charlotte_13
28-09-2011, 07:24
Jag har en liten planta, kpt som Persian Lime, som nu nr den vuxit upp ett par dm har fullt med taggar. Tycker mig ha lst att det r Mexican Lime som har taggar och Persian r utan, ngon som vet? Vore ju bra om man vet vad man har
r det en sticklingsfrkad eller frfrkad planta?
Min egen har ngon liten tagg, men inte alls mnga.
charlotte_13
28-09-2011, 10:46
Ja, den r ju frsdd. Vad r det d som vxer upp i o m att Persian limen vl r en hybrid? Hybrid av vad?
Kp inte frsdder frn hybrider (tminstone inte om du vill ha en namnsort/specifik art), du fr oftast inte vad du betalat dvs i detta fall har du kpt en Persian lime (TahitiLime) men du kan f nt helt annat frn frsdd, (tillbaka i generna eller ngon ny eller samma(liknande), har skrivit om det i citrustrden.
Dessutom frn frsdd tar det lng tid innan den blommar, dock vissa som kaffirlime (som r en art och blir lika frldrarna, blommar ganska tidigt).
charlotte_13
29-09-2011, 07:35
Nej, kommer inte att kpa fler frsdda
Persian lime r en naturlig hybrid enligt bckerna, och vissa trd har mer taggar n andra. Taggar r allts inte ovanligt. Vill du vara stensker p att du ftt upp rtt sorts citrus s fr du vnta till du fr frukt - tydligen har Persian lime en unik vrta p frukterna. Det r allts bara till att bildgoogla och jmfra nr det vl r dags. Lycka till!
Vill man ha en Latifolia, r det bttre att kpa en vegetativt frkad planta eller en ympad, allt annat r mer som ett roligt test/experiment fr att se vad det kan bli, inget fel i det dock. Sedan r det vl ocks sllan man hittar krnor av just denna lime.