Vi måste måla om vårt hus - trä. En gavel har varit täckt av klätterhortensia. När vi tog bort den, sitter massor av rotrester kvar på träet.
Har någon, en bra idé om det finns något bra sätt att få bort resterna, innan vi målar? Själva har vi bara kommit på två sätt, mekaniskt eller byta träfasaden. Båda sätten är ju oerhört tidskrävande.
Vet inte om detta är rätt forum, chansar.
Irhen
malarmaster
02-10-2011, 18:17
generellt,skrapa.
hur hårt det sitter beror mycket på vad huset är målat med innan.är det gammal oljefärg behöver det nog skrapas rejält ändå,är det någon annan färgtyp typ plast eller olja/plast (typ demidekk) bör man noga undersöka fasaden efter röta då den färgtypen är mindre lämplig på trähus.(orsakar röta) brukar börja med sprickbildning vid skarvar o ändträ.har det börjat är det enklast att byta fasad då du ändå får räkna med ett fasadbyte inom 5-8 år. om du vet färgtyp skriv gärna in igen. ulf
Ojdå! Huset är 33 år. Första målningen gjordes med lasyr, typ cuprinol. Nästa målning för ca 20 år sedan är med demidekk. En gavel mot söder, är målad med demidekk för 10 år sedan.
Det finns ställen med sprickbildningar, och där vi kan se att bräder behöver bytas ut, men det handlar om ställen som har varit mycket utsatta för väta- typ överfulla hängrännor. (Just där, vet jag att ändträet fuskades med - det var jag som målade).
Den gaveln med hortensian, verkar ha klarat sig bra i träet, färgen sitter - jag trodde annars att den skulle följa med när vi drog bort växten.
Jag tolkar ditt svar som att det enda som gäller är att manuellt ta bort. Vad använder du, skrapa, stålborste? Är det någon skillnad om vi skarapar nu när det är färskt, eller går det bort lättare till våren? Finns det verkligen inget "medel" som kan underlätta?
Tack för att du svarade. Hoppas du har något undergörande tips också:-)
Irhen
malarmaster
03-10-2011, 17:33
skrapa är det som gäller. själv använder jag bara hårdmetallskär,Bahco eller Sandviken,dyra men otroligt effektiva.
om du har en vinkelslip kan du pröva med en sådan,försedd med en lamellslipskiva. brukar funka bra efter lite träning.problemet med den metoden är att det gärna blir sliprosor,något som kräver lite övning för att undvika. lycka till!! ulf
Stort tack för att du tog dig tid att svara! Det är väl bara att bita i det sura äpplet, och skrapa på! Och inhandla rejäla skrapor!
Irhen
Måste bara berätta - det funkar, precis som du sa! Är inte så bsvärligt som vi trodde:-)
Irhen
malarmaster
09-10-2011, 18:04
trodde väl det. brukar ha rätt vilket inte alltid är så bra,du vet svårt att hålla sig på jorden

ulf
ingrid fuxwall
09-10-2011, 20:17
Själv hade jag låtit murgröna ta över. Skrapade och sedan tog jag fram slipmaskinen men det räckte inte så nu måste brädorna bytas ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.