Whiskuchi
28-09-2011, 08:55
Jag ska få några Bianca och nu vill jag veta hur de vill ha det för att trivas riktigt bra. Läge, jord, gödsling? De går att sätta nu på hösten va? Sprider de sig och bör förses med rotbarriär? (det är inte säkert att jag kommer orka ta upp alla när det är dags för skörd)
Jordärtskockor är generellt inte kinkiga alls och har låga krav på gödsel och jord. Inga sjukdommar/ohyra verkar gå på dem heller, möjligen att sork och sniglar kan knapra på rotknölarna.
Sätt dem antingen nu på hösten eller på våren. De övervintrar antagligen bäst själva i jorden över vintern. De du inte skördar på hösten kan du låta vara kvar i jorden för skörd på våren. Sätter du dem för grunt kan de tendera att välta om det blåser när det blivit höga.
De sprider sig inte med rotstammar som hallon, kvickrot och kriskål. Snarare är de stationära och envisa, de knölar som du inte tar upp kommer att komma upp på samma plats igen och igen, så rotbarriärer behövs inte.
Anette Nordlund
28-09-2011, 12:40
Jag undrar också över en jordärtskocka som jag hela sensommaren var övertygad om var ett solrosfrö planterat av fåglarna... Det visade sig vara jordärtskocka. Den blommar nu för fullt. Hur vet man när det är dags att skörda?
Nettan på Lott 62
Eva i Västerås
28-09-2011, 12:56
Så sent som möjligt!
Ju längre dom får stå på hösten, desto större knölar.
Whiskuchi
28-09-2011, 13:49
Om jag sätter dem i höst, kan jag då alltså vänta med skörd till nästa höst? (eller kanske rentutav skörda från vår till höst)?
Eva i Västerås
28-09-2011, 13:59
Även om du sätter dom nu så får du lov att vänta till sent nästa höst.
Dom börjar inte växa förrän till våren, men dom tål att frysa och du behöver inte bekymra dig om förvaring under vintern.
Ålgryte
28-09-2011, 17:15
Ska jag skörda mina Bianca trots att de inte har blommat?
Någonstans läste jag att det inte blir några knölar utan blommor... Stämmer det?
Eva i Västerås
28-09-2011, 19:34
Nu har jag inte varit så lycklig att jag haft Bianca-skockor, men det blir ju knölar på de sorter som inte alls blommar i Sverige. Så du kan nog vara lugn. Ta dom bara innan det blir tjäle så har du fått så mycket det vill bli i år. Eller ta dom till våren, innan det börjar växa.
Har två olika sorter, en som blommar och en som inte blommar (satta för två år sen, ICA ECO samt gåva) "ICA" blommar inte och knölarna blir lite grönare/gråare i skalet och de får en avlång form. Den andra har blommat jättefint men börjar nu ta slut, har rundare och ljusare knölar. Har skördat en av varje men knölarna är ganska små än så länge. Ska tillaga dem i helgen tillsammans med potatis. Båda sorterna är ca 3m höga och det börjar blåsa en hel del nu...
Undrar nu om man kan hugga av dem lite, till ca 1,5 m, är det någon som vet om knölarna fortsätter att växa då?
CITAT (Whiskuchi @ 28-09-2011, 14:49)

Om jag sätter dem i höst, kan jag då alltså vänta med skörd till nästa höst? (eller kanske rentutav skörda från vår till höst)?
Skörd bör ske ungefär ungefär oktober-april. Om de tas för tidigt på hösten så hinner inte knölarna bli fullstora. Om de tas upp försent på våren så börjar de gro och bilda nya plantor där de ligger. Tjälen kan förstås begränsa möjligheterna att få upp dem ur jorden under vintern i stora delar av landet.
Lämplig tid för att sätta ner sättknölarna i jorden är ungefär nån gång mellan oktober-maj, knölarna är fullt härdiga och sover gott hela vintern så egentligen kvittar det om du höstsätter eller vårsätter, men de klara vintern bäst själva i jorden. De tenderar att gro i kylskåpet har jag märkt. När det blir varmt i april börjar de knölar som finns i jorden vakna och gro. Har du inte skördat då så blir det nya plantor av dem.
Minsta lillanknöl som glöms i jorden blir en ny planta, och varje knöl kan ge/ger uppghov till flera stammar - så det blir lätt mycket av dem. Och med tanke på att de blir uppemot 3 m höga tar de lätt över där de står...
Min erfarenhet är att de växer bra i de flesta jordar, men trivs mindre bra under torra betingelser. Jag hade jordärtskockor som stod under ett träd och de bliv bara någon m höga och gav inte mycket till skörd.
mallinpallin
02-11-2011, 07:18
Jag har några plantor som jag inte skördat ännu.
Jag tänkte inte ta så mycket av dem i år utan föröka dem till nästa år.
Hur gör jag det bäst?
Låter dem stå kvar som de är?
Tar upp och delar knölarna i mindre bitar?
Jag har fått skockor av en kompis och såg att en del av knölarna har fått rötter, andra inte.
Är det bäst att sätta dem som fått rötter då för att föröka dem?
Enklaste sättet är att låta knölarna bara vara kvar.... Nu vet jag inte var du bor, men enligt min erfarenhet är jordärtskockor inte alls kinkiga med kyla eller zoner så det är inte en orsak till att ta upp dem. Det som KAN vara en orsak att ta upp dem är om man vill flytta dem eller starta ett bestånd någon annanstans.
Jag har satt knölar både på våren och hösten och ser ingen skillnad, har tom grävt upp några plantor i full blom på sommaren och ävende tog sig. Mycket anspråkslös växt faktiskt

Sätt alla knölar du har nu, oavsett om de har rötter eller ej, de övervintrar bra ute i jorden.
Däremot vet jag faktiskt inte när det är bäst att sköda dem? Har hört både höst och vår, men aldrig fått så många att jag tagit upp och ätit av dem. Men i år har jag en jätterugge där jag som jag tänker gräva upp stora delar av knölarna och göra soppa *mums*
Eva 33c
02-11-2011, 12:19
Jag har haft jordärtskockor i många år här i zon 5. Jag tar upp mina varje år, oftast på våren men ibland på hösten, och sätter knölarna på ny plats. I våras satte jag ut tre knölar i en pallkrage. De grävde jag upp igår och har nu säkert 20 liter skockor att äta om jag vill. Jag återplanterade 2 knölar denna gång. Vi äter inte så himla mycket av den, då vi så lätt får magknip... Fast jag älskar smaken ! Jag har sorten Bianca som ger väldigt mycket och dessutom ganska samlat i en klump under plantan. En anledning till att flytta den varje säsong är att den annars kan bli rätt ogräsartad när den skickar ut sina utlöpare. Den hinner inte så långt bort på en säsong däremot. Men det gäller att få upp allt, annars blir det ett nytt bestånd igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.