charlotte_13
28-09-2011, 07:24
Jag har en liten planta, köpt som Persian Lime, som nu när den vuxit upp ett par dm har fullt med taggar. Tycker mig ha läst att det är Mexican Lime som har taggar och Persian är utan, någon som vet? Vore ju bra om man vet vad man har
Alexander-VG-zon3
28-09-2011, 08:20
Är det en sticklingsförökad eller fröfröökad planta?
Min egen har någon liten tagg, men inte alls många.
charlotte_13
28-09-2011, 10:46
Ja, den är ju frösådd. Vad är det då som växer upp i o m att Persian limen väl är en hybrid? Hybrid av vad?
Alexander-VG-zon3
28-09-2011, 18:02
Köp inte frösådder från hybrider (åtminstone inte om du vill ha en namnsort/specifik art), du får oftast inte vad du betalat dvs i detta fall har du köpt en Persian lime (TahitiLime) men du kan få nåt helt annat från frösådd, (tillbaka i generna eller någon ny eller samma(liknande), har skrivit om det i citrustråden.
Dessutom från frösådd tar det lång tid innan den blommar, dock vissa som kaffirlime (som är en art och blir lika föräldrarna, blommar ganska tidigt).
charlotte_13
29-09-2011, 07:35
Nej, kommer inte att köpa fler frösådda
Persian lime är en naturlig hybrid enligt böckerna, och vissa träd har mer taggar än andra. Taggar är alltså inte ovanligt. Vill du vara stensäker på att du fött upp rätt sorts citrus så får du vänta till du får frukt - tydligen har Persian lime en unik vårta på frukterna. Det är alltså bara till att bildgoogla och jämföra när det väl är dags. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
05-10-2011, 20:08
Vill man ha en Latifolia, är det bättre att köpa en vegetativt förökad planta eller en ympad, allt annat är mer som ett roligt test/experiment för att se vad det kan bli, inget fel i det dock. Sedan är det väl också sällan man hittar kärnor av just denna lime.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.