

nä men på riktigt, tack för svaren.
Ugglemormor
04-10-2011, 16:35
Jag var så trött efter alla inneväxter som bara krånglade, så nu har jag skaffat mig den ovannämnda växten.
Den blev så stor att jag har delat på den och har en i badrummet, sparsamt med ljus under vintern och en i hallen.
Har då aldrig haft maken till växt som blir bara vackrare och vackrare med tiden som mina 2. Kommer nog skaffa flera med tiden pga att vi reser bort rätt så mycket under vintertiden så då slipper man oroa sig för allt.
Har flera skumma hörn som skulle behöva fyllas med dessa när vi gillar inte plastblommor. .....
Alexander-VG-zon3
04-10-2011, 16:44
Jag övervintrar min Buskpalm - Rhapis excelsa i badrummet (finns inget ljus alls, det ända är när man själv är där inne och har tänt). Den står där från höst till vår, den växer faktiskt där också i det utrymmet. Sedan tas den ut och får ljus där, så den står inte där hela tiden.
Men växter som man kan ha (som Whiskuchi skrev) att byta med är;
Yucca, Ungkarlsblomma, Bergspalm, Kentiapalm, Phoenix roebelenii, Karlbegare, Silverkalla, Fredskalla alla dessa kan nog stå 3månader i ett sådant utrymme, minst om de sedan får stå i i ett fönster i några månader.