Vilken växt är din favorit nu på hösten? Sommarblommorna börjar se rätt trista ut, har vissnat ned eller har gått i frö, bladen på buskar och träd gulnar och täcker gräsmattan. Men många rabatter prunkar ännu och är helt underbara.
För mig är kärleksörten en solklar vinnare nu i september-oktober.
Förra året gjorde jag en ny långsmal rabatt utmed parkeringen där kärleksörten agerar häck och nu är den i sitt esse.
Idag gjorde jag en jättefin bukett som jag har framför mig här på bordet och den är bestående av (så klart) kärleksört, bladen från daglilja, några raka kvistar liguster, bladen från nävan som ännu inte skiftat färg samt några rankor av vinrankan i växthuset. Lite höstligt, sådär...
Så vad gillar ni?
Kärleksörten och höstsilveraxett tillsammans med oktoberstormhatten, dessa är mina favoriter för tillfället. Men även elefantgräset, silvergräset, tidlösan i sitt enorma överflöd... mm mm
Kan hålla med om kärleksörten! En klar favorit så här års!
Annars har jag fortfarande kaskadpelargoner och fuchsior som är i sin fullaste prakt nu.
andersen
02-10-2011, 07:28
Sköldpaddsört, Kärleksört, Sparis med sin vackra plym och frökapsel.
Höstsilverax, Atropurpurea o Brunette som verkligen sticker ut (upp)! Echianea är fin med men håller på att bli lite avslagen. Kärleksört blommar ju snällt men jag håller på att bli lite less på den men insekterna gillar den ju mycket!
De rosor som ännu blommar är jag glad för då de gör så det "känns" som om vintern är långt borta....
vårälskare
02-10-2011, 08:37
Hej
Jag som ju inte fått igång så många perennrabatter ännu, får jag då komma med sommarblommor som står sig ända till snön kommer. Så är det tobaksblomman samt bacopan. Dom tål även lite frost utan att ge upp. .[attachment=65232:PA020030_edited.JPG]Skickar med ett kort på bacopan, i bakgrunden syns en av mina nyanlagda rabatter. Inte mycket att skryta med....
Kärleksörten verkar jag aldrig tröttna på. Annat som jag gärna vilar ögat på, är mina vackra blå vindruvor, ballongblomman full i blom och fröställningar, höstanemonen och förstås, i år, min lilla självsådda lila Tobaksblomma .
Irhen
Ugglemormor
07-10-2011, 17:18
Det får bli garderopsblommor och amaryllissar inne, ut kan jag inte ta mig än på flera veckor ......
Kärleksört,höstgentiana,katsura fast den håller på att tappa löven nu.Ännu gillar jag det mesta i trädgården.Hostorna när de närmar sig förfallet.prydnadsgräsen blommar nu de är vackra med sina vippor i vinden.
[attachment=65483:2011_10_...280x960_.jpg]
Molinia arundinacea 'Transparent',Jättetatel
Renate, det var ett jättefint gräs!
Dålig på det där med gräs, har mest gräsmatta...

Men det pryder verkligen sin plats, din jättetåtel. Den har inte möjligtvis frön...?
Krolliljan
13-10-2011, 15:36
Lemon Queen är ståtlig och syrenhortensian är också fin. Fast mest fantastisk tycker jag nog malvan är som blommar om nu.
[attachment=65495:IMG_0001_946.JPG]
Jag har en malva som blommar på sommaren - den är mest skräpig nu. Annars är det en vacker växt.
Kärleksört!!! Maffig och mörkröd, en riktig skatt som blommar sent in på vintern.
Jag hade även en perenn cerise-lila hög malva som blommade sent, frosten har nyligen tagit den. Den gillade jag jättemycket.
Vad roligt att det är flera som uppskattar kärleksörten så!
Jag tycker att det finns inte så mycket som slår den i fråga om härdighet, blomvillighet och motstånd mot allsköns ohyra!
Och så är den ju underbar i buketter!
Jag har en kämpe till klematis som äntligen blommar! Underbara små gulvita blommor. Högt över mitt huvud och har bäddat in rosen fullständigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.