Full version: Pimientos de padrón
josohl
Jag har två år i rad odlat Pimientos de padrón drivna från fröer köpta av www.chileseeds.co.uk. Problemet är att de blir crazy.gif devil.gif starka, så det är på gränsen de går att äta även för mig och min man, som i vanliga fall anses ovanligt "tåliga" för stark mat. Jag skulle vilja odla några som är mer lika de man kan få i Spanien, lite lagom starka. Nån som har köpt fröer någon annan stans som blivit mer som de man får i Spanien?
robertgoulet
Jag beställde fröer från denna butik i år och ska för första gången ge mig på pimientos de padron i växthuset. Nu verkar det som att de är slut, men det har kanske med säsongen att göra. Kan återkomma senare angående styrkan på frukterna!

http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=953
PMK
Jag odlar dem för första gången i år, om dem blir lagom starka kan du få frön av mig! smile.gif
robertgoulet
Spännande, kör du dem i växthus eller på friland? Hur långt har du kommit? smile.gif
josohl
Jag har i alla fall haft mina på friland.
I år har jag beställt fröer från Spanien: http://www.spicegarden.eu/Semillas-de-Pimi...apsicum-Annuum9

Vi får rapportera hur det går!
robertgoulet
Nu har det börjat ta fart bland mina pimientos, som jag kör i växthuset. Plantorna verkar visserligen vara smaskiga för diverse sniglar m.m., men det går rätt ok ändå tycker jag. Blommar för fullt, med fler blommor på väg och första frukterna har börjat utvecklas. Bifogar ett par bilder. Hur går det för er andra? smile.gif[attachment=71298:IMAG0302.jpg]
PMK
Redan ätit min första och har flera till som jag kan skörda nu.
Åt den till kött, och om man tog lite padron, och lite kött i samma tugga så va de faktiskt himla gott. Men som en tapas, att äta den som den är till en öl? Då får man vara av ett annat virke än jag i alla fall. Testade att äta en >liten< bit som den var, och kunde sen inte fortsätta äta middag på ett tag! tongue.gif
Å andra sidan får man ju i sig en himla massa öl om man så vill just då, av bara farten kanske...
mattias__o
Hur stora blir era Padron?

Den här skördade jag igår. Man läser ofta att de ska skördas och ätas gröna. Hur vet man när det är dags att skörda? Kan tillägga att den var mild och mycket god

[attachment=71339:namnl_st_4.jpg]

robertgoulet
CITAT (mattias__o @ 14-07-2012, 21:29) *
Hur stora blir era Padron?

Den här skördade jag igår. Man läser ofta att de ska skördas och ätas gröna. Hur vet man när det är dags att skörda? Kan tillägga att den var mild och mycket god

[attachment=71339:namnl_st_4.jpg]

Den du har i handen ser ju kanonfin ut. Större än så brukar de inte vara när man ser dem i Spanien iaf - snarare något mindre kanske. Det sägs att om de får sitta för länge så blir de för stora och utvecklar en starkare, mindre trevlig smak. Själv tänker jag skörda mina första helgen som kommer, så det ska bli spännande att se om de smakar som de ska. Kul att dina blev milda och fina - vad har du använt för frö? smile.gif
mattias__o
Jag har köpt mina frön på örtagården.
PMK
CITAT (mattias__o @ 20-07-2012, 20:18) *
Jag har köpt mina frön på örtagården.

Kunde du äta den som den var, rakt uppåner?
mattias__o
Jag har skördat två i den storleken. Den ena av dom var betydligt mildare än den andra men det har inte varit några problem med att äta dom. Den starkare stekte jag i olivolja och åt som tillbehör till grillat.

Det är välkänt att dom varierar en hel del i styrka. Även frukter från samma planta kan variera mycket i styrka,
robertgoulet
Jag tror inte att det är någon höjdare att äta dem råa, men sen ett tag tillbaka har ju nu själv en riklig skörd i växthuset, och styrkan på frukterna har blivit bra, om än marginellt starkare än de som brukar serveras i Spanien. Vi har tillagat dem i kastrull med matolja och strött rikligt med flingsalt över - fräscht och supergott! Om man har problem med att de blir för starka rekommenderar jag att skörda tidigt, då de är klart mindre än de på bilden här, även om de gick utmärkt att äta för mig. Misstänker dock att styrkan varierar en hel del beroende på vilka fröer som används. smile.gif

[attachment=71758:pimientos2.JPG]
josohl
Mina blev helt galet starka även i år! Och ingen variation, alla är tokigt starka.
Skörden blev också ganska liten och plantorna skruttiga, sommaren har ju iof inte varit nån höjdare för chili (har dem i krukor på altanen).

Fröna kommer härifrån: http://www.spicegarden.eu/Semillas-de-Pimi...apsicum-Annuum9
Enligt hemsidan skall en av tio vara lite stark, 9 av 10 inte starka alls...
Gör kallt och regnigt väder chilin starkare eller???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon