lastrega3
Har en kolonilott som är oarbetad sedan, som det verkar, måååånga år. Det är gräs och ogräs omvart annat och uppsaliensk lerjord under. Som jag fattat ska man helst vända jorden nu på hösten, men står där nu och funderar på hur jag ska göra för att få bort all kirskål och annat otyg. Räcker det verkligen med att vända rötterna upp, eller måste jag TA BORT rötterna??? (tuuuungt jobb!!) Dessutom underar jag om och hur jag på bästa sätt gör jorden lite lättare att arbeta i....

Tacksam för ALLA svar!!
EKLO
Tyvärr är det rötterna som måste bort på kirskål och kvickrot och andra ilskna fleråriga rotogräs.

Eller också kan man täcka över med mörk plast/duk och låta det vara utan ljus i ett par-tre säsonger, så ska det kvävas.

Jag kanske skulle ha valt att göra en blandning av metoderna? Täcka en bit och "glömma den några år" och satsa på det andra, en bit i taget, du ska ju inte "med tåget", och har man väl kommit igång är det ju så fint när man ser hur fint det blir.

Har man rensat några år så kanske man inte fått bort precis varenda rot, men det är hanterligare.

Täckodling tycker jag är bra, både för jordens struktur och för att slippa ettårigt ogräs - med en tung lerjord är det så mycket organsikt material som möjligt som ska till, och då är täckodling finfint.
lastrega3
CITAT (EKLO @ 01-10-2011, 11:08) *
Tyvärr är det rötterna som måste bort på kirskål och kvickrot och andra ilskna fleråriga rotogräs.

duh.gif Det var det jag fruktade.... -cry-.gif men son du säger, jag ska ju inte med tåget... Tack!
josohl
En annan möjlighet, som jag använt när jag anlagt rabatter, är:
1) gräv upp gräs-/ogrässvålen rätt tjockt i bitar
2) gräv upp lite mer jord (nu skall du vara UNDER rötter, och rensa bort ev. rötter du ändå ser
3) lägg gräs-/ogrässvålen upp-och-ner i botten
4) lägg på tidningspapper i tjocka lager (cirka 10 sidor tjockt i alla fall) helt omlott
5) lägg på den rena jorden överst, toppa ev. med lite mer ko-på-påse el dylikt.
6) odla! (tidningspappret kväver nästan allt gräs/ogräs och bryts sen ner på 1-2 år)

Jag tycker detta har funkar kanon för rabatter, en del jobb med grävande, men sen får man sin belöning när man kan börja odla omedelbart!

För ett grönsaksland hade jag väntat med detta till tidig vår.
lastrega3
CITAT (josohl @ 03-10-2011, 06:53) *
En annan möjlighet, som jag använt när jag anlagt rabatter, är:
1) gräv upp gräs-/ogrässvålen rätt tjockt i bitar
2) gräv upp lite mer jord (nu skall du vara UNDER rötter, och rensa bort ev. rötter du ändå ser
3) lägg gräs-/ogrässvålen upp-och-ner i botten
4) lägg på tidningspapper i tjocka lager (cirka 10 sidor tjockt i alla fall) helt omlott
5) lägg på den rena jorden överst, toppa ev. med lite mer ko-på-påse el dylikt.
6) odla! (tidningspappret kväver nästan allt gräs/ogräs och bryts sen ner på 1-2 år)

Jag tycker detta har funkar kanon för rabatter, en del jobb med grävande, men sen får man sin belöning när man kan börja odla omedelbart!

För ett grönsaksland hade jag väntat med detta till tidig vår.

Tack för tipset. Blir lite mycket att gräva bara då det är 60kvm lerjord... men men, får väl ta en bit i taget... (vill ju ha ALLT färdigt med en gång!!!) crazy.gif
kerstin z5-6
Vill du kan du skippa grävandet-täck området nu i höst med kartonger stora sjok och tidningar.På senvåren kan du finrensa, mkt är dött då.
lastrega3
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-10-2011, 20:51) *
Vill du kan du skippa grävandet-täck området nu i höst med kartonger

Tack för tipset.. gör kanske så på en DEL av lotten.. känns lite tungrott nu med all lera som annars ska vändas..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon