Fjortispower
Hej!

Min familj är de enda som matar kvarterets småfåglar med talgbollar och dylikt, så vi ser kalasande talgoxar och gråsparvar då och då. Men har sett och hört att dessa kan matas från handen också. Det vill jag jättegärna göra, men hur gör jag?
Huggorm
Man måste vänja dem gradvis, vilket tar ganska lång tid och kräver mycket tålamod
Gossen Ruda
Gör det inte. Fåglarna vänjer sig vid att få mat av människan men kan inte skilja på folk och folk. Därför fladdrar de runt huvet på allt och alla vilket inte är så trevligt. Jag hade tidigare en granne som sysslade med sådant och det var inte skoj att ha talgoxar fladdrande runt sig så fort man gick ut. Låt fåglarna vara fåglar och inte husdjur.
gnon49
Tycker bara det är trevligt med småfåglar "svärmande" runt mig. Sedan gäller det att ha tålamod och inte sluta mata förrän våren har gjort sitt intrång.
När mat finns i naturen igen så kommer skyggheten tillbaka. Det är ju trots allt maten dom är intresserade av. Men visst är det en upplevelse när skyggheten ger vika för hungern och dom sitter lugnt och äter ur handen.
sparvuggla
CITAT (gnon49 @ 01-10-2011, 14:08) *
Tycker bara det är trevligt med småfåglar "svärmande" runt mig. Sedan gäller det att ha tålamod och inte sluta mata förrän våren har gjort sitt intrång.
När mat finns i naturen igen så kommer skyggheten tillbaka. Det är ju trots allt maten dom är intresserade av. Men visst är det en upplevelse när skyggheten ger vika för hungern och dom sitter lugnt och äter ur handen.

Ja, det är en speciell känsla. Man blir ett med naturen på något speciellt sätt.
Min erfarenhet är att fåglarna kommer och äter ur hand på landsbygden ganska så snabbt. Men att det är svårare på stadsmiljö.

Småfåglarna kan inte känna igen olika personer, människa som människa. Men kråkfåglarna har den förmågan kloka som dom är.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 01-10-2011, 14:41) *
Ja, det är en speciell känsla. Man blir ett med naturen på något speciellt sätt.
Min erfarenhet är att fåglarna kommer och äter ur hand på landsbygden ganska så snabbt. Men att det är svårare på stadsmiljö.

Småfåglarna kan inte känna igen olika personer, människa som människa. Men kråkfåglarna har den förmågan kloka som dom är.

Prova med gråsparvar, de finns i stadsmiljö och brukar vara ganska orädda och tillitsfulla
Fjortispower
Hmm... okej.
Har inte den typen av tålamod så jag tror jag låter bli. smile.gif Men kanske försöker igen på vintern någon gång.
Flemming
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2011, 12:48) *
Gör det inte. Fåglarna vänjer sig vid att få mat av människan men kan inte skilja på folk och folk. Därför fladdrar de runt huvet på allt och alla vilket inte är så trevligt. Jag hade tidigare en granne som sysslade med sådant och det var inte skoj att ha talgoxar fladdrande runt sig så fort man gick ut. Låt fåglarna vara fåglar och inte husdjur.

rotfl.gif

Goddag mitt namn är Alfred, Alfred Hitchcock...
Nä Ruda,den köper jag inte...

Fjortispower: Kontakta Mian http://miansblogg.blogspot.com/ hon kan det där med matning från handen.
Mimmi har också den rätta känslan http://mimmisfotosida.blogspot.com/2011/09...teller-hur.html

Själv har jag inte denna känsla för dom sitter snällt i trädet och väntar men sen blir det fart...
Gossen Ruda
CITAT (Flemming @ 01-10-2011, 17:51) *
rotfl.gif
Goddag mitt namn är Alfred, Alfred Hitchcock...
Nä Ruda,den köper jag inte...

Du får tro vad du vill. Det är lika illa när folk matar på fönsterblecket och fåglarna lär sig tigga genom att knacka på rutan. Otroligt enerverande när fåglarna tar fel på hus.
Huggorm
Eller när folk matar fåglar på uteserveringar, det blir sällan populärt. En annan rolig grej kan man göra när man är ute med båten och fiskar makrill. När det är dags att ge sig av hemåt rensar man sin fisk och avslutar med att kasta renset till måsarna. Till förtret för de fiskare som tänkt stanna kvar ute en stund till rolleyes.gif
Flemming
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2011, 18:01) *
Du får tro vad du vill. Det är lika illa när folk matar på fönsterblecket och fåglarna lär sig tigga genom att knacka på rutan. Otroligt enerverande när fåglarna tar fel på hus.

trostar.gif Sicka räliga fåglar du har hos dig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon