vacker
Hej, har nu en del blåbär jag skulle vilja torka då de ej ryms i frysen längre, har även lånat mig en OBH Nordica svamptork som jag tänkt använda mig av.

Är de något som har någon erfarenhet av att torka just blåbär eller tranbär i en svamptork?
Går det och hur ska jag ta mig till väga, vet att det går torka i ugn, men vill testa med svamptorken.
Hade även tänkt krossa de torkade bären till pulver och göra egna blåbärspiller då jag har grejer för att göra egna piller i kapsel.

Hjälp snälla någon smile.gif
Meriona
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur man gör, men ATT man kan torka bär på en sån där tork det vet jag, för det har jag hört från flera. Gissar lägsta temperaturen?
Suz
Jag har nog torkat det mesta i min tork!
Dock är det ingen gradinställning utan jag reglerar det med "luckan" som har hål upptill.
Torkade bla. blåbär förra året och det tog ca 4 timmar...inte fulla ollor dock.
Annars fungerar ju ugnen perfekt att torka mängder i!
Eller lägg bären mörkt på tidningar så torkar de på några dygn!
Är underbart gott med torkade blåbär på fil, en shake eller i mjölk!!

Jag törs dock inte plocka i år...är skrämd av "rävmasken" eller vad det hette...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon