sammy78
Jag har 2 stycken salix hakuro nikishi (japanska dvrgpilar) som jag skaffade och planterade i Juni mnad i r!
Nu undrar jag nr ska dem klippas/beskras fr bsta resultat ?? Gr det bra nu till hsten ?? Eller mste/kan man bara beskra dem p vren ?
Dem trivs och mr bra och vxer s det knackar ! men dem behver hllas efter fr dem har vxt extremt mycket.

Huggorm
Det brjar egentligen bli fr sent att beskra nu, juli-september r den bsta tiden. Sedan brukar man inte beskra nyplanterade trd och buskar eftersom de behver grnskan fr att samla solljus s de kan skapa rtter. Det bsta r nog att vnta till nsta sensommar. Annars kan man klippa p vren ocks, men det bukar stimulera skottbildning, och tillvxt var ju ngot du inte ville ha.

Detta r allts generella rd, jag knner inte till trdet i frga.
kerstin z5-6
Bor du i z1-2 klarar det sig hgre upp dr de.Beskr om ndvndigt p vren
flaxss
Sg ett vlvuxet (gammalt antagligen) och fint ex av denna pil i nrheten nu i veckan, (rby fr att vara exakt zon 3-4) i ett ppet lge i lerjord.

Konstiga r dock att hos mormor (nordstra skne zon 1-2) har de alltid dtt, nu har hon i kruka. Medan hennes garnnar och flera i omrdet har fina exemplar som inte tog skada av senaste vintern.
kerstin z5-6
de i hgre zon kanske hade dem i en vldigt gynnsam milj-mkt spelar ju in med vedartat smile.gif
magnolia "gr " inte hr heller men jag har en.Generellt har nog de flesta samma erf som din mormor-knsligare pil n andra.
flaxss
Ja det r konstigt det dr, mormor blev lite avis nr jag sa det. Hon ska ta in sina till vintern tror jag.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 30-09-2011, 20:31) *
Sg ett vlvuxet (gammalt antagligen) och fint ex av denna pil i nrheten nu i veckan, (rby fr att vara exakt zon 3-4) i ett ppet lge i lerjord.

Konstiga r dock att hos mormor (nordstra skne zon 1-2) har de alltid dtt, nu har hon i kruka. Medan hennes garnnar och flera i omrdet har fina exemplar som inte tog skada av senaste vintern.

Hon kanske har rkat f tag p en planta med dlig proviniens?
flaxss
Har testat 3gnger(eller 4 kommer inte ihg exakt) frn olika plantskolor med olika etiketter. Men sklart r det ju alltid bra att ha bra material, ven katsura hade problem i just det lget. Havtornen som r dr nu tribs dock.
Bassam
Hej

Det r bsta tid fr beskrning J A S ( JULI AUGUSTI SEPTEMBER ) perioden p grund att sr blir frisk p kot tid so vxter r som beskrde flyttar frn insekter skador och frost skador.

H.Bassam
Huggorm
CITAT (flaxss @ 30-09-2011, 21:20) *
Har testat 3gnger(eller 4 kommer inte ihg exakt) frn olika plantskolor med olika etiketter. Men sklart r det ju alltid bra att ha bra material, ven katsura hade problem i just det lget. Havtornen som r dr nu tribs dock.

Aha, d r det ett ogynnsamt mikroklimat helt enkelt. Tur att det finns hrdiga buskar som havtorn att ta till
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon