Ann-Marie
Vi har en rabatt med pioner och smultron i utanför altanen och där brukar vi mata småfåglarna om vintern så det blir ett par säckar fröskal som jag får skotta bort varje vår och det börjar jag ledsna på. Maken föreslog att vi ska lägga en presenning över rabatten så det går lättare att få bort fröskalen till våren men hur går det med rabatten då? Ruttnar de kommande pionknopparna och smultronen? Jag klipper ju ner allt på hösten men pionerna brukar vara rätt tidiga.

Har ni något råd att ge? Visserligen kan man flytta fågelmatningen men då måste vi skotta mycket och så blir det mycket fröskal där istället och pioner har jag överallt i rabatten.
Kan man lägga presenning när det kommit en del snö som täcker och förhoppningsvis även att tjälen har kommit?
Chamomille
Visst kan man väl lägga en press men... Blir det så mycket spill menar du? Vi matar med ca 2 säckar frön per vinter men inte blir det så mycket skal. Det som blir räfsar jag bara runt i gräsmattan (vi har inte fågelbordet i en rabatt).
fvd
Du kan ju lägga något tunnare så blir det inte så tätt t ex fiberduk eller finmaskigt nylonnät. Jag menar att det blir mindre tätt och fyller samma funktion.
Red Top
Presenning är inte bra. Som fvd säger, använd något tunnare. T ex skuggnät eller juteväv. Vad du än lägger över rabatten, måste det vara genomsläppligt. Annars är risken stor att det blir som du befarar. Växterna kan ruttna eller torka bort.

Edit: Glömde skriva att fördelen med skuggnät jämfört med juteväv är att skuggnätet inte drar åt sig vatten/blir blött.
Ann-Marie
CITAT (Chamomille @ 29-09-2011, 08:18) *
Visst kan man väl lägga en press men... Blir det så mycket spill menar du? Vi matar med ca 2 säckar frön per vinter men inte blir det så mycket skal. Det som blir räfsar jag bara runt i gräsmattan (vi har inte fågelbordet i en rabatt).

Det blir enormt med skal, från solrosfrö och hampfröna. I våras räfsade jag bort i alla fall två halva sopsäckar, orkade inte dra iväg med allt i en säck. Ändå är det mycket frö kvar, det är nog bra som jordförbättring för vi har fått mycket daggmask där. Samt mycket fågelspillning förstås.

Tack för råden, har aldrig hört talas om skuggväv (min trädgård består av pioner och några andra perenner som klarar sig själva) men ska fråga efter det på blomaffären.
Chamomille
CITAT (Ann-Marie @ 29-09-2011, 16:00) *
Det blir enormt med skal, från solrosfrö och hampfröna. I våras räfsade jag bort i alla fall två halva sopsäckar, orkade inte dra iväg med allt i en säck. Ändå är det mycket frö kvar, det är nog bra som jordförbättring för vi har fått mycket daggmask där. Samt mycket fågelspillning förstås.

Tack för råden, har aldrig hört talas om skuggväv (min trädgård består av pioner och några andra perenner som klarar sig själva) men ska fråga efter det på blomaffären.

Jordförbättring... Japp yes.gif Sen att det dyker upp en och annan solros eller hampa nånstanns, det tar jag flirting.gif
kerstin z5-6
Jag rek flytt av fågelmatning, pionerna kommer inte att gilla täcket oavsett hur det ser ut.
Ann-Marie
Maken funderar på fågelmatning på svängarm så vi kan dra in och fylla på och så svänga ut över gräsmattan så det inte hamnar i rabatten. Få se hur det går. Pionerna ska i alla fall inte täckas då. Det har redan kommit små röda knoppar (?) nere i marken och jag vet att jag brutit av någon på våren då jag tagit bort fågelskalen.
vårälskare
Hej
Vill bara berätta att vi har i några år haft just det. en svängarm. Vi har ett bockat rör av rostfritt stål som är satt på en träpåle så att hela fågelmatbordet går att vrida fram och tillbaka. Funkar jättebra tycker jag. Då hamnar spillet en bit ut och inte direkt i blomrabatten.
andersen
Men vad gör det att det kommer skalrester i rabatten? det är ju bra som jordförbättrare och syns väl inte något när växterna är i tillväxt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon