koja72
Har fått se på en av våra pelargoner, att undersidan ser så konstig ut, på ovansidan syns som guls små bleka prickar. Har aldrig sett det förut, vad tror ni det kan vara ? Växten verkar må bra i övrigt.
/Koja72
koja72
Någon ? naughty.gif
Red Top
Två frågor och en gissning.

Har pelargonen stått ute? Är det på alla blad?

Min gissning är att det är någon sorts mögel/svamp.

Det händer ofta att det blir fula blad på pelargonerna på hösten, har jag märkt.

Åtgärdas nog lättast genom att ta bort bladet/en. Ställ pelargonen ljust och torrt/varmt. Låt jorden torka upp ordentligt mellan vattningarna.
koja72
Ja, pelargonen står ute ännu så länge, intill husets furstukvist. Den blommar så vackert ännu, så jag har inte brytt mig om, att ta in den. Dessa svart-bruna som är på bladen är nästan som små ringar och de är på i stort sett alla blad. Annars som sagt är den frodig och fin
Bassam
Hej

Jag har samma problem men när jag tog dem inne , de blir bättre.

H.Bassam
Fjortispower
Jag är inte säker, men kan det vara pelargonrost kanske? Isåfall är det mycket smittsamt mellan alla vanliga pelargonarter, så om du har flera i närheten borde de också ha om det nu är det.
koja72
Jag har andra pelargoner en bit ifrån, den här. Ska jag kasta den då ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon