vacker
Hej, har nu en del blåbär jag skulle vilja torka då de ej ryms i frysen längre, har även lånat mig en OBH Nordica svamptork.

Är de något som har någon erfarenhet av att torka just blåbär eller tranbär i en svamptork? Går det och hur ska jag ta mig till väga, vet att det går torka i ugn, men vill testa med svamptorken. Hade även tänkt krossa de torkade bären till pulver och göra egna blåbärspiller då jag har grejer för att göra egna piller i kapsel.

Hjälp snälla någon smile.gif

(Kanske skriver på fel avdelning märker jag)
kerstinbern
Håll temperaturen under 50 grader, annars är det inga konstigheter. Men vart får du blåbär ifrån vid denna tid på året?
vacker
Okej, tack! Men vad spelar det för roll om jag har 60-70 grader då?
Som jag skrev så har jag fulla frysen och behöver tömma lite, men det finns fortfarande blåbär att plocka i skogen som är fina.
MrLeaf
CITAT (vacker @ 30-09-2011, 18:35) *
Okej, tack! Men vad spelar det för roll om jag har 60-70 grader då?
Som jag skrev så har jag fulla frysen och behöver tömma lite, men det finns fortfarande blåbär att plocka i skogen som är fina.

Vet inte heller egentligen varför man brukar rekommendera att inte gå över 50 grader, men det kan vara så att vissa av de nyttiga beståndsdelarna förstörs vid för hög temperatur.

Hur fungerar svamptorken, tillför den värme också eller suger den bara ut fukten på annat sätt, isf hur?

Edit: Den verkar tillföra värme dock låg temperatur stod det.
Philippe Plöninge skrev i sin chilibok om ngt slags torkapparat han brukade torka chili med. Ska kolla upp det.
Han skrev också att det går att torka i ugn men det bör helst undvikas eftersom många smakämnen mognar fram bäst under långsam torkning.

Mvh
vacker
CITAT (MrLeaf @ 02-10-2011, 13:26) *
Vet inte heller egentligen varför man brukar rekommendera att inte gå över 50 grader, men det kan vara så att vissa av de nyttiga beståndsdelarna förstörs vid för hög temperatur.

Hur fungerar svamptorken, tillför den värme också eller suger den bara ut fukten på annat sätt, isf hur?

Edit: Den verkar tillföra värme dock låg temperatur stod det.
Philippe Plöninge skrev i sin chilibok om ngt slags torkapparat han brukade torka chili med. Ska kolla upp det.
Han skrev också att det går att torka i ugn men det bör helst undvikas eftersom många smakämnen mognar fram bäst under långsam torkning.

Mvh

Som du skrev, så tillför den värme, har använt den många gånger på mina chilifrukter och det funkar hur bra som helst! Malde sedan alla torkade chilis och gjorde krydda av dem, riktigt starkt och gott!

Har nu under 2dygn torkat blåbär i den, och idag var alla helt torkade så då tog jag dem och malde dem med och det gick riktigt bra.
Har nu gjort kapslar med blåbär i som jag kommer äta vissa dagar för att få i mig lite extra nyttigt när man inte hinner göra gröt med blåbär eller så på morgonen.

Mvh
kerstinbern
Blåbär (och andra bär och frukter) skall torkas färska, att torka frysta bär är ingen bra idé.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon