Full version: Utebliven blommning
Trädgårds Carina
Planterade tre rosor förra våren. Två Maidens Blush och en Louise Bugnet. De tog sig bra men har antagligen vuxit för kraftigt så de har nästan inte blommat alls. Någon som har något tips om vad jag ev. kan göra för att främja blomningen till nästa sommar? Höstgödsling?
Kajsa
Inget ovanligt kraften går till att växa och etablera sig, haft många rosor som gjort så. Till våren gödslar du med kogödsel och så ska du se att du får blommor nästa sommar. Har flera rosor nu som jag väntat på blommor i två år men så länge dom är friska och växer så får man vänta ett år till.
Alba rosorna blommar på äldre grenar och Rugosa rosorna på nya grenar. Så klipper man ner en Alba ros i botten får man vänta ett år på blommor.

Och Välkommen till oss på Odla.nu rose.gif

Höstgödning har jag aldrig provat, jag har lagt ut vanlig trädgårds kompost runt rosorna på hösten men inget annat. Spar gödningen till våren istället.
Trädgårds Carina
Tack för tipset. Då tar jag lite kompost runt bara och väntar in våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon