Hej,
jag lyckades äntligen med kronärtsskockor i år, tio rätt rejäla skockor på 6 plantor - underbart.
Efter sista skörden, nån gång i sl. av augusti, skar jag ner de grova stjälkarna. Sedan dess har det vuxit upp kraftiga, höga skott eller blad från roten. De är nu tre-fyra decimeter, och verkligen mkt frodiga och fina.
När jag läser i mina böcker talar "alla" om att den enda skockan man ev. kan övervintra (och då bara i allra gynnsammaste läge) skulle vara av sorten Herrgård (och den sorten går inte att få tag i, inte frön i alla fall).
Men betyder det att det verkligen är helt utsiktslöst för andra sorter, min heter Green Globe, och jag har dragit upp från frö.
Klipp ner till 30 cm över jord, skotta på jord, täck med torra löv, släng en hink över och täck kalla vintrar med ytterligare löv eller halm - ungefär så brukar det stå om att övervintra sorten Herrgård.
Klart jag kan testa, går det så går det - men skulle gärna höra om ngn har några erfarenheter eller synpunkter? Skockor är ju tistlar, och de är ju perenner. Hm... Varför skulle bara en enda sort vara möjlig och alla andra inte?
Har samma fundering. Har en kronärtskocka green globe som var liten och klen hela sommaren men nu exploderat och tar upp en kvadratmeter. Dock inga blommor än, och nu kommer hösten. Den bör väl dö om man försöker övervintra den i leran? Går det att gräva upp och ta in den istället? och förvara den, mörkt, kallt men frostfritt? Har ett kallskafferi...
De ska väl vara perenna men inte härdiga i svenskt klimat?
Har aldrig lyckats övervintra, men då har det varit sank lermark..... Inte så otimalt! Försök!! Jag är nyfiken.
Jag har samma sort (green globe) och har fått ett snitt på 12!! skockor per planta, sjukt nöjd. Jag ska försöka övervintra mina där de står i sina pallkragar. Alla sorter är ju perenna men de gillar inte vårt klimat under vintern så det blir nog knepigt men är värt ett försök tycker jag. Man ska vara väldigt noga med att täcka dem väl, halm eller löv eller dylikt och man ska låta den grova centrumstjälken vara 30-40 cm hög och få sticka upp i toppen av högen så att den skapar en "luftkanal". sen är det en god idé att utanpå den isolerande högen lägga ett vattentätt material (typ bubbelplast eller nåt) så att det inte blir en stor isklump av det hela. oddsen är kanske inte så goda även om man anstränger sig men man har ju inget att förlora, kommer de igen så är det ju en trevlig surprice till våren :-)
Om de nu inte verkar klara övervintring på friland annat än i extremt fina förhållanden i zon 1, så kanske man kan ta in den när den vissnat ner och förvara den kallt, mörkt men frostfritt. och sen plantara ut den i vår på friland. Har någon provat det? Fungerar det? Tror ni att det skulle gå?
CITAT (backis @ 08-10-2011, 13:57)

Jag har samma sort (green globe) och har fått ett snitt på 12!! skockor per planta, sjukt nöjd. Jag ska försöka övervintra mina där de står i sina pallkragar. Alla sorter är ju perenna men de gillar inte vårt klimat under vintern så det blir nog knepigt men är värt ett försök tycker jag. Man ska vara väldigt noga med att täcka dem väl, halm eller löv eller dylikt och man ska låta den grova centrumstjälken vara 30-40 cm hög och få sticka upp i toppen av högen så att den skapar en "luftkanal". sen är det en god idé att utanpå den isolerande högen lägga ett vattentätt material (typ bubbelplast eller nåt) så att det inte blir en stor isklump av det hela. oddsen är kanske inte så goda även om man anstränger sig men man har ju inget att förlora, kommer de igen så är det ju en trevlig surprice till våren :-)
Men vad med vårt klimat är det de inte gillar?
Temperaturen, vätan, torrfrost etc? Lite beronde på vad problemet är kan/får man ju angripa problemet på olika sätt
CITAT (KRT @ 10-10-2011, 18:03)

Men vad med vårt klimat är det de inte gillar?
Temperaturen, vätan, torrfrost etc? Lite beronde på vad problemet är kan/får man ju angripa problemet på olika sätt

Vad jag förstått är det den långa tiden med låga temperaturer som knäcker dem.
Wolfgang
13-10-2011, 14:38
Jag lyckades övervintra en planta green globe. Sen har jag nog slarvat med gödning för det blev bara två skockor och jag tyckte de kom sent.
Täckte ungefär som backis beskrev och ska göra likadant i år. Håller tummarna!
Zon 1.
CITAT (Wolfgang @ 13-10-2011, 15:38)

Jag lyckades övervintra en planta green globe. Sen har jag nog slarvat med gödning för det blev bara två skockor och jag tyckte de kom sent.
Täckte ungefär som backis beskrev och ska göra likadant i år. Håller tummarna!
Zon 1.

Å vad kul - och hoppfullt!
Klippte du av plantans blad/skottbildningar vid basen, eller hur gjorde du med dem tro?
Wolfgang
13-10-2011, 22:40
Jag minns faktiskt inte riktigt. Jag lämnade 20-30cm stjälk och lät nog resten av bladen vara kvar. Plantan var nog betydligt mindre förra året för nu blir jag nog tvungen att klippa ner ganska mycket. Om den inte hinner vissna ner lite förstås.
Jag kommer inte heller ihåg hur länge jag väntade innan jag täckte den. Jag gissar att den klarar lite frostnätter men... Vem vet hur vädret blir längre fram?
Här har nu varit den första frostnatten, zon 1-2 (men det verkar ha varit frost i hela syd- och mellansverige i natt), skockorna ser finfina ut, dvs det ska betydligt mer till för att knäcka dem, man kan säkert vänta ett tag med vintertäckningen.
Rigoletto
27-10-2011, 12:09
Hej!
Jag ska prova att övervintra mina kronärtskockor i år! Har tre sorter, Green Globe, Imperial Star och Violett. Tror mest på Green Globe, de står dessutom mot en södervägg, det borde vara en fördel.
Har dessutom kardon, men de har jag hört ska vara fleråriga, nu får vi se...
Idag, den 27 oktober, står kronärtskockorna fint och verkar stortrivas i kylan. De har skjutit nya skott vid marken.
Lovar att rapportera hur det går!
Ann
Rubecula
27-10-2011, 12:21
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.