Hej,
Jag har ganska många rotselleri i år, uppodlade från frö.
Landet är frodigt och stiligt på ytan, dvs blasten är kraftfull och grön, jag har tillfört en del tång under växtsäsongen, och gräsklipp.
Men knölarna är det inte mycket med, verkligen väldigt små. Jag tänker låta dem så kvar eftersom det dröjer länge till nån frost på allvar här i zon 1-2; men växer de fortfarande tro?
När slutar eg. grönsakerna växa, och varför? Antar att det har med temperatur att göra, eller? Det finns ju tabeller (bla a på Runåbergs hemsida) om lägsta jordtemperatur för sådd av olika grönsaker - men hur är det åt andra hållet, lägsta temp. för att de ska sluta växa?
Eva 33c
01-10-2011, 09:18
Nästan alla rotfrukter växer till under marken först på hösten. Det är ju nu växten ska börja lagra den insamlade växtkraften i roten s a s inför vintern. Är blasten grön och fin så sker tillväxten fortfarande. Runåbergs skriver "Rotsellerin växer bäst på hösten och tål flera minusgrader. Men den måste få tina upp ordentligt innan skörd. Täck med hö, löv eller något liknande om kylan blir sträng."
I din zon har du säkert ganska lång tid av tillväxt under marken kvar.
Tack för snabbt svar, Eva.
Men betyder det, menar du, att det växer ända tills frosten blir för hård? Behöver de ingen värme för att växa? Jag kan förstå att de inte blir förstörda av denna kyligare luft och jord, men det är ju ändå skillnad på att överleva och att växa ... tänker jag?
Eva 33c
01-10-2011, 12:06
Nu är jag ingen biologiexpert, men jag tänker så här; så länge de har gröna blad så är ju fotosyntesen igång, och den energin måste väl växten använda till något. Vad som sen sätter stopp för detta är ju lite olika för olika växter, för en del är det dagslängd och andra temperaturen som avgör när de ska gå i vila. Och kanske kombinationer av detta och andra förhållanden. Många odlade växter hör ju inte naturligt hemma hos oss, och dessa växer ofta tills de fryser. Det kan vara en nackdel för perenna växter, eftersom de då inte avmognar på rätt sätt och kan få svårt att hålla sig vid liv under en lång vinter, i alla fall om man bor där vintern är lång. För köksväxter har det knappast nån betydelse då vi ändå har för avsikt att äta upp dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.