Orkidétjuven
Lite osäker på vad detta är. verkar bli upp till 3 meter. svarta bär. Växer i skogarna runt delsjön i gbg, både inne i skogen ocu runt vattnet. Närmsta jag kommer på är olvon.? Fällt en del löv redan.
Lokan
Det här är olvon! Vet inte vad din heter men brukar se den ibland.

[attachment=65160:IMG_7590...erad_1_0.jpg]
Orkidétjuven
Parkolvon menar jag. Närmsta jag kan hitta i min flora.
Huggorm
Brakved, mycket vanlig som undervegetation i både lövskog och barrskog
Orkidétjuven
Jamen där ser man. Jag missade en sida i floran. Tack för det Huggorm smile.gif
Huggorm
Den är alldeles inhemsk också wink.gif
Orkidétjuven
Jupp. Det var det jag ville veta tongue.gif
Gossen Ruda
Tillika värdväxt för citronfjärilen.
Jan Lindgren
Hej!
Men den sprider sig kraftigt. Nästan inga djur äter den utom lamor och citronfjärilar.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Fram för mer lamor. biggrin.gif Den är dock inte direkt invasiv eller storkonkurrent.
Orkidétjuven
Vad är detta för ek jag hittat i skogen. Fanns över 20 st mellan 1 och 10 meter i höjd.

Och vad är dessa två.

Den sistnämda är planterad mitt i ett skogsparti. Fann flera stycken.
Huggorm
Bild nummer ett är rödek, quercus rubra. Antar att du känner igen detta namn då den är välkänd som invasiv i skogar nere på kontinenten, som Tyskland och Polen. Ett av mina favoritträd, och föredömligt härdigt.

Nummer två är svårare, men kanske ett årsskott av sälg. Inhemsk i sådana fall, och ett värdefullt träd för insektslivet.

Nummer tre överlåter jag till någon annan rolleyes.gif
Orkidétjuven
Stod och funderade på rödek, men eftersom jag aldrig haft närkontakt så var jag osäker.
Nog sprider den sig här med.
Risk med hybridesering med vanlig ek?

Svartvide kanske? Tyckte den hade ovanligt mycket blad kvar.

Huggorm
Ingen risk att rödeken skall hybridisera med någon av de svenska sorterna, de befinner sig i olika underavdelningar av ekfamiljen. Exempelvis tar rödeken två säsonger på sig för ollonen att mogna, medan vår vanliga ek klarar det på en. Hoppas nu inte du får för dig att såga ner alla dessa rödekar du hittat, de är inte invasiva i Sverige, och djurlivet har nytta av ollonen wink.gif

Svartvide kan det väll också vara, men jag tror ändå mest på sälg. Det ser ut som ett årsskott, kanske bildat efter att busken skadats. De brukar skapa sådana där skott med stora löv då, och om denna kvist grott fram sent på säsongen är det inte osannolikt att löven ännu sitter kvar. Rent generellt har sälg löven kvar ganska länge, eller snarare kan man säga att de fäller löven under en mycket lång period. Vissa träd släpper alla på en gång under ett par veckor, medan sälgen gärna börjar i slutet på augusti och ännu håller på långt in i oktober eller till och med november.
Orkidétjuven
Jag har bara gjort kort bakgrundsfakta och såvitt jag märker så tas de ner i reservat och nationalparker eftersom de är främmande inslag där. De kan tom vara dominanta i vissa områden. HIttar dock inte vart dessa områden är i bladen.
Jag skickar bara informationen vidare. Sen får vi se vad som händer. Kan inte lova ngt...
ninja.gif
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 07-11-2011, 17:58) *
Jag har bara gjort kort bakgrundsfakta och såvitt jag märker så tas de ner i reservat och nationalparker eftersom de är främmande inslag där. De kan tom vara dominanta i vissa områden. HIttar dock inte vart dessa områden är i bladen.
Jag skickar bara informationen vidare. Sen får vi se vad som händer. Kan inte lova ngt...
ninja.gif

Fast nu när jag kollar närmare på bilden så är det där nog ett juvenilt löv från oxel. Alltså inhemsk och inget att engagera sig i.
Orkidétjuven
flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon