sammy78
30-09-2011, 14:38
Jag har 2 stycken salix hakuro nikishi (japanska dvärgpilar) som jag skaffade och planterade i Juni månad i år!
Nu undrar jag när ska dem klippas/beskäras för bästa resultat ?? Går det bra nu till hösten ?? Eller måste/kan man bara beskära dem på våren ?
Dem trivs och mår bra och växer så det knackar ! men dem behöver hållas efter för dem har växt extremt mycket.
Huggorm
30-09-2011, 15:09
Det börjar egentligen bli för sent att beskära nu, juli-september är den bästa tiden. Sedan brukar man inte beskära nyplanterade träd och buskar eftersom de behöver grönskan för att samla solljus så de kan skapa rötter. Det bästa är nog att vänta till nästa sensommar. Annars kan man klippa på våren också, men det bukar stimulera skottbildning, och tillväxt var ju något du inte ville ha.
Detta är alltså generella råd, jag känner inte till trädet i fråga.
kerstin z5-6
30-09-2011, 18:29
Bor du i z1-2 klarar det sig högre upp dör de.Beskär om nödvändigt på våren
Alexander-VG-zon3
30-09-2011, 19:31
Såg ett välvuxet (gammalt antagligen) och fint ex av denna pil i närheten nu i veckan, (Örby för att vara exakt zon 3-4) i ett öppet läge i lerjord.
Konstiga är dock att hos mormor (nordöstra skåne zon 1-2) har de alltid dött, nu har hon i kruka. Medan hennes garnnar och flera i området har fina exemplar som inte tog skada av senaste vintern.
kerstin z5-6
30-09-2011, 19:40
de i högre zon kanske hade dem i en väldigt gynnsam miljö-mkt spelar ju in med vedartat

magnolia "går " inte här heller men jag har en.Generellt har nog de flesta samma erf som din mormor-känsligare pil än andra.
Alexander-VG-zon3
30-09-2011, 19:43
Ja det är konstigt det där, mormor blev lite avis när jag sa det. Hon ska ta in sina till vintern tror jag.
Huggorm
30-09-2011, 19:49
CITAT (flaxss @ 30-09-2011, 20:31)

Såg ett välvuxet (gammalt antagligen) och fint ex av denna pil i närheten nu i veckan, (Örby för att vara exakt zon 3-4) i ett öppet läge i lerjord.
Konstiga är dock att hos mormor (nordöstra skåne zon 1-2) har de alltid dött, nu har hon i kruka. Medan hennes garnnar och flera i området har fina exemplar som inte tog skada av senaste vintern.
Hon kanske har råkat få tag på en planta med dålig proviniens?
Alexander-VG-zon3
30-09-2011, 20:20
Har testat 3gånger(eller 4 kommer inte ihåg exakt) från olika plantskolor med olika etiketter. Men såklart är det ju alltid bra att ha bra material, även katsura hade problem i just det läget. Havtornen som är där nu tribs dock.
Hej
Det är bästa tid för beskärning J A S ( JULI AUGUSTI SEPTEMBER ) perioden på grund att sår blir frisk på kot tid so växter är som beskärde flyttar från insekter skador och frost skador.
H.Bassam
Huggorm
30-09-2011, 20:29
CITAT (flaxss @ 30-09-2011, 21:20)

Har testat 3gånger(eller 4 kommer inte ihåg exakt) från olika plantskolor med olika etiketter. Men såklart är det ju alltid bra att ha bra material, även katsura hade problem i just det läget. Havtornen som är där nu tribs dock.
Aha, då är det ett ogynnsamt mikroklimat helt enkelt. Tur att det finns härdiga buskar som havtorn att ta till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.